Bakgrunn
Sykehustjenester
er en del av velferdsstatens tilbud og er et offentlig ansvar. Det
er stort behov for å investere i offentlige sykehus i Oslo og legge
til rette for sykehusbygg og funksjoner i Oslo og Norge som sikrer innbyggerne
et tilbud med nok kapasitet og god kvalitet. Ny sykehusutbygging
må gi et likeverdig tilbud av spesialisthelsetjenester til alle
innbyggere som trenger det, når de trenger det, og motvirke utvikling
av et todelt helsevesen.
Helse- og omsorgsminister
Bent Høie fastsatte i juni 2016 et «målbilde» for Oslo universitetssykehus
(OUS) som innebærer en radikal omlegging av sykehusstrukturen i
Oslo. Dette innebærer et samlet og komplett regionsykehus inkludert
lokalsykehusfunksjoner på Gaustad, et lokalsykehus på Aker og et
spesialisert kreftsykehus på Radiumhospitalet. Ullevål sykehus skal
nedlegges.
Statsrådens «målbilde»
har ikke vært gjenstand for høring. «Målbilde» er definert som en
«visjon for framtidig situasjon». Et fastsatt «målbilde» fra statsråden
kan etter forslagsstillernes vurdering ikke overstyre regjeringens
egen veileder for tidligfasen i sykehusbyggprosjekter. Ifølge denne
skal eier, ved statsråden, komme med sitt vedtak i foretaksmøte
ut fra resultatet i konseptvalgutredningen. Denne prosessen har
statsråden ikke fulgt gjennom sin beslutning i foretaksmøtet i 2016.
Fastsetting av «målbilde»
har ført til en dårlig planprosess, siden vedtak om struktur ble
gjort før saken var nødvendig utredet. Oslo universitetssykehus
har nå gjennomført en konseptfase basert på ministerens «målbilde».
Ansattes organisasjoner har pekt på vesentlige mangler og svakheter
i utredningen og beslutningsgrunnlaget og har gått imot å gå videre
til forprosjektfasen nå. Styret i Oslo universitetssykehus har likevel
vedtatt oppstart av forprosjektfase – mot de ansattes stemmer. Forprosjektet
som nå skal igangsettes, innebærer at akuttmiljøene på Ullevål sykehus
skal deles opp og fordeles til nye bygg på Gaustad og Sinsen. Norges
største og mest komplette akuttsykehus, Ullevål sykehus, skal legges
ned, og det i en periode med sterk behovsvekst for sykehustjenester.
Oslos største sykehustomt skal selges til private eiendomsinteresser.
Etter at statsråden
fastsatte sitt «målbilde» i 2016, har det kommet fram at det ikke
vil bli plass på Aker sykehus til somatiske pasienter fra bydelene
Stovner og Grorud i utbyggingens første etappe. Det er også innvendt
at det ikke er utarbeidet virksomhetsmodeller ved de planlagte sykehusene,
at gevinstberegningene er usikre, og at de valgte tomtene er for
trange. I en risikovurdering plan- og bygningsetaten i Oslo utferdiget i
november 2018, beskrev etaten «svært høy risiko» for hovedalternativet
som var planlagt på Gaustad.
I juni 2020 valgte
Helse Sør-Øst å trekke planforslaget sitt i forkant av offentlig
ettersyn etter at plan- og bygningsetaten i Oslo varslet at de ikke
ville støtte forslaget. I den videre dialogen mellom Helse Sør-Øst
og etaten fremkommer det at alternativene fra konseptfaseutredningen
er forlatt, og det utredes andre byggløsninger som innebærer at
deler av Domus Medica (Institutt for medisinske basalfag) rives.
Forslaget vil gi betydelig økte kostnader. I skissene som ble lagt
fram for styret i Helse Sør-Øst 26. november 2020, er det plassert høye
bygg tett opptil muren rundt det gamle Gaustadanlegget. Dette området
er omfattet av fredningsbestemmelsene.
Mer enn fire år etter
at helse- og omsorgsminister Bent Høie fastsatte sitt «målbilde»,
er vesentlige forhold stadig uavklart. Det er foreløpig ikke avklart
når Aker sykehus kan bli lokalsykehus for hele Groruddalen inkludert
bydelene Stovner og Grorud. Ansattes organisasjoner har gått imot
å starte forprosjektet grunnet svakheter og mangler i beslutningsgrunnlaget.
Det er ikke lagt fram virksomhetsmodeller som gjør det mulig å verifisere
gevinstanslagene. Dialogen med plan- og bygningsetaten har ikke
ført fram til et planforslag som etaten kan støtte. I et styremøte
i Helse Sør-Øst 26. november 2020 ble det foreslått å legge inntil
30 000 kvm av sykehusaktiviteten til et bygg i Gaustadbekkdalen.
Det vil i så fall kunne øke kostnadene ved første etappe med flere
milliarder kroner.
