Bakgrunn
Fri ferdsel i utmark
er en gammel lovfestet rett i Norge, men en slik ferdselsrett gjelder
imidlertid ikke for motorferdsel. I Norge er kjøring med snøscooter regulert
av lov om motorferdsel i utmark og vassdrag, som trådte i kraft
i 1978. Før denne loven ble innført, var det fri ferdsel i utmark.
Lov om motorferdsel i utmark gjelder ikke i innmark, privat vei,
havis og på Svalbard.
Motorisert ferdsel
i utmark er i utgangspunktet forbudt etter nasjonale regler. Dagens
regelverk er uten lokal forankring, stivbent og virker i praksis
mot sin hensikt. Nasjonale regler kan ikke regulere hvordan utmarkskjøring
skal reguleres lokalt på en effektiv måte tilpasset den enkelte
kommune.
Kommunene kan på
en god måte overta forvaltningsansvaret for dette regelverket, og
nasjonale regler skal kun ivareta de mest grunnleggende hensyn i
spesielle naturvernesoner o.l.
Forslagsstillerne
mener det er et stort behov for å modernisere og liberalisere motorferdselloven
og tilhørende forskrifter.
Snøscooter er et
viktig framkomstmiddel for rekreasjon og nyttekjøring spesielt i
de nordlige delene av landet, distriktene og på Svalbard, og brukes
også av frivillighet og redningsorganisasjoner og i store deler
av Distrikts-Norge. Snøscooter er en viktig faktor for svært mange
for å bidra til rekreasjon, bolyst og trivsel, og i tillegg for
å legge bedre til rette for reiseliv, opplevelsesturisme, nyttekjøring
og annen næringsutvikling i grisgrendte områder av landet.
Kjøring av snøscooter
medfører i liten grad ulemper for dyrelivet forutsatt at førerne
tar nødvendig hensyn. Kjøringen skal være hensynsfull, og egne bestemmelser om
slik ferdsel kan fastsettes i forskrift. Kompetansen og kunnskapen
til de som ferdes i naturen, er blitt betraktelig høyere de siste
15 år, og fra og med 1. januar 2006 ble det innført obligatorisk
opplæring for beltemotorsykkel. Hovedmålet er at elevene skal ha
de kunnskaper og ferdigheter, den selvinnsikt og risikoforståelse
som er nødvendig for å kjøre på en måte som ivaretar egen og andres
sikkerhet, som gir god samhandling med andre brukere av naturen,
tar hensyn til helse og trivsel, tar hensyn til natur og miljø,
og som er i samsvar med gjeldende regelverk.
Kartlegging og verdsetting
av friluftslivsområder er et viktig kommunalt virkemiddel for å
identifisere, utvikle og ivareta arealer for friluftslivet. Metoden
bidrar til å oppnå det nasjonale målet om å sikre befolkningen mulighet
til å drive et variert friluftsliv både i nærmiljøet og naturen
for øvrig.
Denne prosessen skal
skje i tråd med Miljødirektoratets håndbok M98-2013 «Kartlegging
og verdsetting av friluftslivsområder». Dette er et arbeid kommunene er
oppfordret til å gjøre senest innen 2018 uavhengig av om kommunen
ønsker å etablere snøscooterløyper eller ikke.
Denne kartleggingen
har gitt kommunene et godt kunnskapsgrunnlag og gjort kommunene
skikket til å forvalte lov om motorferdsel i utmark og ha fullt
lokalt selvstyre for regulering av motorferdsel i utmark.
Tidligere hadde de
fleste snøscootere en totakts bensinmotor med innsprøytning, men
i den senere tid har firetaktsmotorer og mer miljøvennlige motorer blitt
mer vanlig hos alle fabrikater. Utvikling av nullutslippsmotorer
for snøscootere er fortsatt noe begrenset, men vil være et godt
alternativ i fremtiden, slik at støyfaktoren og utslipp er betydelig
redusert og vil reduseres ytterligere i årene fremover. Forslagsstillerne
mener det vil være viktig å tilrettelegge med tiltak for å stimulere
til økt teknologiutvikling også for slike kjøretøy.
Fremkommelighet og skånsomhet
mot naturen er snøscooterens sterkeste side, den har derfor normalt ikke
behov for vei eller preparerte løyper. Å kjøre snøscooter inngår
ikke i allemannsretten, så det er i dag ikke tillatt å kjøre snøscooter
på snødekt utmark selv om ferdselen ikke er til sjenanse eller bry
for eier av grunnen. I Norges naboland Sverige er det forbudt å passere
annen manns grunn dersom det oppstår skade, og det er også forbudt
å kjøre på skogs- og jordbruksmark, om det ikke er åpenbart at det
kan skje uten fare for skade på skog eller mark. Forslagsstillerne
mener det vil være hensiktsmessig å implementere tilsvarende regler
i norsk lovverk.
