Bakgrunn
Skatt på fribilletten
for ansatte i jernbane- og transportsektoren ble først foreslått
i statsbudsjettet for 2019. Deretter har det blitt en rekke utsettelser,
blant annet fordi var nødvendig med avklaringer på hvordan utregningen
skulle gjøres. Den nye skatten ble innført med virkning fra 1. januar
2021.
Reglene om personalrabatter
knytter seg til tjenester (og varer) som omsettes i markedet. Fordelen
ved personalbilletter skal som utgangspunkt verdsettes til omsetningsverdien
for en ikke-ansatt i sluttbrukermarkedet. En kartlegging har avdekket
at høyst forskjellige verdier vil bli lagt til grunn. Mens én fylkeskommune hevdet
at skattemessig verdi var i underkant av 30 000 kroner, hadde en
annen fylkeskommune vurdert denne til 4 800 kroner.
Forslagsstillerne
mener det er feil å straffe bussjåfører, renholdere og andre ansatte
på jernbanen som frem til nå har hatt frikort og -reiser for seg
og sine nærmeste. Mange av dem har hardt arbeid, ugunstige arbeidstider og
er på ingen måte lønnsledende. De fortjener et klapp på skuldra
for innsatsen – ikke et skattesjokk på frikort og -reiser, som for
svært mange ikke vil stå i forhold til den reelle verdien for den
enkelte, og som gjør at man vil måtte frasi seg denne avtalefestede
rettigheten i sitt arbeidsforhold.
Til tross for gjentatte
utsettelser av saken har ikke regjeringen benyttet tiden til en
ordentlig utredning og heller ikke kommet med tiltak som kan gjøre
en skattlegging rettferdig. Prisen på årskort varierer enormt fra fylke
til fylke. Det er i fylkene der avstandene er størst og kollektivtilbudet
dårligst utbygd, at års-/månedskort ofte er dyrest. Dermed rammer
denne skattleggingen svært skjevt. Forslagsstillerne ønsker å fjerne
skatt på frikort og -reiser for ansatte i persontransportselskaper samt
i andre selskaper på jernbanen.