Oslo by og det sentrale
østlandsområdet forventer en sterk vekst i årene som kommer, og
økt behov for sykehuskapasitet. I en slik situasjon, med stort behov
for å øke sykehuskapasiteten, er forslagsstillerne bekymret for
at det planlegges for å ta ned sykehuskapasiteten ut fra forventet
behov og selge ut offentlige sykehusareal. I Oslo universitetssykehus
– Utviklingsplan 2035 – planlegges det å redusere den fremskrevne
sykehusaktiviteten i Oslo med rundt 140 000 somatiske liggedøgn.
Forslagsstillerne frykter at et kutt på 140 000 liggedøgn i sykehusene
i Oslo vil gå ut over sykehustilbudet til de pasientene som trenger
det aller mest.
Helse- og omsorgsminister
Høies prosjekt med den foreslåtte nedleggelsen av Ullevål sykehus
har vist at tomtearealene på Gaustad og Aker neppe vil kunne huse
hele aktiviteten fra Ullevål nå. De offentlige sykehusene i Oslo
vil da, etter et salg av Ullevål-tomten, ikke ha noen tilgjengelige
tomtereserver for den framtidige utviklingen. Hvis reguleringsprosessen
i Oslo ikke gir et resultat i tråd med statsrådens ønsker, vil Oslo
universitetssykehus ikke ha noen plan for hvordan sykehusanleggene
skal utvikles de nærmeste årene. Å avhende den 300 dekar store Ullevål-tomten
som allerede er regulert til sykehusdrift, innebærer dessuten å
rive 110 000 kvadratmeter sykehusbygg som enten er bygget nylig
eller renovert til dagens standard. Disse byggene representerer
verdier for nærmere 10 mrd. kroner.
Reguleringssaken
i Oslo vil ventelig ikke være avklart før om cirka et år. Det finnes
i dag ikke støtte til regjeringens sykehusplan for Oslo hos lokal
planmyndighet. Bystyret i Oslo trakk i januar 2020 støtten til helse- og
omsorgsministerens vedtatte «målbilde» og de gjeldende byggeplanene
for Nye Oslo universitetssykehus (Nye OUS). Det var samtidig et
klart flertall i Oslo bystyre for å sikre Groruddalen et samlet
sykehustilbud på Aker.
Forslagsstillerne
mener at planene for Nye OUS også bør vurderes i lys av den pågående
koronapandemien. Det er vesentlig at man bygger sykehus som kan forebygge
og håndtere sykehussmitte, og som kan tilpasses uforutsette hendelser
og ivareta helseberedskapen i samfunnet ved kriser. Planene for
Nye OUS må også vurderes i lys av evalueringsrapporten for Kalnes sykehus,
som ble offentliggjort juni 2020, for å hindre at man gjentar feilen
fra Østfold, og at det planlegges med for liten fremtidig sykehuskapasitet
også i Oslo.
Nye OUS blir en svært kostbar
sykehusutbygging, der det er stor usikkerhet knyttet til både investeringskostnader
og de driftsøkonomiske konsekvensene. OUS planlegger med høye krav
til effektivisering og innsparing i årene før et nybygg står ferdig,
og med at det skal oppnås stor driftsøkonomisk gevinst i etterkant. Forslagsstillerne
viser til rapporten Sykehusplaner for Oslo – økonomiske betraktninger
omkring planen for Nye Oslo universitetssykehus (Holte, Jensen,
Christiansen og Winsnes 2020), der det konkluderes med at utbygging
av Ullevål sykehus vil være et alternativ som vil være 20 mrd. kroner
rimeligere, gi en raskere og bedre løsning for pasientene, åpne
for at Aker blir lokalsykehus for hele Groruddalen, sikre utnyttelse
av funksjonelle sykehusbygg på Ullevål, gi god plass for fremtidens OUS
på Ullevål og sikre bedre økonomi i Helse Sør-Øst.
Med bakgrunn i dette
mener forslagsstillerne at det bør iverksettes en utredning av alternative
utviklingsmuligheter for Oslo universitetssykehus, i tråd med styrevedtak
fattet i Helse Sør-Øst i sak 72-2017. I vedtaket påpekte styret
at
«det er knyttet gjennomføringsrisiko
til lokaliseringsalternativene og (styret) ber om at det ikke utelukkes
alternativ plassering innen Oslo HFs tomtearealer om risikobildet
tilsier dette».
Forslagsstillerne
mener at regjeringen bør komme tilbake til Stortinget med forslag
til hvordan en utredning av lokaliseringsalternativene kan innrettes.
Det forutsetter at det ikke igangsettes tiltak som kan hindre alternative
løsninger mens utredningen pågår, og at det ikke igangsettes salg
av Ullevål sykehus eller riving av eksisterende funksjonell bygningsmasse
før det er gjort endelige avklaringer i saken inklusive reguleringsspørsmålet.
Forslagsstillerne mener at en investering i sykehustilbudet til
Oslos innbyggere må sikre at Aker sykehus raskest mulig blir lokalsykehus
for hele Groruddalen, og at det ikke planlegges for en reduksjon
i fremskrevet sykehusbehov i Oslo.