Bakgrunn
Vergemålsordningen
skal verne om de aller mest sårbare i samfunnet, som ikke er i stand
til å ivareta sine interesser. Det handler om mennesker som eksempelvis
lider av sinnslidelser, rusmisbruk, psykisk utviklingshemming eller
alvorlig spillavhengighet. Vergemålsordningen skal bidra til at
disse personene får den hjelp de trenger til å ta større beslutninger,
og gir dem noen som skal hjelpe dem å ivareta sine interesser, slik
at de så langt som mulig skal kunne fungere på lik linje med andre
personer i samfunnet.
Vergemålet skal tilpasses
vergehavers behov, og skal ikke være mer omfattende enn behovet
tilsier. For å sikre at interessene til vergehaver blir ivaretatt
på best mulig måte, skal oppdraget utføres etter gjeldende lover
og regler, og fylkesmannen gir vergen et mandat som er tilpasset
vergehavers behov.
Det finnes ulike
typer verger. Faste verger er verger som engasjeres på langvarig
basis, og som gjerne er verge for flere personer. De faste vergene
kan karakteriseres som profesjonelle verger, i motsetning til alminnelige verger.
Det er de profesjonelle vergene som adresseres i dette representantforslaget.
Det er i dag om lag
600 profesjonelle verger i Norge, som bistår om lag 30 000 vergehavere.
De profesjonelle vergene skal bistå personer som ikke klarer å ta
vare på seg selv, ved å være en beslutningsstøttefunksjon i primærbehov.
De profesjonelle vergenes rolle bidrar til at samfunnet sparer store
summer innen offentlig forvaltning, og er med på å sikre rettssikkerheten
for vergehaver.
Vergerollen blir
stadig mer kompleks og kompetansekrevende, og profesjonelle verger
utfører svært mange viktige samfunnsoppgaver. Imidlertid opplever
de profesjonelle vergene betydelige mangler både hva gjelder rammebetingelser
og lovverk, og hva gjelder godtgjørelse. Vergeoppdrag er i dag et
oppdrag med begrenset godtgjørelse, og baseres på en betydelig grad
av gratisarbeid fra vergen på vegne av det offentlige. Samtidig
har det vært en økende tendens at verger har blitt utsatt for vold
og trusler. Som følge av dette har mellom 42 og 55 pst. av de profesjonelle
vergene ifølge Profesjonelle Vergers Interesseorganisasjon (PVI),
oppgitt at de vurderer å slutte, mens 32 pst. avventer beslutning
om å slutte. Dette ville ha fatale konsekvenser for sårbare individer som
er avhengige av sine verger for å kunne fungere i dagliglivet, ivareta
sine rettigheter og leve et verdig liv.
Etter vergemålsloven
§ 30 har den faste/profesjonelle vergen krav på godtgjøring for
arbeidet. Imidlertid har profesjonelle verger ingen forhandlingsrett,
ei heller tjenesteavtale. Det er ingen årlig regulering av profesjonelle
vergers godtgjørelse i hverken vergemålslov eller forskrift, og
godtgjøring og kostnadsdekning til profesjonelle verger har ikke
vært inflasjonsjustert siden 2004, til tross for en endring i pris-
og lønnsvekst for perioden med 75 pst. (PVI). Profesjonelle vergers
reelle timepris, uten inflasjonsjustering, er i dag beregnet til
116 kroner per time, noe som er under minstelønn (PVI).
Forslagsstillerne
er kjent med at det er eksplisitt uttalt at profesjonelle verger
må forvente å utføre gratisarbeid for vergehaver og staten. Dette
medfører at de profesjonelle vergene ofte ikke får betalt for faktisk
utført arbeid, noe som har en estimert verdi på 84 mill. kroner årlig
(PVI). Samtidig sparer de profesjonelle vergene samfunnet for store
summer hvert eneste år, eksempelvis ved at mange vergehavere ikke
søker Nav om ekstra midler til livsopphold.
De profesjonelle
vergenes oppgaver øker, og blir stadig mer omfattende, farlige og
krevende. Vergene blir også påført et økonomisk tap ved at de påføres
ytterligere gratisarbeid, og vergen får i dag ofte ikke betalt for faktisk
utført arbeid.
Profesjonelle verger
opplever i dag at de har for mange forventede oppgaver innenfor
fastpris, at det er uklare regler for honorering, utfordrende å
få kostnadsdekning og de opplever at systemet der avgjørelse om
timegodtgjørelse tas av fylkesmannen i etterkant, umuliggjør vergens
arbeid ved at vergen arbeider i «god tro» og ender opp uten honorar.
Samtidig opplever
profesjonelle verger at det er manglende krav til kompetanse hos
profesjonelle verger. Dette er utfordrende når de samtidig opplever
at oppgavene blir både mer krevende og farlige. I tillegg opplever
vergene å få manglende informasjon om klienter, eksempelvis om alvorlig
sykdom eller om vedkommende har voldelige tendenser. Også dette
vanskeliggjør de profesjonelle vergenes arbeid.
De profesjonelle
vergene skal ivareta de mest sårbare og hjelpetrengende personene
i samfunnet, og bidra til å gi dem et verdig liv. Dersom det ikke
foretas endringer i både rammebetingelser og reglene og godtgjørelse
for de profesjonelle vergene, står imidlertid vergemålsordningen
i fare for å kollapse. Dette vil ramme samfunnets svakeste.
Det er avgjørende viktig å få
på plass en kompetent og bærekraftig vergemålsordning. Regjeringen
har allerede sendt på høring endringer i vergemålsordningen og vergemålsforskriften
om godtgjørelse, men forslagsstillerne er imidlertid kjent med at
de forslag som er sendt på høring ikke svarer på de problemene som
de profesjonelle vergene opplever. Det er av høy viktighet at det
snarest tas initiativ til endringer i regelverket som svarer på
de profesjonelle vergenes reelle problemer, og hindrer en kollaps
i vergemålsordningen.