Investeringer i produktive,
verdiskapende og lønnsomme bedrifter er helt avgjørende for en nasjons velferd.
Bedriftene sysselsetter det store flertallet av norske arbeidstakere,
og de genererer verdier som utgjør majoriteten av inntektene på
statsbudsjettet, som igjen bevilges til alle gode formål fra Stortinget. Oppmerksomheten
til og forståelsen av disse sammenhengene er ofte mangelfulle og
underkommuniserte i den politiske debatten. Å legge enda bedre til
rette for investeringer i levedyktige bedrifter i fremtiden vil
være helt avgjørende for å bevare og videreutvikle velferden i Norge.
Det er viktig å ha
en langsiktig og forutsigbar næringspolitikk. Langsiktighet og stabilitet
trekkes frem som konkurransefortrinn som gjør Norge attraktivt for utenlandske
investorer. Norge bør ha minst like gode rammebetingelser for investeringer
i virksomheter som nabolandene.
Tilgang til risikovillig
kapital er en utfordring, særlig i en bedrifts tidlig- og vekstfase.
Dette er en av forklaringene på at det er relativt få norske vekstbedrifter
i dag, sammenlignet med flere av Norges naboland. Det er svært viktig
å legge til rette for utvikling av miljø som bygger investeringskompetanse.
Det tar ofte 10–20 år å utvikle en solid kompetanse som investor,
og en god investor må gjerne ha minst én krise på baken. Oppbygging
av kompetente investeringsmiljø krever et langsiktig perspektiv.
De fleste investorer
er småsparere. 400 000 nordmenn sparer i aksjer og har dermed eierskap
i bedrifter. Langt flere investerer i aksjefond. Opprettelse av
ordningen med aksjesparekonto har vært viktig for å gi insentiver
til mer sparing i aksjer. Det bør vurderes om ordningen også bør
utvides til å inkludere unoterte aksjer og rente- og kombinasjonsfond.
Inntekter fra aksjer beskattes i dag strengere enn annen sparing,
og skattesatsen på aksjer bør nedjusteres for å stimulere småsparere
til økte investeringer.
Det er viktig å ha
et enkelt, ubyråkratisk virkemiddelapparat med høy investeringskompetanse,
og som er tilpasset næringslivets behov. Virkemiddelapparatet bør
ha effektive statlige investeringsmandat med mål om å bygge opp
gode forvaltningsmiljø. Virkemiddelapparatet bør også i økende grad
ses i sammenheng, slik at midlene ikke spres for tynt utover et
stort antall formål. Det reduserer effektiviteten.
Formuesskatt på arbeidende
kapital er en av de viktigste hindringene for investeringer og vekst
i bedrifter. Kapitaltilgangsutvalget anbefalte enstemmig at formuesskatten
bør fjernes på næringskapital. Formuesskatten på arbeidende kapital
er en skatt på norske bedriftseiere, og svekker dermed norsk eierskap.
Den gjør at investorer fra andre land får en fordel på bekostning
av norske borgere. Spania og Sveits er blant få land med formuesskatt,
men det er bare i Norge at denne skatten treffer småbedriftseierne.
Opsjoner er et av de viktigste
verktøy for å tiltrekke seg kompetanse for gründerbedrifter i vekst.
Opsjonsskatt er ansett for å være blant de største barrierene for vekst
og konkurransekraft i Norge. Opsjonsskatteordningen slik den er
innrettet i dag, oppleves som for komplisert, har for mange begrensninger
og er lite treffsikker. Derfor er den også svært lite brukt. En
mer treffsikker og enklere ordning for opsjonsbeskatning er nødvendig
for å kunne gi kompetansekrevende vekstbedrifter et løft. På samme
måte har virkemiddelet KapitalFUNN for mange begrensninger og krav
som gjør det uhensiktsmessig å bruke for mange investorer.
Byråkrati og papirmølle
oppleves fremdeles som et hinder for mange bedrifter. Regjeringen
har gjort flere grep for å forenkle hverdagen for næringslivet,
og dette arbeidet må fortsette. Særlig bør oppmerksomheten rettes
mot de mindre bedriftene, som har begrensede ressurser til å følge
opp krav og pålegg fra det offentlige. Arbeidsmiljøloven har blitt
karakterisert som en rebus mer enn et oppslagsverk, og den bør derfor
gjennomgås og forenkles. Den bør også tilpasses de mindre bedriftene.
Det trekkes også
frem fra ulike aktører at det i mange tilfeller er krevende for
utenlandske aktører å opprette VPS-konto, som er nødvendig for å
handle norske aksjer og aksjefond.
Det er relativt enkelt
å starte virksomhet i Norge sammenlignet med andre land. Det er
også et godt klima for investeringer i Norge. Det fremheves imidlertid av
aktører i bransjen at det er viktig å beholde det investeringsvennlige
klimaet i årene fremover. For å oppnå dette er det en forutsetning
at skatte- og avgiftssystemet er forutsigbart, og at selskaper ikke
underlegges flere reguleringer. Av gjeldende ordninger understrekes
det som særlig viktig at fritaksmetoden må opprettholdes, at arveavgiften
ikke må gjeninnføres, og at arbeidsgiveravgiften ikke må økes.