Begrunnelse
Det virker dessverre
som om regjeringen nøler med å ta tak i forskjellsbehandlingen av
utleieselskapene for elsparkesykler og andre næringsaktører. Tidligere
samferdselsminister Jon Georg Dale sa sommeren 2019 at han ville
få på plass et nytt lovverk om utleieselskapene ikke ryddet opp.
To år etter må butikker og andre næringsdrivende i norske byer fortsatt
betale for bruk av fortau og annen offentlig grunn. De selskapene
som driver utleie av elsparkesykler, derimot, kan helt gratis fylle opp
fortau og gangveier.
Så sent som 18. februar
2021 svarte samferdselsminister Knut Arild Hareide på et skriftlig
spørsmål i Stortinget at han tok
«sikte på å ha klart
nye og strammere regler for bruk av små elektriske kjøretøy til
våren». (Jf. Dokument nr. 15:1271 (2020–2021))
Men bare en måned
senere sa statssekretær Paal Pedersen i Kommunal- og moderniseringsdepartementet til
nrk.no:
«Vi ser jo klart
at det er behov for et tydeligere regelverk her, og det skal vi
bidra til så fort det er mulig. Men hvis det blir nødvendig med
nytt regelverk, vil dette neppe komme på plass til årets høysesong
for elsparkesykler. Det er litt tidlig noe å si hvor lang tid det
vil ta, men at man rekker det før denne sommeren det er vel tvilsomt.»
(20. mars 2021)
I andre land har
nasjonalforsamlingene kjapt fått på plass nødvendig lovgivning når
deres veitrafikklov kom til kort overfor det man kaller «free floating
rental e-scooters». Det skjedde i Spania, Østerrike, Tyskland, Frankrike
og Danmark m.fl. Der fikk byene råderett og kan regulere omfanget
av utleiernes virksomhet.
Statens vegvesen
har innrømmet at det ikke var meningen at «kommersielle aktører»
skulle få ta seg fritt til rette på fortau, da de gjorde elsparkesykler
til «sykkel i by», men det ble konsekvensen. Norske byer går glipp
av betydelige inntekter og muligheten til regulere utleievirksomheten.
Byene Bergen og Trondheim
har forsøkt seg på å regulere virksomheten. Men de har havnet i
rettssaker og tapt i tingretten. I Rett 24s artikkel om dommen i
Trondheim heter det at:
«Sør-Trøndelag tingrett
mener det må være opp til Stortinget å vurdere hvor store inngrep
kommunene skal kunne gjøre i sparkesykkel-markedet.» (27. november 2020)
Trondheim kommune
ønsket en dom som konstaterte at et elsparkesykkelselskaper er
«uberettiget til
å utplassere og drive næringsmessig utleie av el-sparkesykler på
eller fra Trondheim kommunes eiendommer, uten forutgående samtykke
fra Trondheim kommune».
Men i dommen sendte Sør-Trøndelag
tingrett altså ballen videre til Stortinget. Det heter blant annet:
«Det kan være gode
grunner til å regulere el-sparkesykkelutleien, og i mangel av nasjonal
regulering kan det sies å være behov for at den kommunale eierrådigheten
skal kunne utøves slik Trondheim kommune har forsøkt (…) Det bør
være opp til lovgiver å vurdere hvor stor grad av frihet den enkelte
kommune bør ha til å regulere virksomheten, hvilke vilkår som skal
kunne settes, eventuelt om virksomheten skal kunne totalforbys.»
Det er ikke holdbart
at denne klare beskjeden til storting og regjering skal fortsette
å ligge uavklart foran en ny sommersesong da det er ventet fortsatt
vekst i elsparkesykkelfirmaenes utleievirksomhet. Forslagsstillerne
mener derfor at Stortinget bør sørge for to viktige avklaringer:
For det første bør
Stortinget i tråd med uttalelsen fra statssekretær Paal Pedersen
i Kommunal- og moderniseringsdepartementet til nrk.no 20. mars 2021
fastslå at
«kommunene selv kan
bestemme over næringsvirksomhet som foregår på kommunens eiendom».
Pedersen understreket
her:
«Etter vår vurdering
trenger de ikke en egen lovhjemmel for å regulere utleievirksomhet
av elsparkesykler.»
For det andre er
det riktig og nødvendig å endre klassifiseringen av elsparkesykler
som «sykkel i by» og heller definere dem som en type kjøretøy, slik
at parkering og øvrig regelverk for bruken kan bestemmes av kommunene
på linje med andre kjøretøyer. Dette vil innebære at adgang til
fri stans og parkering av sykkel uten særskilt tillatelse, som fremgår
av forskrift om trafikkregler (FOR-1986-03-21-747) § 18 nr. 4, ikke
vil gjelde for elsparkesykler. Denne adgangen må erstattes av mange
godt tilgjengelige lovlige steder å parkere, regulert av kommunene.