Bakgrunn
Skoler som tilbyr
tradisjons- og håndverksfag er viktige bærere av kulturarven i Norge.
De sikrer formidling av historisk kompetanse, fagkunnskap og ferdigheter.
Forvaltning av historiske bygg med interiør og eksteriør, historiske
tekstiler og farkoster, avhenger av at kompetanse om restaurering
og tilvirkning ikke svinner hen, men blir videreført og videreutviklet. Skolene
gir ungdom og voksne dessuten verdifull kunnskap de kan lage seg
et levebrød av.
Hjerleid Handverksskole
på Dovre, Øsfold Møbelsnekkerskole i Mysen og Plus-skolen i Fredriksstad
er private tradisjons- og håndverksskoler som over mange år har
bygd opp en spisskompetanse innen ulike håndverksfag. Dermed har
de også blitt bærere og formidlere av en viktig nasjonal kulturarv.
Plus-skolen, Hjerleid Handverksskole og Østfold Møbelsnekkerskole
har til sammen 208 elever, voksne og ungdommer, i skoleåret 2020/2021.
Undervisningstilbudet ved disse skolene er i dag et avgjørende bidrag
for at Norge skal kunne innfri forpliktelsene vi har påtatt oss
gjennom UNESCOs konvensjon om vern av den immaterielle kulturarven.
Det har over mange
år vært en utfordring å opprettholde tilbud i de offentlige videregående
skolene. Fylkeskommunene har lagt ned tilbud innen små, verneverdige
håndverksfag på grunn av lav søkning over mange år. Samtidig er
behovet for kompetansen stor, både innen forvaltningen av kulturminner
og i håndverksbedrifter som påtar seg oppdrag der det er behov for
denne kompetansen. Erfaringene er at det ofte er voksne med erfaring
fra arbeidslivet, med eller uten formell håndverksutdanning, som
ønsker slike utdanninger som videreutdanning. Mange av disse er
voksne uten rett til videregående opplæring, siden de har enten fagbrev
eller studiekompetanse fra før. Voksne uten voksenrett utløser lavere
statstilskudd enn ungdom med ungdomsrett. Det er heller ingen ekstra
tilskudd til investeringer i utstyr ved oppstart av nye tilbud eller oppgradering
av maskiner, utstyr og lokaler. Fagmiljøene er dessuten små, der
uforutsigbar økonomi gir uholdbare ansettelsesforhold for lærere.
Skolene er i stor grad avhengige av å få penger fra stiftelser,
gaver og lignende til investeringer. Dette medfører liten forutsigbarhet
for driften. Faktum er at eksisterende utdanningstilbud nærmest
drives på dugnad av ildsjeler.
Forslagsstillerne viser til Lied-utvalgets
to innstillinger NOU 2018: 15 Kvalifisert, forberedt og motivert.
Et kunnskapsgrunnlag om struktur og innhold i videregående opplæring
og NOU 2019: 25 Med rett til å mestre. Lied-utvalget har påpekt
viktigheten av livslang læring innen videregående opplæring. Forslagsstillerne
mener kulturarvskolene i så måte bør være et tilbud som inngår i
denne satsningen. Med pågående revidering av læreplaner i videregående
opplæring, er det også et selvstendig poeng å sikre tradisjons-
og håndverksfagene som bærere av kulturarven.
Forslagsstillerne
vil framheve verdifulle utdanningstilbud som båtbyggerfaget ved
Plus-skolen, smedfag ved Hjerleid og tradisjonell møbelsnekker utenom industriell
framstilling ved Møbelsnekkerskolen, som eksempler. Utdanningstilbudene
ved disse tre skolene er godkjent etter friskolelova § 2.1 – g og
h som små, verneverdige håndverksfag og yrkesfaglige tilbud. Det
er i henhold til friskolelova forbudt å ta ut utbytte ved skolene.
Skolene får 85 pst. tilskudd for helårselever med ungdomsrett, sammenlignet
med tilskudd til fylkeskommunale skoler. De tre håndverksskolene
opplever både strukturelle og økonomiske utfordringer, og må årlig
vurdere grunnlaget for videre drift på grunn av stor uforutsigbarhet.
Forslagsstillerne
mener det er behov for å definere og avgrense kulturarvskoler og
kulturarvfag for å sikre fagmiljøene, herunder den kompetansen som
finnes ved disse skolene. Det er viktig å sikre lærernes kompetanse
og rekruttering av elever på lang sikt, da denne kompetansen er
verdifull også for kommende generasjoner. Forslagsstillerne mener
det derfor er nødvendig å definere og sikre kulturarvskoler en grunnfinansiering.
Forslagsstillerne mener videre et grunntilskudd til skolene bør
kombineres med en egen finansieringsordning av skoleplasser innen
disse håndverksfagene for å sikre forutsigbarhet og levedyktighet
for kulturarvfag. En løsning kan være at alle voksne elever med
og uten voksenrett på disse skolene utløser samme ordinære statstilskudd
som elever med ungdomsrett, uten avkortning. Dette begrunnet i at
skolene er små og utdanningstilbudene har få elever der antallet
voksne utgjør en stor del av elevmassen. Alderen på elevene bør
ikke avgrense aktiviteten for fagmiljøene ved de tre skolene.
Forslagsstillerne
er bekymret for at Norge risikerer å miste dyrebar kunnskap om egen
kulturarv og vil understreke behovet for å utdanne håndverkere som
kan ta vare på kulturarven, og stimulerer til rekruttering til disse
utdanningstilbudene.