Forskrift om grader
og yrkesutdanninger, beskyttet tittel og normert studietid ved universiteter
og høyskoler (gradsforskriften) er fastsatt av Kunnskapsdepartementet.
Forskriften regulerer hvilke grader og yrkesutdanninger som kan
tildeles av ulike universiteter og høyskoler, hvilke institusjoner
som kan gi særlige utdanninger som gir rett til beskyttet tittel,
og normert studietid for utdanningene.
Hensynet bak gradsforskriften
er myndighetenes behov for en overordnet nasjonal styring med tilbudet av
ulike utdanninger i ulike deler av landet. Forslagsstillerne mener
at gradsforskriften virker hemmende på utdanningssektoren, og at
den bør endres. Flere universitetsrektorer har pekt på det samme.
I et innlegg i Khrono 8. februar 2021 skriver Curt Rice (OsloMet),
Hanne Solheim Hansen (Nord universitet), Sunniva Whittaker (Universitetet
i Agder), Petter Aasen (Universitetet i Sørøst-Norge) og Klaus Mohn
(Universitetet i Stavanger) følgende:
«Det er vanskelig å se gode grunner til
at noen studier har slike særrettigheter eller monopollignende privilegier
i gradsforskriften, mens andre studier ikke har det. Hvor er logikken
i at studier i f.eks. rettsvitenskap (juss) er underlagt forskriften
og ikke sivilingeniørutdanninger (masterstudier i teknologi)?»
Gradsforskriften
bestemmer at det kun er enkelte institusjoner som kan tilby fullverdige
utdanninger innenfor blant annet medisin, psykologi, rettsvitenskap
og veterinær. For eksempel er det kun Universitetet i Oslo, Universitetet
i Bergen, NTNU og UiT – Norges arktiske universitet som har anledning
til å tilby profesjonsstudier i medisin og tildele graden cand.med.
På tilsvarende vis er det bare UiO, UiB og UiT som kan tilby masterstudier
i rettsvitenskap. En slik monopolsituasjon er urimelig.
Forslagsstillerne
mener en endring av forskriften, der en fjerner begrensningen av
utdanningsinstitusjonenes mulighet for å tilby yrkesutdannelser
med beskyttet tittel, vil bidra til at universiteter i Norge får
større mulighet til å tilby utdanninger som arbeidsmarkedet har
behov for.
Forslagsstillerne
vil også peke på at gradsforskriften har sin opprinnelse før kvalitetsreformen
i høyere utdanning. Forskriften begrenser videre institusjonenes mulighet
til å dekke regionale og nasjonale kompetansebehov og begrenser
således institusjonenes mulighet til å oppfylle sitt samfunnsoppdrag
når de ikke kan tilby etterspurte utdanninger. Universiteter og
høyskoler har en klar regional rolle ved å utdanne kandidater til
regionens arbeidsmarked, men også på et mer strategisk nivå ved
at institusjonene samarbeider med kommuner og fylkeskommuner om
regionplaner og med næringsliv om studier og forskning.
Stortinget og regjeringen
har et overordnet ansvar for sektoren og ivaretar dette gjennom
lover, budsjettrammer, øremerkede midler og forskrifter om blant annet
kvalitetskrav. Innenfor disse rammene bør det være institusjonene
selv som utvikler sine fagporteføljer, uten begrensningene som følger
av gradsforskriften.