Lærerutdanningen
rakner
Høgskolen i Nesna,
seinere Campus Nesna, har i over hundre år levert lærere til Helgeland
spesielt, men også vært viktig for Nordland og resten av landet.
Om lag 70 prosent av alle lærerne i kommunene på Helgeland er utdannet
på Nesna. For barnehagelærerne er andelen omlag 90 prosent. Av de
kandidatene som er utdannet ved sykepleierutdanningen i Sandnessjøen,
er over 90 prosent i arbeid i kommuner på Helgeland. Dette viser
hvilken betydning utdanningene på Nesna og i Sandnessjøen har for
rekruttering av fagkompetanse regionalt.
Forslagsstillerne
viser til at etter at Nord universitet vedtok å legge ned lærerutdanningen
på Campus Nesna, gikk søkningen til lærerutdanning på Helgeland
ned med 40 prosent. Det ble ikke lyst ut barnehagelærerutdanning
i det hele tatt på Helgeland i 2020, og søkningen til sykepleierutdanning
på Helgeland er redusert etter at sykepleierutdanningen i Sandnessjøen
ble lagt ned.
Lærerutdanning er
blant de utdanningene som i stor grad både rekrutterer studenter
fra egen region, og uteksaminerer lærere til egen region. I følge
Samordna opptak viser oversikten over oppmøte ved de enkelte studiestedene
høsten 2020 at grunnskolelærerutdanningen GLU 1-7 og GLU 5-10 ved
Nord universitets studietilbud i Mo i Rana kommer svakest ut, med
oppmøte på hhv. 30 og 45 prosent. Til sammenligning hadde grunnskolelærerutdanningene
ved Nord universitet i Bodø oppmøteprosenter på 48 og 57, mens Universitetet
i Tromsø sitt tilbud i Alta har hhv. 56 og 68 prosent. For å understreke
alvoret kan det nevnes at alle de åtte tilbudene i Nord-Norge, bortsett
fra Tromsø, ligger under 70 prosent.
Forslagsstillerne
viser i den forbindelse til professor emeritus ved Universitetet
i Oslo, Karl Øyvind Jordell, som påviser at antall lærerstudenter
i Nord-Norge på langt nær er tilstrekkelig til å imøtekomme kandidatmåltallet
og de arbeidskraftsbehovene som er i landsdelen. Dersom en regner
at det årlig fratrer én lærer per kommune, viser Jordells beregninger
at med dagens nivå på antall studenter vil antallet uteksaminerte
lærere i 2025 kun dekke opp for halvparten av de lærerne som fratrer
yrket gjennom naturlig avgang. Dersom en legger til at frafallet
kan være opptil 40 prosent, vil det innebære at Nord universitet
vil være langt unna å forsyne samfunnet med utdannede lærere i tråd
med måltallet for disse lærerutdanningene.
For landsdelen under
ett vil antallet ferdig utdannede lærere være langt under det kandidatmåltallet
som lærerutdanningene er forpliktet til å levere hvert år. Høsten
2020 startet det 81 studenter på lærerutdanning trinn 1–7 ved de
samme lærerutdanningene. Det er 35 studenter færre enn det man skal
klare å levere til samfunnet etter fem år med utdanning.
Forslagsstillerne
mener disse tallene er uttrykk for en varslet katastrofe og viser
at Senterpartiet fikk rett i sine bekymringer for konsekvensene
av å legge ned lærerutdanningen på Nesna. Tallene viser at Nord
universitet ikke ivaretar sitt samfunnsoppdrag, når nedleggingen
av Nesna rammer rekrutteringen til lærerutdanningen så sterkt.
Forslagsstillerne
vil understreke at utdanning av lærere, barnehagelærere og sykepleiere
er helt avgjørende for at kommunene sitt velferdstilbud skal kunne
fungere – så også på Helgeland. Uttalelser fra regionale aktører,
blant annet fra Indre Helgeland regionråd, påpeker alvoret i situasjonen.
Forslagsstillerne mener det vil være et faktum at dersom det ikke
blir satt i gang krisetiltak på Helgeland, vil situasjonen få dramatiske
konsekvenser for rekrutteringen av fagkompetanse til kommunenes
kjerneoppgaver.