Forslagsstillerne
foreslår at Stortinget ber regjeringen legge fram en strategi for
det kommende implementeringsarbeidet med FNs naturavtale, hvor det
tas sikte på at Stortinget i 2022 blir forelagt en tverrsektoriell
handlingsplan for å nå naturavtalens målsettinger.
Stortinget har nylig
avholdt en svært god og inspirerende initiativdebatt om FNs naturavtale.
Under debatten den 11. februar 2021 framkom det en bred enighet om
at naturen er viktig for oss mennesker, og at forvaltning av naturen
må prioriteres i mye større grad i framtiden for at man skal kunne
leve gode og innholdsrike liv her i Norge – og i resten av verden.
FNs naturavtale skal
vedtas i Kunming i Kina senere i 2021, under partsmøtet for biomangfoldkonvensjonen
(CBD). Målet er at avtalen skal bli like viktig for naturen som
Parisavtalen har vært for klimapolitikken. Naturavtalen skal i utgangspunktet
sette miljømål (for perioden 2021–2030) for å bedre tilstanden til
det biologiske mangfoldet i verden, basert på blant annet rapportene
fra FNs naturpanel (IPBES). Avtalen skulle egentlig ha vært inngått
i 2020, men på grunn av pandemien har både avtaleinngåelsen og de
forberedende forhandlingsmøtene blitt utsatt. Mye tyder nå på at
avtaleinngåelsen først skjer høsten 2021.
FNs naturavtale skal
sikre at alle verdens land tar bedre vare på sin natur, og den viser
at det er mulig å bruke naturen samtidig som man styrker den. Avtalens suksess
er derfor den viktigste garantien for at man skal klare å sikre
at avtalen faktisk får betydning og blir gjennomført både nasjonalt
og internasjonalt. Forslagstillerne har merket seg at regjeringen
til nå i avtaleforhandlingene har tatt eierskap til og er en pådriver
for sterke rapporteringsmekanismer i avtalen.
Forslagsstillerne
mener det er avgjørende at naturavtalen gjennomføres så raskt som
mulig i alle relevante sektorer for at landene skal klare å nå målsettingene
naturavtalen setter. Norges foreløpige innspill til avtaleforhandlingene
viser at regjeringen har jobbet godt med å utvikle mekanismer og
på den måten også har kommet langt på vei i å planlegge en kommende implementering
av avtalen her hjemme. Men forslagsstillerne vil påpeke at det ikke
må ta like lang tid som det tok å implementere og utarbeide en handlingsplan
for nasjonal oppfølging av de forrige miljømålene, Aicimålene. Dette
arbeidet tok 5–6 år, noe som er altfor lang tid med tanke på at
måloppnåelsesperioden kun var på 10 år.
For å følge opp det
arbeidet regjeringen allerede har startet, mener forslagsstillerne
at det er viktig å planlegge implementeringen av naturavtalen og
sikre at dette arbeidet skjer hurtig. Derfor foreslår forslagsstillerne
at regjeringen involverer Stortinget i det kommende implementeringsarbeidet
allerede nå. Da det er Stortinget som skal vedta en handlingsplan
for oppfølging av naturavtalen og vil være involvert i å vedta tiltak
som vil bidra til at Norge klarer å nå avtalemålsettingene, er det avgjørende
med en god forankring og involvering av Stortinget i dette arbeidet.
Slik det har vært løftet fram flere ganger tidligere, er naturavtalen
tverrsektoriell og vil innebære handling fra flere sektorer i samfunnet
for at avtalemålsettingene skal kunne nås. Forslagsstillerne mener
at Stortinget allerede nå må bli forsikret om at en implementeringsprosess
vil ha et slikt tverrsektorielt preg som avtalen krever. Derfor
ønsker forslagsstillerne at Stortinget blir forelagt en strategi
for det kommende implementeringsarbeidet med naturavtalen, og at
regjeringen legger dette fram for Stortinget.
Forslagsstillerne
mener at det i denne strategien må være et krav om at regjeringen
skal legge fram en tverrsektoriell handlingsplan for å nå naturavtalens
målsettinger for Stortinget i 2022. Og i denne sammenheng vil forslagsstillerne
vise til det regjeringen har foreslått i sitt foreløpige innspill
til avtaleforhandlingene om at verdens land skal legge fram nasjonale
handlingsplaner for gjennomføring av avtalen overfor biomangfoldkonvensjonen
i 2023. Arbeidet her hjemme må derfor ligge i forkant av dette,
og en handlingsplan for gjennomføringen bør vedtas i Stortinget
før den sendes inn til biomangfoldkonvensjonens sekretariat. Forslagsstillerne er
innforstått med at det kan ta tid å lage en handlingsplan, spesielt
når denne også skal være tverrsektoriell, men vil påpeke at regjeringen
gjennom sine innspill til avtaleforhandlinger har vist at det allerede
er planlagt mye rundt implementeringsarbeidet, og at dette i alle tilfeller
bør ha vært jobbet mye med allerede, ettersom avtalen egentlig skulle
vært inngått i 2020.