Bakgrunn
Formuesskatten er
et viktig verktøy for å sørge for at alle personer i landet betaler
sin rettmessige skatt til fellesskapet uansett hvor i landet de
er bosatt, og ikke minst er den et viktig fordelingspolitisk redskap. Forslagsstillerne
viser til at formuesskatten i dag består av en statlig og en kommunal
andel, og at Stortinget i forbindelse med de årlige statsbudsjettene
fastsetter skattevedtak om satsen for den statlige andelen samt
en maksimumssats for den kommunale andelen. Maksimumssatsen gjelder
når ikke lavere sats er vedtatt av kommunen.
Forslagsstillerne
vil vise til at ordet «maksimumssats» i skatteloven i praksis ikke
har hatt noen reell betydning før i 2020, da kommunestyret i Bø
i Vesterålen som første kommune vedtok en lavere sats enn maksimumssatsen
for inntektsåret 2021. Dette var en så uvanlig hendelse at det ikke
var klar presedens for håndtering av saken fra regjeringens side.
Det førte etter forslagsstillernes syn til at saken ble håndtert
svært dårlig, da regjeringen besluttet at Bø kommune skulle kompenseres
delvis for skattereduksjonen gjennom inntektssystemet. En slik praksis
gir svært uheldige insentiver for andre kommuner til også å redusere
formuesskatten og slik gi grobunn for en skattekonkurranse mellom
kommuner for å tiltrekke seg formuende innbyggere.
Forslagsstillerne
peker på at selv om enkelte kommuner på kort sikt kan tjene på en
slik konkurranse ved å trekke til seg flere skattebetalere, vil
dette på lengre sikt gi opphav til et «kappløp mot bunnen» der alle kommuner
må vurdere å senke formuesskatten for å beholde sine skattytere.
Som resultat av denne konkurransen vil skatteinntektene som helhet
gå ned, og kommuner rundt om i landet vil ha dårligere råd til velferdstjenester.
For å kompensere for redusert formuesskatt vil fellesskapet måtte
øke andre skatter og avgifter, og slik vil man få et mer regressivt
skattesystem der de rikeste i samfunnet betaler mindre enn de gjør
i dag, mens andre betaler mer.
Forslagsstillerne
foreslår derfor at loven endres for å sikre at kommunenes skattevedtak
er i tråd med det som har vært intensjonen og praksis i alle år,
slik at alle kommuner har den samme satsen for den kommunale andelen
av formuesskatten, som skal fastsettes hvert år i Stortingets skattevedtak.