Snøscooterkjøring
ble regulert av lov om motorferdsel i utmark og vassdrag, som trådte
i kraft i 1978.
Erfaringene med lov
om motorferdsel er at den er blitt omfattende, kostbar og svært
byråkratisk å håndheve for kommunene. Forslagsstillerne mener at
loven i større grad bør samordnes med plan- og bygningsloven, noe
som også vil klargjøre prosessreglene knyttet til innsigelser og
klagebehandling.
Det er, etter forslagsstillernes
mening, behov for revidering av dagens motorferdsellov, med større
kommunal selvbestemmelse angående enkelte av reglene i loven for
motorisert ferdsel. Samtidig må hensyn til natur og miljø sikres
gjennom nasjonale retningslinjer.
Regjeringen har i flere omganger
ønsket å gi kommunene flere oppgaver.
Forslagsstillerne
mener at ved å samordne plan- og bygningsloven med lov om motorferdsel
i utmark og vassdrag vil man øke kommunenes selvråderett og avbyråkratisere
regelverket. Samtidig skal viktige naturvernhensyn ivaretas, og
det er kommunen som i mange tilfeller best kan gjøre slike vurderinger
for egen kommune.