I mange straffesaker
dømmes en lovbryter for mer enn ett lovbrudd. Retten fastsetter
i slike tilfeller en felles straff for alle lovbruddene under ett.
Denne straffen vil normalt være strengere enn det mest alvorlige
lovbruddet ville kvalifisert til alene, men lavere enn om man hadde
lagt sammen straffene som ville vært utmålt for hvert enkelt av
lovbruddene.
Når gjerningsmannen
har begått flere slike straffbare handlinger, omtales dette gjerne
som sammenstøt av lovbrudd eller konkurrens. Et viktig kriterium
for om man står overfor ett lovbrudd eller flere lovbrudd i konkurrens,
er om flere fornærmede er krenket. Ved integritetskrenkelser som
drap, voldtekt og seksuallovbrudd er den klare hovedregelen at det
foreligger like mange lovbrudd som fornærmede. Hvorvidt det foreligger
flere lovbrudd i konkurrens eller ikke, er avgjørende for om straffeloven
§ 79 bokstav a om hevet strafferamme kommer til anvendelse, men
grensedragningen antas i dag sjelden å ha vesentlig betydning for
hvilken straff som blir utmålt. Etter gjeldende rett har man således
et system i dag hvor straffen for ett lovbrudd blir mindre dersom
man begår flere lovbrudd samtidig – og kriminelle får i realiteten
en såkalt «strafferabatt» når det blir begått flere lovbrudd.
Våren 2017 behandlet
Stortinget forslag fra regjeringen Solberg, da bestående av Høyre
og Fremskrittspartiet, om skjerpede straffer i de tilfeller der
det blir begått flere grove integritetskrenkelser. Det ble foreslått
at dersom en gjerningsperson har begått flere lovbrudd som har en
strafferamme på fengsel i inntil 15 år eller mer, skulle det kunne
idømmes fengsel i inntil 26 år. Dette innebar en økning av maksimumsstraffen
på fem år. Forslaget ble behandlet i Stortinget den 13. juni 2017, men
fikk kun støtte av Fremskrittspartiet og Høyre og falt. Stortinget
valgte således å beholde systemet der hvert enkelt lovbrudd i praksis
blir straffet mildere fordi gjerningspersonen har begått flere lovbrudd.
En rekke sentrale
høringsinstanser, som Det nasjonale statsadvokatembetet, Politidirektoratet
og Statens sivilrettsforvaltning, støttet forslaget om skjerpede straffer
ved flere lovbrudd. Flere høringsinstanser var tydelige på at straffen
for flere lovbrudd i flere tilfeller utmåles for lavt, og det ble
særlig vist til saker hvor en gjerningsperson har voldtatt flere
kvinner. Politidirektoratet viste blant annet til at en heving av
straffenivået ville vært hensiktsmessig for i større grad å reflektere
alvoret og grovheten i å begå gjentatt kriminalitet.
Det fremstår som
urimelig og i strid med innbyggernes rettsoppfatning at man i Norge
i realiteten får redusert straff for hvert enkelt lovbrudd dersom
man begår flere straffbare handlinger, eksempelvis ved drap eller
grov voldtekt. Dette er alvorlige lovbrudd med svært alvorlige konsekvenser
for dem som rammes. Konsekvensene for hvert enkelt offer blir ikke
mindre som følge av at gjerningspersonen også har begått samme lovbrudd
rettet mot andre.
Når man begår flere
lovbrudd, burde utgangspunktet være at man skal dømmes for hvert
enkelt lovbrudd. Dette er det imidlertid ikke politisk flertall
for i Norge. Dersom man fikk på plass skjerpede straffer i de tilfeller der
det er begått flere grove integritetskrenkelser, ville dette være
et steg i riktig retning for å gi ofre for slike forbrytelser den
beskyttelsen de burde ha krav på, noe som ble forsøkt gjennomført
i 2017.
I forbindelse med
Stortingets behandling av Prop. 137 L (2016–2017) ble de lovendringer
i straffeloven som innebar skjerpet straff for grove integritetskrenkelser,
sendt på høring og grundig utredet. De ulike sidene ved slike lovendringer
ble således godt drøftet i forbindelse med Stortingets behandling
av lovendringsforslagene. Det er derfor ikke nødvendig med ytterligere utredning
når de konkrete lovendringer nå foreslås på nytt i form av et representantforslag.