Bakgrunn
Eiendomsskatten er
usosial, rammer skjevt og tar ikke hensyn til husholdningens inntekt,
gjeld eller betalingsevne. Forslagsstillerne ønsker å fjerne eiendomsskatt
på folks hus og hjem. Folk investerer i bolig og hytter av hensyn
til egen families velferd. Derfor bør ikke boliger ses på som skatteobjekter
på lik linje med andre investeringer.
Maksimal eiendomsskattesats
er vedtatt redusert fra 7 til 4 promille fra 2020. Verdsettelsen
skal ikke kunne være høyere enn 70 prosent av markedsverdi. I Jeløya-plattformen
ble det en enighet om å redusere promillen til 4, noe som ble fulgt
opp i statsbudsjettet for 2021.
Kommunene har gjennom
flere år vært kjent med stortingsflertallets ønske om å redusere
eiendomsskatten, likevel har flere kommuner gjort for små grep for
å fjerne eller redusere den. Den kommunale takseringen gjøre det
mulig å omgå nedtrekk i promillesatsen, noe som er utnyttet på et
uakseptabelt vis.
Mennesker som har
vanlig inntekt, skal kunne eie egen bolig. Hele 8 av 10 nordmenn
bor i hjem husholdningen eier selv, noe som er verdifullt for både
individ og fellesskap. Det skaper trygghet og uavhengighet for enkeltmennesket
– og verdien av dette er stor for samfunnet. Det at flest mulig
eier egen bolig, er et godt velferdsbarometer.
Eiendomsskatten bør
fjernes fordi den skiller seg fra annen skatt. Den er ikke knyttet
til inntekt, formue eller belåningsgrad og har ingen sammenheng
med betalingsevnen.
Den er dårlig egnet
til å utjevne forskjeller og rammer vanlige folk og familier, og
særlig de med lav inntekt.
I Norge er det høy
skattemoral, og det er stor oppslutning rundt spleiselaget som velferdssamfunnet
er bygget på. Men folks oppslutning er avhengig av at skattesystemet
oppleves som rettferdig, særlig der det handler om folks hjem.
Eiendomsskatten er
en liten inntekt for kommunene, men den utgjør mye for en vanlig
husstand eller hytteeier. Inntektene fra hus og hytter utgjør om
lag 6 mrd. kroner. Det er i snitt 1,6 pst. av inntektene i kommunene.
Samtidig vet man at effektiviseringspotensialet i kommunene er enormt,
opp mot 13 pst. årlig. Effektivitet og omstilling gir gjerne resultater
på sikt, men ut ifra tallene er det en liten omstilling som skal
til for å tjene inn det kommunene vil tape ved å fjerne eiendomsskatten.
Eiendomsskattebehovet
dreier seg, etter forslagsstillernes oppfatning, om dårlig økonomisk
og administrativ styring, ikke om dårlig økonomi. Det er en feil
påstand at eiendomsskatten er nødvendig for å drifte primærtjenestene
i en kommune. Tjenestene har innbyggerne allerede betalt for gjennom
høy skatt på inntekt. Kommunen mottar også penger fra staten. I
tillegg betaler innbyggerne selvkost på nesten alle tjenester utenom skole
og helsestasjon. Det er gebyrer hos legen, i barnehagen, for byggesøknader,
vann og renovasjon. Dersom man havner på sykehjem, betaler man hele
85 pst. av månedslønnen.
Kommuneøkonomien
har blitt styrket siden regjeringen Solberg overtok styringen av
Kommunaldepartementet i 2013. Eiendomsskatten har dermed økt i oppgangstider,
ikke i nedgangstider.
ROBEK er et register
over kommuner og fylkeskommuner som er i økonomisk ubalanse. Ved
utgangen av 2018 var det registrert 17 kommuner i ROBEK. Dette er det
laveste antallet kommuner i ROBEK noensinne. Hovedårsaken til at
det er så få kommuner i ROBEK, er den sterke inntektsutviklingen
i kommunene de siste årene, som har ført til gode økonomiske resultater.
Det er grunn til å forvente ytterligere reduksjon i antall ROBEK-kommuner
i 2019.
Bedre økonomi har gitt kommunene
større overskudd. Kommunene skal likevel ikke ha et større overskudd
enn 1,75 pst. av inntektene. Dette skal gå til investeringer og
pensjoner, men det er et viktig prinsipp at pengene kommunen mottar
av sine innbyggere, skal gå direkte tilbake til innbyggerne via
et godt tjenestetilbud. Dessverre sitter flere kommuner med altfor
mye penger på bok samtidig som man krever inn eiendomsskatt. Oslo
kommune er et godt eksempel, der overskuddet i 2019 var på 3,2 mrd.
kroner og godt over det som er anbefalt av TBU. Dersom Oslo kommune
hadde fjernet hele eiendomsskatten på en dag, ville kommunen fortsatt
hatt 2,7 mrd. kroner i overskudd.
Fellesnevnere for
tallene er at eiendomsskatten ikke er nødvendig for kommunene. Overskuddene
skal ikke være over 1,75 pst. i mange år på rad, og omstillingsevnen
bør være mer interessant for kommunene enn skatteinnkrevingen. Politikere
på venstresiden i norsk politikk må gjerne gå til valg på at eiendomsskatt
er en prinsippsak, men ingen kan si at eiendomsskatt er nødvendig.
For å illustrere
hvor unødvendig skatten er, viser forslagsstillerne til KOSTRA-tall
for 2019 og 2020 over kommuner med overskudd langt over anbefalt
overskudd på 1,75 pst. og de kommuner som har hatt et slikt overskudd
i over fem år på rad.
Det er ingen eksempler
på at eiendomsskatten fungerer for å regulere boligprisene. Eiendomsskatten
gjør boliger og utleieboliger dyrere, ikke billigere. Mer skatt gir
heller ikke flere boliger. Det er flere boliger som må til for å
få bukt med unaturlig høye priser i boligmarkedet, ikke høyere skatt.
Noen opplever å få
eiendomsskatt på hundehus, andre opplever at store svakheter i eiendomsmatrikkelen
gir en feilvurdering av eiendomsskatten. Norske kommuner har rekordoverskudd
grunnet eiendomsskatten og bygger store pengebinger. Som alltid
er det forbrukere og arbeidstakere med vanlige inntekter som betaler
gildet.
For å sikre at kommunene
ikke finner smutthull for fortsatt å beholde eller øke inntekten
gjennom eiendomsskatt, vil forslagsstillerne legge opp til at kommunene
benytter seg av skatteetatens tall for takstgrunnlaget på bolig,
forutsatt at det blir gjort en forbedring av den nasjonale modellen.
Den lokale takseringen har blitt et smutthull og en hvilepute for
skattehungrige lokalpolitikere samtidig som det er et altfor tilfeldig
takseringsgrunnlag. Kommunal taksering er også en dyr løsning for
kommunene. Skatteetatens verdigrunnlag for beskatning av boliger
er foreløpig en modell som kan forbedres dersom den skal benyttes
for å sette en takst, men modellen er langt bedre enn den tilfeldige
og dyre takseringen i kommunene.