Bakgrunn
Høye utgifter til
ferge og hurtigbåt rammer skeivt, både sosialt og geografisk. Innbyggerne
langs kysten rammes urimelig hardt. Ettersom billettene på ferge
og hurtigbåt ikke differensieres etter inntekt, er dette nok et
eksempel på en avgift som rammer de med lavest inntekt hardest.
Forslagsstillerne
ønsker en halvering av prisene på ferge og hurtigbåt totalt sett,
der de sambandene med de høyeste billettprisene i dag får de største
kuttene. Dette kan for eksempel løses med et bunnfradrag på om lag
50 kroner, der beløpet over dette bunnfradraget halveres. Dette
er ment å sikre lokale fastboende og næringsdrivende lavere billettpriser
på ferge og hurtigbåt.
Distriktsdemografiutvalget
ledet av Victor D. Norman trakk blant annet fram at gratis eller
billigere ferge er et viktig distriktspolitisk tiltak. I sin rapport
som ble presentert i desember 2020, skriver utvalget:
«Utvalget
mener at det er sløsing med samfunnets ressurser å kreve inn fergebilletter
og bompenger på strekninger og fergetilbud som vil ha ledig kapasitet
selv uten brukerbetaling.»
Videre skriver utvalget:
«Utvalget foreslår
å redusere prisene eller fjerne billettene på ferger som har ledig
kapasitet, med tanke på å øke nytten av fergetilbudet. Det er ikke
gjennomført en detaljert analyse av hvilke fergesamband dette vil dreie
seg om, men det er rimelig å anta at dette i hovedsak dreier seg
om fergesamband med lite trafikk. Ifølge Ferjedatabanken utgjorde
inntektene for de 24 sambandene med færre enn 100 000 passasjerer
i året, kun 57 millioner kroner i 2019, men inntektene øker til
196 millioner kroner når alle 39 samband med under 200 000 passasjerer
i året tas med.»
Forslagsstillerne
mener utvalgets konklusjoner nå må følges opp med handling for å
sikre et bedre tilbud til kystbefolkningen.
Fylkeskommunenes
utgifter til drift av ferge og hurtigbåt er underfinansiert gjennom
dagens inntektssystem, og prisene har etter hvert blitt svært høye
enkelte steder. Mange innbyggere langs kysten er helt avhengige
av ferge og båt for å komme seg på jobb, skole, sykehus eller fritidsaktiviteter.
For næringslivet
langs kysten, som trenger å få fraktet sine varer effektivt, er
også ferge- og hurtigbåttilbudet helt avgjørende. Det handler både
om fisken og arbeidsfolkene som må komme seg fram. Et velfungerende,
godt utbygd og stabilt båt- og fergetilbud er en av de viktigste
suksessfaktorene for kystnæringslivet.
Rapporten «Kostnader
ved overgang til fossilfri kollektivtransport» fra Menon Economics
og Transportøkonomisk institutt (Menon-publikasjon nr. 4/19) dokumenterer
hvordan fylkeskommunene får en stor ekstraregning når fergetransporten
skal omstilles til fossilfrie løsninger. Her anslås de udekkede
totale årlige merkostnadene (drift/investering) for fylkeskommunene
til 468 mill. kroner innen 2024. Det er særlig stor usikkerhet knyttet
til kostnadene ved investeringene i fergeinfrastruktur, da det er
begrenset med tidligere erfaringer fra batteriferger og stor variasjon
som følge av lokale forhold. Dette gjør at det er større risiko
for uforutsette utgifter for fylkeskommunene enn med mer konvensjonell
drift. Konsekvensene blir økte billettpriser og kutt i fergeavganger.
Store deler av båt- og fergetilbudet blir gjennomgående dyrere –
og i flere tilfeller dårligere.
Det grunnleggende
problemet er at staten ikke kompenserer for de merutgiftene til
ferge og båt som flere kystfylker har. Slik rammes en helt nødvendig
infrastruktur i Distrikts-Norge, og det blir lagt nye, store byrder
på dem som er avhengige av dette tilbudet.