Forslagsstillerne
mener man trenger et nytt opptakssystem for høyere utdanning. Helheten
i opptakssystemet må utredes for å fremme kvalitet, inkludert eksempelvis
firer-kravet for matematikk ved opptak til lærerutdanningen, tilleggspoeng,
alderspoeng, kjønnspoeng, språkpoeng og realfagspoeng, unntaksregler,
spørsmål om eventuell økt frihet for institusjonene til å tilpasse kriterier
for opptak, bruk av arbeidsprøver, vekting av relevante karakterer
i tillegg til karaktersnitt og eventuelle andre nye endringer av
opptakssystemet.
Målet er å fremme
kvalitet og kompetanse, både danning og utdanning, og at man på
en best mulig måte sikrer at elevene får vist frem hva de kan ved
opptaket.
En utredning må også
vurdere alternative opptaksmuligheter som er i bruk i andre land,
og alternativer som institusjonene selv ønsker å ta i bruk, slik
som prøveprosjektet på Det medisinske fakultet ved UiO med egnethetstesten
uniTEST.
Utvalget må inkludere
representanter fra sektoren selv, fagorganisasjonene, studentene
og elevene.