I Trondheim stanses
planene om å gi nullutslipps næringstransport fritak fra bompenger,
av Statens vegvesen. Forslagsstillerne mener i likhet med bystyret
i Trondheim og fylkestinget i Trøndelag at det er viktig å fortsatt
gi fordeler til de delene av næringslivet som bruker nullutslipps
transportløsninger.
Utslippene fra varebiler
står for ca. 11 pst. av klimagassutslippene fra veitrafikken i Trondheim,
ca. 17 000 tonn CO2-ekvivalenter
i 2019. For å kunne oppfylle utslippsmål i klimaplanen til kommunen
er det avgjørende med en rask overgang til nullutslippsteknologi
også innenfor varebilmarkedet.
Ifølge Statens vegvesen
kreves det et miljødifferensiert takstsystem for at 100 pst. rabatt
for nullutslipps næringstransport i takstgruppe 1 skal kunne gjennomføres.
Da stortingsproposisjonen for bominnkreving i Miljøpakken og E6
Trondheim–Stjørdal ble behandlet av Stortinget, ble det ikke åpnet
for et miljødifferensiert system. Forslagsstillerne håper dette
var utilsiktet.
Elbilandelen i nybilsalget
for varebiler i 2020 for hele Norge var 8,53 pst. (2 564 av 30 050
varebiler). For Trøndelag var tallet 10,1 pst. (222 av 2 195), mens
det for Oslo var 20,0 pst. (753 av 3 758). Det er viktig å sørge
for at elbilandelen i nybilsalget av varebiler fortsetter å øke, blant
annet gjennom å fortsatt sikre full rabatt i bomringen. I Oslo er
elvarebilandelen 7 pst. I Trondheim er den 1,8 pst. Det understreker
viktigheten av å ikke svekke fordelene med å velge elvarebil nå.
Oslo og Bergen har
miljødifferensiert takstsystem i dag, muliggjort gjennom de gjeldende
stortingsproposisjonene.
Forslagsstillerne
viser til Innst. 90 S (2017–2018) fra transport- og kommunikasjonskomiteen
om Finansiering av Bypakke Bergen i Hordaland, hvor det ble innført en
miljødifferensiering av bompengene. samt til Stortingets behandling
av Prop. 86 S (2016–2017), jf. Innst. 464 S (2016–2017). Som en
følge av denne behandlingen ble det fra 1. oktober 2017 innført
et nytt takstsystem med tids- og miljødifferensierte bompengetakster
i Oslopakke 3.
Innføringen av miljødifferensierte
bompenger i Oslo og Bergen gjør at det er mulig å ha 100 pst. rabatt for
næringslivets varebiler som bruker nullutslippsteknologi.