Natur har en viktig
plass i den norske folkesjelen. Nasjonalparkene er noe av det flotteste
av norsk natur. Verneområdeforvaltning, besøkssentrene, nasjonalparkkommunene
og andre aktører har ulike roller relatert til verneverdiene. Likevel
har de ulike aktørene muligheter for å samarbeide for å få til fornuftig
bruk av områdene, uten at det forringer verneverdiene. Eksempelvis
vil gode besøksstrategier utarbeidet av lokale verneområdestyrer
gjøre det mulig for andre aktører å være vertskap for opplevelser
og vise omsorg for både de besøkende og naturen.
Lokal forvaltning
av verneområder gjennom verneområdestyrer og en ny visuell identitet
med grunnlag i merkevaren Norges nasjonalparker åpner porten til
nye opplevelser, senker terskelen for besøk og øker kunnskapen om
naturen. Nasjonalparkene gir mulighet for både økonomisk, kulturell,
sosial og miljømessig verdiskaping. Det er viktig at lokal forvaltning
fører til at arbeidsoppgavene i større grad skjer i områdene hvor
nasjonalparkene og verneområdene finnes. Det må stimuleres til lokal
verdiskaping, næringsutvikling, levedyktige bedrifter og helårlige
arbeidsplasser med grunnlag i nasjonalparkforvaltning og merkevaren
Norges nasjonalparker.
Det er behov for
en bærekraftig utvikling og bred verdiskaping som kombinerer vern
av naturverdier og fornuftig bruk. Eierskap, identitet og stolthet
er en forutsetning for godt vertskap, noe som skaper verdier både for
gjesten, lokalsamfunnet, bedriften og kommunen hvor verneområdene
er. Verdiskaping er mer enn økonomisk fortjeneste for enkeltpersoner
eller enkeltbedrifter. Det er hensiktsmessig å fokusere på flere
former for verdiskaping og gjennom det sikre en bærekraftig utvikling,
øke verdiskaping for lokalsamfunnet og ivareta verdiene i naturen
på lang sikt. For nasjonalparkkommunene vil det være viktig hvordan
de besøkende opplever helheten med overnatting, lokal mat og natur-
og kulturopplevelser. Nasjonalparkkommunenes oppgaver og roller
gjør at de har gode forutsetninger for å kunne bli sentrale aktører
i arbeidet med å implementere merkevaren Norges nasjonalparker.