Bakgrunn
For kort tid siden
ble det kjent at Avinor i et av sine alternativer for omstrukturering
ønsker å flytte kontrollsentralen for lufttrafikken på Sørvestlandet
og kontinentalsokkelen fra Sola til Røyken i Viken.
I et brev sendt justis-
og beredskapsministeren den 4. februar 2021 skriver Industri Energi:
«En flytting av kontrollsentralen
fra Sola til Østlandet vil slå negativt ut både for helikoptersikkerheten
og beredskapen på kontinentalsokkelen. Den daglige helikoptertrafikken
vil ikke bli påvirket umiddelbart, men over tid vil flygeledernes
nærheten til offshore helikoptermiljøet og kompetansen deres om
offshoreaktivitet forvitre.»
Det er viktig at
meldingene som kommer fra dem som saken virkelig gjelder: operativt
hold i helikopterbransjen, søk- og redningstjenesten, flygelederne
og Hovedredningssentralen i Sør-Norge, er ganske samstemte i at
sikkerheten for de reisende vil bli dårligere over tid.
Mange stiller seg
tvilende til at Røyken-miljøet vil ha det fokuset på offshoreaktivitetene
som Sola i dag har.
Industri Energi påpeker
i brevet til justis- og beredskapsministeren at offshore helikoptertrafikk
er vesentlig forskjellig fra ordinær ruteflytrafikk. De sier at
offshore helikopter må fly forholdsvis lavt i krevende værforhold,
mens rutefly stort sett flyr over været.
Kontrollsentralen
på Sola ligger nesten vegg i vegg med Hovedredningssentralen for
Sør-Norge (HRS) ved Sola lufthavn. Ved ulykker kommer spesialtrente
flygeledere fra kontrollsentralen hos HRS for å koordinere lufttrafikken.
HRS selv mener flyttingen av 47 flygeledere kan svekke flysikkerheten
under redningsoperasjoner.
Samspillet mellom
kontrollsentralen og HRS er blitt demonstrert flere ganger, som
ved de store evakueringene av cruiseskipet «Viking Sky» utenfor
Hustadvika i 2019 og boligplattformen «Floatel Superior» i 2012,
der henholdsvis 479 og 326 personer ble evakuert med helikopter.
Dersom man fjerner
Stavanger kontrollsentrals rolle ved HRS, vil det medføre redusert
kapasitet og evne til å gjennomføre komplekse søk- og redningsoperasjoner på
sokkelen.
Det er viktig at
flygelederne har en nærhet til det operative helikoptermiljøet.
Det har også vist seg at relasjoner mellom mannskaper opparbeidet
over tid og lokalkunnskap er svært viktig for å ivareta beredskapen på
best mulig måte.
På Sola finnes et
av verdens sterkeste fagmiljø for offshore helikoptersikkerhet.
Her finnes helikopterselskapene, oljeselskapene, Hovedredningssentralen,
330- skvadron, kontrollsentralen og simulatorsenter.
En svekkelse av den
faglige helikopterklyngen som en flytting innebærer, vil gi en gradvis
utvanning av kompetansen og dermed en svekkelse av beredskapen totalt.
I sitt svar til stortingsrepresentant
Roy Steffensen i spørretimen 24. februar 2021 svarte samferdselsminister
Knut Arild Hareide at han hadde tillit til at Avinor gjorde grundige
vurderinger, at sikkerhet alltid skulle veie tyngst, og at han hadde
god dialog med Avinor om dette.
Men selv om argumentasjonen
for en mulig restrukturering og flytting er plassmangel på Sola,
henviste Hareide også i svaret til at Avinor generelt er presset økonomisk.
Det er svært overraskende at statsråden i hele tatt nevner økonomi
når man her snakker om sikkerhet. Dessuten har Sola kommune uttalt
at det finnes plass for utvidelser på stedet.
Avinor er et aksjeselskap
som tradisjonelt tar egne beslutninger om organisering av virksomheten,
men dette er et selskap heleid av staten, og samferdselsministeren
er generalforsamling. Samferdselsministeren kan selvsagt gripe inn
i viktige spørsmål som gjelder selskapet, ikke minst hvis det stilles
spørsmål ved sikkerhetsløsninger.