Norge har en lang
rekke statlige ordninger som bidrar til ulike former for støtte
til norsk nærings- og samfunnsliv, som Enova, Nysnø og Innovasjon
Norge. Som en følge av koronakrisen har Stortinget i tillegg vedtatt
en rekke krisepakker. I både de statlige støtteordningene og krisepakkene
er det ofte en uttalt forutsetning om at støtten ikke bare skal
komme den direkte mottaker til gode, men også gi ringvirkninger
som sikrer arbeidsplasser og aktivitet for norsk næringsliv. Likevel ser
man stadig at slik støtte gis uten klare retningslinjer som sikrer
disse ringvirkningene. Når midlene så skal brukes til å bestille
oppdrag eller tjenester, går disse dermed ofte til utenlandske leverandører,
og ringvirkningene uteblir.
Slik var det for
eksempel da Stortinget vedtok krisepakker til norsk industri i juni
2020 (jf. Prop. 127 S (2019–2020) og Innst. 360 S (2019–2020)).
Under overskriften «Tiltak for økt aktivitet og sysselsetting –
få folk tilbake i jobb» ble det bevilget 110 mill. kroner til et
nytt forskningsfartøy for Havforskningsinstituttet. Men tidligere
i år ble det klart at oppdraget gikk til et nederlandsk verft, selv
om også norske verft leverte kvalifiserte anbud.
Dette er et av svært
mange lignende eksempler hvor Stortinget har bevilget penger med
en tydelig forutsetning om at det skal skape økt aktivitet og sysselsetting
i Norge, men hvor aktiviteten og sysselsettingen likevel havner
i et annet land. Da fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen
ble konfrontert med havforskningsskipet i et skriftlig spørsmål,
svarte han at
«Havforskningsinstituttet
opplyser at dei i den grad det er mogleg innafor regelverket for
offentlege anskaffingar, har lagt til rette for at kontrakten skulle
havne i Noreg.» (jf. Dokument nr. 15:1443 (2020–2021)).
Dette viser at dagens
regelverk ikke er godt nok. Forslagsstiller mener derfor det er
på tide å utforme et regelverk som sikrer at Stortingets forutsetninger
om økt aktivitet og sysselsetting i Norge blir realisert.
Et slikt regelverk
vil være særlig viktig når man nå skal skifte ut fergeflåten med
nullutslippsfartøy. Her har norske verft tidligere vist at de har
kompetansen som er nødvendig, og Fjellstrand verft bygget blant
annet verdens første elektriske bilferge MF Ampere i 2014. Denne omleggingen,
som er sentral for å nå de norske utslippsmålene, kunne med et annet
regelverk ført til mye aktivitet og økt sysselsetting blant norske
verft. I stedet ser man at skip som MF Bastø Electric blir bygget
i Tyrkia. Når en nå skal gjennomføre en statlig finansiert omlegging
av den norske fergeflåten, trenger man et regelverk som sikrer at
støtteordninger, subsidier og krisepakker får de effektene som Stortinget
har forutsatt, stopper subsidielekkasje og sikrer oppdrag til norske
virksomheter.