Bensin- og dieselbiler utgjør
omtrent 90 pst. av den norske personbilparken. I mange år fremover
vil hoveddelen av personbilene fortsatt bruke bensin og diesel selv
med et økende salg av elbiler. Elbilen er et godt alternativ for
mange med korte reiseavstander. Det er imidlertid slik at i et land
der man ønsker å ta hele landet i bruk både til boområder og til
næringsvirksomhet, er dagens elbil et umulig alternativ for mange om
hverdagen skal henge sammen. Elbilen er i praktisk bruk et betydelig
steg tilbake sammenliknet med tradisjonelle bilers rekkevidde og
tid det tar med energipåfyll. Dårlige vinteregenskaper er også en
utfordring i hverdagen for elbileiere, der rekkevidden kan halveres på
kalde dager fra et i utgangspunktet lavt nivå. Forslagsstillerne
vil også avvise forslaget om å pålegge offentlig forvaltning å bare
anskaffe elbiler fra 2022. Dette vil ikke være praktisk mulig for
mange å gjennomføre i deler av landet med lange reiseavstander.
Spesielt vil dette skape problemer i vinterhalvåret med kjøretøy
med kort rekkevidde og få lademuligheter.
For mange bilister
er ikke elbilen et alternativ uten at man gjør hverdagen betydelig
vanskeligere. Stortinget har allikevel en målsetting om at det bare
skal selges kjøretøy med alternativ energi fra 2025. For folk bosatt utenfor
byområdene vil dette ikke være mulig. Forslagsstillerne er videre
opptatt av konkurranse og mener at teknologimonopol ikke er veien
å gå. Forskjellige teknologier må få konkurrere, så kan den enkelte
få treffe sine valg uten politisk ensretting. Her er det også grunn til
å fremheve at bensin- og dieselbiler fortsatt vil være godkjent
for salg i sine produsentland uavhengig av norske målsettinger.
Et særskilt forbud mot nysalg av konvensjonelle biler i Norge vil
være uholdbart.