Søk

Bakgrunn

Natur har en viktig plass i den norske folkesjelen. Nasjonalparkene er noe av det flotteste av norsk natur. Verneområdeforvaltning, besøkssentrene, nasjonalparkkommunene og andre aktører har ulike roller relatert til verneverdiene. Likevel har de ulike aktørene muligheter for å samarbeide for å få til fornuftig bruk av områdene, uten at det forringer verneverdiene. Eksempelvis vil gode besøksstrategier utarbeidet av lokale verneområdestyrer gjøre det mulig for andre aktører å være vertskap for opplevelser og vise omsorg for både de besøkende og naturen.

Lokal forvaltning av verneområder gjennom verneområdestyrer og en ny visuell identitet med grunnlag i merkevaren Norges nasjonalparker åpner porten til nye opplevelser, senker terskelen for besøk og øker kunnskapen om naturen. Nasjonalparkene gir mulighet for både økonomisk, kulturell, sosial og miljømessig verdiskaping. Det er viktig at lokal forvaltning fører til at arbeidsoppgavene i større grad skjer i områdene hvor nasjonalparkene og verneområdene finnes. Det må stimuleres til lokal verdiskaping, næringsutvikling, levedyktige bedrifter og helårlige arbeidsplasser med grunnlag i nasjonalparkforvaltning og merkevaren Norges nasjonalparker.

Det er behov for en bærekraftig utvikling og bred verdiskaping som kombinerer vern av naturverdier og fornuftig bruk. Eierskap, identitet og stolthet er en forutsetning for godt vertskap, noe som skaper verdier både for gjesten, lokalsamfunnet, bedriften og kommunen hvor verneområdene er. Verdiskaping er mer enn økonomisk fortjeneste for enkeltpersoner eller enkeltbedrifter. Det er hensiktsmessig å fokusere på flere former for verdiskaping og gjennom det sikre en bærekraftig utvikling, øke verdiskaping for lokalsamfunnet og ivareta verdiene i naturen på lang sikt. For nasjonalparkkommunene vil det være viktig hvordan de besøkende opplever helheten med overnatting, lokal mat og natur- og kulturopplevelser. Nasjonalparkkommunenes oppgaver og roller gjør at de har gode forutsetninger for å kunne bli sentrale aktører i arbeidet med å implementere merkevaren Norges nasjonalparker.