Biogass er både avfallshåndtering,
ressursutnyttelse og energiproduksjon. Råstoffet for produksjonen
er blant annet matavfall, avløpsslam og organisk avfall fra industrien,
som ellers er et problem å håndtere. Men en utnytter også ressurser
som husdyrgjødsel, som gjennom biogassproduksjonen får større verdi.
Produktene som skapes, er energi, gjødsel og fornybar CO2. Potensialet for produksjon
av biogass i Norge er stort, men skal det investeres i nye anlegg
for produksjon og distribusjon, er en avhengig av et fungerende
marked som sørger for omsetning av biogassen. Per i dag er biogass
avhengig av offentlige incentiver, og det er nødvendig å se på hva
som kan utløse mulighetene for større bruk av biogass.
Gjennom mange år
har man sett en omstilling i transportsektoren til økt bruk av nye
kjøretøy som driftes på lav- og nullutslippsteknologi. Denne omstillingen har
i hovedsak skjedd i privatbilmarkedet, der statlige skatteordninger
har ført til at en stor andel av nye kjøretøy som blir kjøpt inn,
er hybrid- eller elektrisk drevet.
I båttransporten
blir elektrisitet og hydrogen som alternativ også vektlagt av det
politiske miljøet, og dette er teknologiske løsninger som blir attraktive
ved bruk av bedre rammebetingelser for kjøp og bruk enn alternativene.
Det er fra regjeringen pekt på innfasing av null- og lavutslippskjøretøy
frem mot 2030. Biogass vil her kunne spille en viktig rolle fremover
mot et lavutslippssamfunn i 2050. Målet er utslippskutt og ikke
valg av én teknologi fremfor en annen. For skip som seiler lengre
distanser, eller for tungtransporten er naturgass og biogass de
tilgjengelige alternativene som vil kunne tette gapet til krav/teknologi
og kutte klimagassutslipp på kort og lang sikt.
De største barrierene
for økt bruk av biogass for tunge kjøretøy er mangelen på fyllestasjoner
langs de viktigste transportkorridorene i Norge. Bransjen selv mener
også at støtteordningen for bygging av fyllestasjoner er lite formålstjenlig.
Takstfritak for biogasskjøretøy er enda ikke innført i bomstasjoner,
og bruken av begrepet nullutslipp i politiske målsettinger virker
ekskluderende for økt bruk av biogasskjøretøy.
Flertallet i Stortinget
viste gjennom behandlingen av Meld. St.13 (2020–2021)Klimaplan for
2021–2030 at de ønsker å sikre en helhetlig utbygging av infrastruktur for
null- og lavutslippskjøretøy, jf. Innst. 325 S (2020–2021). Dette
forslaget inkluderer biogass, som per definisjon er en lavutslippsteknologi.
For fyllestasjoner
for biogass er det en statlig støtteordning gjennom Enova som betinger
at man også søker og får støtte til kjøp av kjøretøy. Kravet om
at man også skal ha eierinteresser i kjøretøy for å investere i
infrastruktur for fyllestasjoner, kan redusere muligheten for at
en offentlig eller kommersiell aktør kan utvikle en lønnsom investering
i et nettverk av fyllestasjoner. Ingen kommersiell aktør bygger
fyllestasjoner uten å ha et marked. Ingen transportør kjøper inn
kjøretøy uten å ha et sted å fylle drivstoff. En kan også søke om
støtte til kun én stasjon eller ett kjøretøy om gangen, mens en
for utbygging av ladestasjoner for elbiler utlyser hele strekninger
på anbud. Ved innkjøp av varebiler og tunge kjøretøy med eldrift
gis det også automatisk svar «på dagen», mens det for innkjøp av
biogasskjøretøy er en egen behandlingsprosess. I Sverige er det
mulig å få en rammetillatelse for bygging av flere fyllestasjoner
for biogass og støtte til innkjøp av flere biler i én søknad. Denne
typen barrierer er med på å forsinke en ønsket utvikling nå og bør
endres umiddelbart. Forslagsstillerne mener denne barrieren må fjernes.
I 2019 ba regjeringen
ved daværende samferdselsminister Jon Georg Dale Vegdirektoratet
utrede den tekniske løsningen for å gi biogasskjøretøy redusert
takst/takstfritak i bomringen i Oslo. Denne saken er fortsatt ikke
ferdig utredet og ligger ennå i departementet. Forslagsstillerne
vil ha dette fritaket realisert raskest mulig.
I statlige planer
som budsjetter, Klimaplan for 2021–2030 og NTP bruker en begrepet
nullutslipp i politiske målsettinger for bruk av teknologi for å
redusere klimagassutslippene i fremtiden. Dette begrepet er blitt allment
kjent som begrep for den beste teknologien å satse på hvis man ønsker
en mest mulig bærekraftig utvikling. Et problem med dette begrepet
er at det fungerer som en barriere for bruk av biogass.
Stortinget viste
ved behandlingen av statsbudsjettet for 2021 til behovet for en
vurdering av å harmonisere rammevilkårene for biogassproduksjon
i Norden jf. Innst. 9 S (2020–2021). Forslagsstillerne vil understreke viktigheten
av fortgang i dette arbeidet og mener en harmonisering vil bidra
til å utvikle biogassnæringen i Norge. Miljødirektoratet har identifisert
et realistisk potensial for ny biogassproduksjon i Norge frem mot
2030 på 2,5 TWh, som tilsvarer omtrent en firedobling av dagens
produksjon. I forhold til det beregnede biogasspotensialet i de
andre nordiske landene, som er mye høyere, kan det være en fare
for at det norske potensialet er vurdert for lavt. Dersom de norske
anslagene er undervurdert, vil det gi et feil bilde av hvordan biogass kan
bli en viktig faktor for å nå klimamålene i 2030, samtidig som næringen
ikke gis mulighet til å oppfylle sitt potensial for verdiskaping
og etablering av arbeidsplasser i Norge.
En produksjon av
biogass på avfallsrester bidrar til å gjenbruke avfall som ellers
ville bli brent. Prosessen med å foredle denne gassen til drivstoffkvalitet
fjerner CO2 fra gassen og
kan ved rette incentiver bidra til å redusere de samlede klimagassutslippene.
Restprodukter fra biogassproduksjon kan blant annet brukes som gjødsel.
Produksjon og bruk
av biogass har derfor en rekke positive miljø- og klimaeffekter
og bør derfor klassifiseres på linje med elektrisetet og hydrogen.
Forslagsstillerne vil fjerne denne barrieren for å legge til rette
for økt produksjon og bruk av biogass.