Regjeringen gjennomfører
nå en sammenslåing av Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK)
og Eksportkreditt. Dette er fornuftig for å styrke virkemiddelapparatets
samlede evne til aktivt å legge til rette for norske eksportrettede
bedrifters mulighet for vekst og utvikling i årene som kommer.
En samling av denne
kapasiteten legger grunnlaget for bedre bruk av ressurser og styrking
av fagmiljøene. Samtidig åpner dette muligheten for at virkemiddelapparatet
kan jobbe enda tettere med de sektorene og enkeltbedriftene de er
satt til å betjene.
Store deler av eksportrettet
industri som er brukere av GIEK og Eksportkreditt, er lokalisert
langs kysten. Dette vises tydelig gjennom at de største brukerne
av GIEK og Eksportkreditt er fylkene Møre og Romsdal og Vestland.
Både GIEK og Eksportkreditt
bør bestå av tung finansiell kompetanse, med en klar forståelse
av utfordringer i næringene de bistår. Det er avgjørende viktig for
norsk næringsliv at den nye organiseringen faktisk fungerer og bidrar
til ytterligere å forsterke samarbeidet mellom virkemiddelapparatet
og det private næringslivet. Dette fordrer likevel ikke en lokalisering
i Oslo.
Det vises i den sammenheng
til at det rundt flere av eksportnæringene er etablert store og
solide fagmiljøer som også innbefatter finansiell kompetanse. Eksempler på
dette finner man i den maritime klyngen på Sunnmøre og i shippingmiljøene
i og rundt Bergen.
Forslagsstillerne
viser i den sammenheng til de statlige retningslinjene for lokalisering
av statlige arbeidsplasser, som har som klar intensjon å både forsterke
og bygge opp nye kompetansearbeidsplasser utenfor Oslo, og mener
et sammenslått GIEK og Eksportkreditt bør etableres i tråd med disse
retningslinjene.
Forslagsstillerne
mener en lokalisering av hovedkontor og avdelingskontor i Ålesund
og Bergen vil være i tråd med føringene som ligger i de statlige
retningslinjene. En slik lokalisering vil både sikre nærhet til
brukerne, og bidra til styrking av etablerte fagmiljø, en bedre distriktsprofil
på statlige arbeidsplasser og styrkede bo- og arbeidsmarkedsregioner.
Samtidig er kommunikasjonene mot Oslo og finansmiljøer i andre deler
av verden gode. Likeledes er tilgangen på kompetente utdanningsinstitusjoner
solid i begge disse byene.
Forslagsstillerne
viser videre til at en rekke bedrifter og næringsorganisasjoner
som er store brukere av disse tjenestene, selv har foreslått at
sammenslåingen av GIEK og Eksportkreditt også benyttes til å flytte
arbeidsplassene fra Oslo til vestlandskysten. Dette er en klar indikasjon
på at brukerne verken frykter tap av kompetanse eller andre ulemper
en utflytting normalt vil kunne medføre.
I sum taler disse
argumentene for en utlokalisering av det sammenslåtte GIEK og Eksportkreditt.