Norge er i dag et
av verdens beste land å leve i. Dette skyldes ikke minst at man
har sikret nasjonal kontroll over både eierskapet til og bruken
av egne naturressurser.
Kampen om råderetten
over vannkrafta og energiressursene i Norge er ikke ny. Også tidligere
har dette vært en sentral politisk strid i Norge. Tidlig på 1900-tallet
vedtok Stortinget konsesjonslovene for å sikre bedre nasjonal kontroll
over energiressursene. Dette viste seg å bli svært viktig for utviklingen
av både norsk industri og oppbygningen av den norske velferdsstaten.
Kampen for makta
over energipolitikken var svært viktig den gang, og er det fortsatt.
Det er utvilsomt i Norges interesse å beholde full suverenitet over
landets egne energiressurser og egen energipolitikk. Akkurat som
det for hundre år siden var viktig å ha full nasjonal kontroll over
bruken av de nasjonale energiressursene, er det heller ikke nå i
Norges interesse å la EU regulere norsk strøm ut fra sine interesser
og sitt system.
Suverenitetsoverføringen
til EUs energibyrå vinteren 2018 var et stort steg på veien mot
å gjøre Norge til en del av EUs energiunion. Målet med EUs energiunion er
fri flyt av strøm og likest mulige strømpriser i Europa. EUs energibyrå
skriver rett ut at organisasjonens oppdrag er å fremme et fullt
integrert internt energimarked i Europa. Energiprisen i Norge har
de senere årene ligget vesentlig lavere enn i andre europeiske land.
Et fullt integrert energimarked i Europa vil for Norges del innebære
import av høyere europeiske strømpriser. Det vil svekke norsk industri,
føre til tap av arbeidsplasser og bli dyrt for vanlige norske familier.
Før EUs såkalte tredje
energimarkedspakke en gang ble tatt inn i EØS-avtalen, hadde EU
allerede vedtatt sin fjerde. Flere direktiver og forordninger i
den fjerde energimarkedspakken har allerede vært ute på høring fra
regjeringen, og innebærer enda mer makt til EUs energibyrå. Gjennom
stadig tettere integrasjon i EUs energiunion slutter Norge seg til
et detaljert regelverk som skal sikre at strømmen flyter dit prisene
er høyest, og som gjør det svært vanskelig å iverksette tiltak som
favoriserer norske interesser.
Det har de siste
par årene vært stor uro innen norsk industri for utbygging av den
store utenlandskabelen NorthConnect. NorthConnect-kabelen står også
på EUs liste over prioriterte prosjekter. EU har bevilget 10 mill. euro
til kabelprosjektet. Dersom NorthConnect blir tillatt bygd, vil
den øke strømprisen i Norge. Senterpartiet har ved flere anledninger
foreslått at Stortinget skal si nei til kabelen og fjerne den fra
EUs liste over prioriterte «prosjekter av felles interesse». Partiene
som overførte suverenitet til ACER, har foreløpig stemt ned forslaget.
Tilhengere av EUs
energiunion argumenterer med at norsk vannkraft skal brukes til
å få ned klimautslippene i EU. Forslagsstillerne mener en slik visjon
både er misforstått og skadelig for Norge. Norges kraftoverskudd
utgjør kun 0,3 prosent av EUs kraftbehov. Norge kan ikke løse EUs
utfordringer med for lite kraft. Det beste Norge kan gjøre for klimaet,
er å fortsette å produsere norske kvalitetsprodukter som hele verden
etterspør, basert på ren norsk vannkraft og verdensledende og klimavennlig
teknologi.
EUs energibyrå (ACER) spiller
en nøkkelrolle i integrering av elektrisitet og naturgass innen
EU, blant annet når det gjelder å harmonisere regelverk og tilrettelegge
for nye utenlandskabler. EU er i dag en stor importør av energi
fra flere land utenfor unionen, blant annet i form av naturgass.
Ifølge Eurostat i juni 2020 kom 58,2 prosent av EUs tilgjengelige
bruttoenergi fra importerte kilder. Norge er det eneste store eksportørlandet
av energi til EU som er underlagt ACER. Forslagsstillerne mener
at det ikke tjener Norges interesser å være underlagt ACER.
Å avgi nasjonal suverenitet
er noe av det absolutt mest alvorlige norske folkevalgte kan gjøre,
og det er derfor også noe vi må være ytterst forsiktige med. Grunnloven
gjør det klart at Stortinget ikke kan avgi suverenitet til en organisasjon
landet ikke er medlem i. Norge har verken medlemskap eller stemmerett
i EU eller ACER. I sakene om suverenitetsoverføringene til ACER
og EUs finanstilsyn ble det laget omstridte konstruksjoner for å
gå rundt denne bestemmelsen i Grunnloven. En av Norges mest anerkjente
jusprofessorer, Eivind Smith, beskrev prosessen rundt suverenitetsoverføringen
til ACER på følgende måte til NRK vinteren 2018:
«Jeg mener prosessen
som man har lagt opp til, der man sier dette er myndighetsoverføring
på vegne av et EU-byrå der vi ikke er medlem, så konstruerer man
et kopiinstrument som ESA, for Efta er vi medlem av, så skal de
kunne bestemme ting internt i Norge, det er strengt tatt et brudd
på grunnloven.»
Nei til EU har saksøkt
staten fordi Stortinget ikke fulgte Grunnloven § 115 om suverenitetsavståelse
da stortingsflertallet stemte for suverenitetsoverføringen til ACER.
Mandag 1. mars 2021 avgjorde Norges Høyesterett at søksmålet kan
prøves for domstolene. Saken skal nå tilbake til Oslo tingrett for
behandling av spørsmålet om hvorvidt Stortinget har brutt Grunnloven.
Forslagsstillerne
vil vise til at EØS-avtalen ikke inneholder bestemmelser om en generell
rett til å trekke seg fra EU-regelverk som Norge på et tidligere
tidspunkt har akseptert å inkludere i EØS-avtalen. Samtidig inneholder
heller ikke EØS-avtalen noen eksplisitt bestemmelse om at dette
ikke skal kunne la seg gjøre. Forslagsstillerne vil blant annet
vise til at EØS-avtalens Artikkel 92 nr. 2 slår fast at avtalepartene
i EØS
«skal holde rådslagninger
i EØS-komiteen om alle saker av betydning for avtalen som forårsaker
vanskeligheter, og som bringes opp av en av dem.»
EØS-komiteen kan
videre i medhold av bestemmelsene i Artikkel 93 nr. 2 og Artikkel
98 gjøre vedtak om endring av vedleggene til EØS-avtalen. Dette
kan eksempelvis gjelde EØS-avtalens vedlegg IV (energi), der den
tredje energimarkedspakken er inntatt.
Forslagsstillerne
vil vise til at Norge på selvstendig basis har tatt stilling til
hvorvidt reservasjonsretten skulle nyttes mot EU-regelverket i den
tredje energimarkedspakken. Implementeringen er således ikke resultat av
noen forhandling der Norge har fått noen motytelse fra EU. Forslagsstillerne
mener derfor det ikke skulle gi grunnlag for noen motreaksjon fra
EUs side dersom Norge skulle trekke seg fra EUs energibyrå (ACER),
men håndteres etter de generelle reglene i EØS-avtalen for reservasjon.
Forslagsstillerne
ønsker å ta vare på og styrke det norske folkestyret. Folket i Norge
skal styre utviklingen av landet gjennom sitt valg av representanter
til Stortinget. Da kan ikke beslutninger av stor betydning for norsk
energipolitikk fattes i organer utenfor Norges grenser av personer
som ikke har fått en eneste stemme i et norsk valg.