Bakgrunn
Vindkraftanlegg ødelegger
urørt natur og friluftslivområder. De siste årene har man sett en
enorm folkelig motstand mot disse naturødeleggelsene. Det var bakgrunnen
for at Stortinget 19. juni 2020 enstemmig vedtok at
«Stortinget ber regjeringen
innenfor gjeldende regelverk ikke gi forlenget frist for idriftsettelse
utover 31.12.2021 for vindkraftverk på land som i dag har gyldig
konsesjon.» jf. Dokument 8:143 S (2019–2020)
Etter vedtaket i
Stortinget har 8 vindkraftverk søkt om utsettelse. 7 søknader har
fått avslag, mens Øyfjellet Wind AS har fått fristen for oppstart
forlenget fra 31. desember 2021 til 30. september 2022. NVE, ved konsesjonsdirektør
Rune Flatby, begrunner vedtaket slik i Klassekampen 23. februar
2021:
«I dette konkrete
tilfellet var situasjonen så spesiell, blant annet knyttet covid-19,
at NVE mener det var grunnlag for å gi utsatt frist. På Øyfjellet
er nesten alle inngrepene knyttet til utbyggingen allerede gjennomført,
og det har vært en rekke uforutsette forhold som har gjort at arbeidet
er forsinket.»
Øyfjellet Wind AS
søkte 13. juli 2020 om forlenget frist for oppstart. På dette tidspunktet
var arbeidet som var utført, i all hovedsak en del veibygging. I
brevet der NVE gir utsettelse, datert 16. februar 2021, legger NVE
til grunn for fristforlengelsen status for arbeidet mer enn syv
måneder etter at søknaden om utsettelse ble sendt. NVE skriver i
brevet:
«Øyfjellet Wind AS
har kommet langt i byggearbeidene. Alle internveier og oppstillingsplasser
er ferdige, og nesten alle fundamentene er støpt.»
NVEs vedtak om utsettelse
er dermed basert primært på arbeid som er utført etter at søknaden
om fristforlengelse ble sendt.
«Gjeldende regelverk»
som NVE baserer utsettelsen på, er gitt av NVE selv i brev til utbyggerne,
datert 27. november 2019. («Praksis for forlengelse av frist for idriftsettelse
og prioritering av detaljplan/MTA for urealiserte vindkraftkonsesjoner
på land»). Her heter det som hovedregel:
«Dersom anleggene
ikke er bygget innen frist for idriftsettelse, kan ikke prosjektet
realiseres. Det må søkes ny konsesjon med oppdaterte utredninger
med utgangspunkt i dagens teknologi dersom prosjektet ønskes videreført.»
I brevet der NVE
gir utsettelse, refereres ikke hovedbestemmelsen. Derimot unntaksbestemmelsen,
som er slik:
«I særlige tilfeller
hvor konsesjonær har kommet langt i byggearbeidene, men uforutsette
forhold (force majeure) hindrer idriftsettelse i tide, kan NVE likevel forlenge
idriftsettelsesfristen utover 31.12.2021.»
Øyfjellet Wind begrunnet
søknaden av 13. juli 2020 om utsatt oppstart med forsinkelser pga.
koronarestriksjoner, mye snø og demonstrasjoner mot byggingen. Dette
kan synes overraskende, sett i lys av et intervju som Øyfjellet
Winds egen prosjektleder gav til avisa Helgelendingen 20. juli 2020.
Der sier han blant annet dette:
«Vi har noen spesialister
som tar ferie, men veiproduksjonen går som planlagt hele sommeren.
Veidekke har jobbet godt i det siste, og det er fine arbeidsforhold, så
vi ligger greit an i forhold til framdriftsplanen.»
Arbeidet som er utført
til nå, er gjennomført på utbyggers regning og risiko fordi utbyggingen
ikke har godkjent MTA-plan (Miljø-, transport og anleggsplan). MTA-planen
som ble godkjent av NVE 18. desember 2019, ble påklaget. Klagen
ligger fortsatt til behandling i Olje- og energidepartementet. At
arbeidet utføres på utbyggers regning og risiko, er bekreftet av
NVE.