Søk

Bakgrunn

Bensin- og dieselbiler utgjør omtrent 90 pst. av den norske personbilparken. I mange år fremover vil hoveddelen av personbilene fortsatt bruke bensin og diesel selv med et økende salg av elbiler. Elbilen er et godt alternativ for mange med korte reiseavstander. Det er imidlertid slik at i et land der man ønsker å ta hele landet i bruk både til boområder og til næringsvirksomhet, er dagens elbil et umulig alternativ for mange om hverdagen skal henge sammen. Elbilen er i praktisk bruk et betydelig steg tilbake sammenliknet med tradisjonelle bilers rekkevidde og tid det tar med energipåfyll. Dårlige vinteregenskaper er også en utfordring i hverdagen for elbileiere, der rekkevidden kan halveres på kalde dager fra et i utgangspunktet lavt nivå. Forslagsstillerne vil også avvise forslaget om å pålegge offentlig forvaltning å bare anskaffe elbiler fra 2022. Dette vil ikke være praktisk mulig for mange å gjennomføre i deler av landet med lange reiseavstander. Spesielt vil dette skape problemer i vinterhalvåret med kjøretøy med kort rekkevidde og få lademuligheter.

For mange bilister er ikke elbilen et alternativ uten at man gjør hverdagen betydelig vanskeligere. Stortinget har allikevel en målsetting om at det bare skal selges kjøretøy med alternativ energi fra 2025. For folk bosatt utenfor byområdene vil dette ikke være mulig. Forslagsstillerne er videre opptatt av konkurranse og mener at teknologimonopol ikke er veien å gå. Forskjellige teknologier må få konkurrere, så kan den enkelte få treffe sine valg uten politisk ensretting. Her er det også grunn til å fremheve at bensin- og dieselbiler fortsatt vil være godkjent for salg i sine produsentland uavhengig av norske målsettinger. Et særskilt forbud mot nysalg av konvensjonelle biler i Norge vil være uholdbart.