Snøscooterturisme
er blitt stadig mer utbredt i Sverige og Finland og har etter hvert
blitt en betydelig inntektskilde for næringslivet, og da spesielt
for næringslivet ute i distriktene. I Norge har man dessverre ikke
de samme mulighetene for å utvikle en slik form for vinterturisme.
Norge er et langstrakt land med store områder som ikke er befolket,
og har gode forutsetninger til å utvikle en slik turisme uten at
det kommer i konflikt med annen turisme eller friluftsliv. For mange
næringssvake områder i Distrikts-Norge vil en åpning for en slik
form for vinterturisme kunne gi positive resultater for både næringsliv
og befolkning.
Lokalt selvstyre
over motorisert ferdsel i utmark vil det gi kommunene unike muligheter
til å avsette egne områder for frikjøring og tilrettelegge for næringsutvikling
på samme måte som det gjøres i nabolandene.
I Rapport 1887 fra
Norsk institutt for naturforskning (NINA) «Løyper for rekreasjonskjøring
med snøskuter – Vurdering av effekter» utgitt november 2020 vises
det til gjennomført kommuneundersøkelse hvor nær de fleste kommunene
svarer at de opplever at det er blitt mindre ulovlig kjøring eller
ingen endring. Fra og med 2015 har regjeringen gjennom statsbudsjettet
vektlagt behovet for økt kontroll av motorferdsel i utmark, og erfaringene fra
Statens naturoppsyn er at det er vanskelig å si noe om hvorvidt
den ulovlige kjøringen er økende eller synkende tross økt innsats
på kontroller. Erfaringen så langt etter endringer i regelverket
som åpnet for at kommunene kan etablere løyper for rekreasjonskjøring,
er at tilgang til løyper kan bidra til at ulovlig kjøring reduseres,
og bidra til vekst for turistnæringen og annet lokalt næringsliv.
Forslagsstillerne mener derfor at å innføre lokalt selvstyre over
motorferdsel vil være en god løsning som ivaretar samfunnsmessig
helhetssyn med sikte på å verne om naturmiljøet og fremme trivselen.
Etter forskrift for
bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag § 9 første
ledd er all bruk av motorkjøretøy i utmark forbudt i Nord-Troms
og Finnmark i perioden 5. mai til 30. juni. Intensjonen var at denne perioden
er særdeles kritisk for rein og for dyrelivet ellers, og at det
er viktig at tamrein, fugl og vilt får ro i den mest sårbare tida
på året. Enkelte år er det fortsatt full vinter i store deler av
mai, og som kjent følger dyrelivet været og ikke kalenderen. Endringer
i regelverket som åpner for at kommunene kan etablere løyper for
rekreasjonskjøring, ivaretok ikke kommunene i Finnmark og Nord-Troms,
og det er derfor hensiktsmessig å gi disse kommunene samme mulighet
til selv å bestemme når løypene skal stenges etter sesongen. Forslagsstillerne mener
det vil være hensiktsmessig å fjerne forbudet for bruk av motorkjøretøy
i utmark i Nord-Troms og Finnmark i perioden 5. mai til 30. juni.
Med dagens forbud
i Nord-Troms og Finnmark i perioden 5. mai til 30. juni er det gjentatte
ganger gitt avslag på søknad om dispensasjoner fra Statsforvalteren
til preparering av skiløyper med kjøretøy/tråkkemaskiner i Nord-Troms
og Finnmark ,mens det gis tillatelser i andre deler av landet. Det
er viktig å legge til rette for friluftsliv, fordi det handler om
folkehelse, treningsmuligheter, treningsglede og bolyst for lokalbefolkningen.
Preparering av skiløyper kan ikke regnes som fornøyelseskjøring, men
er derimot et anerkjent nytteformål som gir grunnlag for tillatelse
med hjemmel direkte i loven. Forslagsstillerne mener preparering
med kjøretøy/tråkkemaskiner av skiløyper som er åpne for allmenn
benyttelse, må inntas som tillatelser med hjemmel direkte i loven.
Loven må tilrettelegge
for fornuftig og bærekraftig høsting av ressurser og ikke la prinsipielle
eller ubegrunnede momenter redusere Distrikts-Norges muligheter til
å utnytte naturgitte fordeler når det blir gjort på en forsvarlig
og naturbevarende måte. Den beste forvaltningen av naturen skjer
gjennom aktiv bruk og høsting av ressursene. Forslagsstillerne mener
næringsdrivende i tradisjonelle utmarksnæringer slik som jakt, fangst,
fiske og bærsanking må inntas som tillatelser med hjemmel direkte
i loven.
Det vil være hensiktsmessig
å modernisere og liberalisere motorferdselloven og tilhørende forskrifter med
intensjonen å bidra til økt lokalt selvstyre, økt utnyttelse av
naturressurser i tradisjonelle utmarksnæringer, legge bedre til
rette for reiseliv, opplevelsesturisme, nyttekjøring og annen næringsutvikling
samt harmonisering av regelverket med Norges naboland, og da spesielt
Sverige.