Det siste året har
Stortinget bevilget hundrevis av milliarder gjennom flere runder
med tiltakspakker for å bøte på konsekvensene av koronapandemien.
En slik ekstraordinær pengebruk har i det store og hele vært nødvendig
for å redde arbeidsplasser og for å sikre inntekten til flest mulig
av de hardest rammede. Allerede kommer det signaler fra regjeringen
om at pengebruken må reduseres, og at man må påregne velferdskutt
i årene framover for å betale for tiltakene som har blitt iverksatt
under pandemien. Forslagsstiller mener at krisepolitikken som har
blitt ført så langt, har bidratt til økte forskjeller, og at det
derfor er uakseptabelt å sende regninga for krisa til vanlige arbeidsfolk. For
å hindre at koronapandemien skal føre til økt ulikhet i det norske
samfunnet, kreves det tiltak både for å få tilbakeført deler av
den statlige støtten som har endt opp som pandemiprofitt, og tiltak
for å sørge for at man får en mer rettferdig fordeling av kriseregninga.
På tross av gjentatte
forslag fra Rødt og andre opposisjonspartier har det ikke blitt
innført begrensninger for utbytte, lederlønninger, bonuser mv. for
selskaper som mottar koronakrisestøtte. Det har heller ikke blitt stilt
krav til de store bankene og eiendomsselskapene som kunne sikret
at de bidro på en meningsfull måte til dugnaden. Resultatet av de
manglende kravene har blitt stadig tydeligere. Selskaper som har
mottatt støtte, har brukt pengene til å dele ut store utbytter til
sine aksjonærer. De store bankene og eiendomsselskapene har fortsatt
å gå med store overskudd gjennom krisa. Det har etablert seg en
unison enighet blant landets fagøkonomer om at store konserner med
kapitalsterke eiere har fått for mye statlig støtte det siste året,
og at de burde ha båret en større del av tapene selv.
Erfaringen det siste
året viser at det er formålsløst å begrense seg til milde formaninger
om at rike kapitalister skal vise moderasjon, slik stortingsflertallet
og finansministeren har gjort så langt. I kommende runder med forlengelser
av eksisterende ordninger, eller ved opprettelsen av nye, må det
derfor stilles konkrete krav til bedriftene som mottar støtte, dersom
man skal hindre at fellesskapets midler ender opp som privat berikelse.
Men det er ikke for sent for Stortinget å rette opp i noen av skjevhetene
som allerede har oppstått, med målrettet politikk. Utbytte som deles
ut av selskaper som mottar koronastøtte, bør ilegges en ekstraskatt
dersom tilskuddet ikke først tilbakebetales. De store eiendomsbaronene
har blitt skjermet fra å ta tap og gikk med store overskudd også
i kriseåret 2020. Store eiendomsbesittere står samtidig fra før
i en særlig maktposisjon i økonomien. Det bør derfor utredes en
særskatt på overskudd for store kommersielle eiendomsutleiere, eksempelvis
etter mønster fra ekstraskatten finansselskaper betaler på sine
overskudd. Kontrolltiltakene må intensiveres, slik at misbruk avdekkes
og straffes. Alle selskaper og konserner må synliggjøre i årsregnskapet hvor
mye de har fått i støtte. Det trengs også mer detaljert kunnskap
om de fordelingsmessige effektene koronapandemien – og krisehåndteringen
– har hatt for ulikheten i det norske samfunnet.
Selv om flere bransjer er hardt
rammet, har store deler av norsk næringsliv like fullt klart seg
godt gjennom pandemien. Kapitals nyeste liste over landets 400 rikeste
viste også hvordan mange av landets milliardærer har hatt stor vekst
i sine formuer det siste året. I lys av det mener forslagsstiller
at Norge bør følge etter Storbritannia, der finansministeren 3. mars
2021 annonserte at skatten på selskapsoverskudd skal gjøres progressiv
og økes med inntil 6 prosentpoeng fra og med 2023. Begrunnelsen
var at det både er rettferdig og nødvendig for at næringslivet skal
bidra til å betale sin del av kriseregninga. En fordel med å øke
skatten på overskudd er at det er et målrettet tiltak overfor selskaper
som har klart seg godt, men som ikke påvirker selskaper som går
med underskudd.
Framfor kutt i viktige
velferdsordninger mener forslagsstiller det er nødvendig at næringslivet
og de rike må pålegges å betale en større del av kriseregninga,
og at det bør utarbeides en konkret plan for hvordan deler av den
kan dekkes inn gjennom progressiv beskatning i årene framover. Slik
kan man forhindre at det er vanlige arbeidsfolk som blir skadelidende,
og at resultatet av krisa blir enda større ulikhet.