Det vises til Prop. 4 S (2017–2018)
der regjeringen la frem sitt forslag om samtykke fra Stortinget
til norsk tilslutning til EUs tredje energimarkedspakke og energibyrå
ACER, samt til forslag om lovendringer i energiloven og naturgassloven,
Prop. 5 L og 6 L (2017–2018).
Som det fremkommer
av Innst. 178 S (2017–2018) var det ulike vurderinger av hvor stor
suverenitetsavståelse et samtykke ville innebære. Flere medlemmer
i energi- og miljøkomiteen fremmet derfor et forslag om å behandle
samtykket etter Grunnloven § 115, som innebærer at det kreves tre
fjerdedels flertall. Et annet komitémedlem fremmet forslag om å
be regjeringen utarbeide en juridisk betenkning om hvilke rammer Grunnlovens
bestemmelser gir for Stortingets behandling av energimarkedspakken
og Norges tilslutning til ACER.
I tillegg fremmet
representanter fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti utsettelsesforslag
til behandlingen, og representanten Bjørnar Moxnes stilte på vegne
av Rødt et løst forslag om rådgivende folkeavstemning om saken,
men dette ble nedstemt. Representantene fra Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt
stemte da for å behandle innlemmelsen i EØS-avtalen etter Grunnloven
§ 115, men med 72 mot 24 stemmer avgjorde Stortinget selv hva som
var den riktige fremgangsmåten etter Grunnloven.
Nei til EU valgte
da å saksøke staten fordi Stortinget ikke fulgte Grunnloven § 115,
og fikk 1. mars 2021 medhold i Høyesterett om at saken kan prøves
for domstolene. Dermed skal saken videre til Oslo tingrett for behandling
av hvorvidt Stortinget har brutt Grunnloven. Flertallet i Høyesterett
har slått fast at «domstolene må kunne prøve om Stortinget har gått
fram i samsvar med Grunnlovens bestemmelser» da Stortinget samtykket
til innlemmelse i EØS-avtalen av rettsaktene som inngår i den tredje
energimarkedspakken. Kjennelsen i Høyesterett reiser spørsmål om
hvorvidt dette vedtaket overhodet var konstitusjonelt gyldig, og
forslagsstillerne mener derfor at norske myndigheter ikke kan fortsette
å behandle disse sakene som om intet har skjedd.
Forslagsstillerne
har hele tiden vært motstandere av norsk tilslutning til EUs tredje
energimarkedspakke og EUs energibyrå ACER, fordi forslagsstillerne
vil sikre nasjonal selvråderett og frykter for vilkårene til norsk kraftforedlende
industri. Denne industrien sikrer sysselsetting, verdiskaping og
bosetting langs kysten. Den gir eksportinntekter i milliardklassen
og er verdens reneste metallindustri.
Intensjonen bak EUs
tredje energimarkedspakke var nettopp å integrere de nasjonale kraftmarkedene
i ett kraftmarked og løfte en del kontroll fra de nasjonale myndighetene
til det overnasjonale ACER. Dette truer den særnorske billige og
fornybare kraften, som er norsk kraftforedlende industris viktigste
konkurransefortrinn. Denne industrien havner i faresonen hvis kalde
Norge får omtrent de samme energikostnadene som landene lenger sør
i Europa, slik EU legger opp til.
Tredje energimarkedspakke
og norsk tilslutning til ACER skapte allerede mye frykt i industrimiljøer
over hele landet. At det nå i tillegg skal prøves i domstolene hvorvidt
Stortingets behandling er konstitusjonelt lovlig, gjør at videre
implementering bør stoppes umiddelbart.
Forslagsstillerne
viser også til at et stortingsflertall bestående av Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt i desember 2020 vedtok å innhente en betenkning
fra Høyesterett om hvorvidt Stortinget med hjemmel i Grunnloven
kan samtykke til innlemmelse i EØS-avtalen av fjerde jernbanepakke,
jf. Innst. 182 S (2020–2021).