Bakgrunn
Gjennom konsesjonsloven
kan kommunen kreve at enkelte eiendommer skal være bebodd gjennom
et visst antall dager i året. Ordningen med at kommunen skal tvinge
mennesker til å bo på de eiendommene som er omfattet av boplikt,
er et kraftig inngrep i privat eiendomsrett. Ordningen er basert
på en misforstått tanke om at den bidrar til økt bosetting i distriktene.
Et annet moment er at eiendommene blir gjenstand for en negativ
prisregulering som ikke står i samsvar med utviklingen i resten
av boligmarkedet – dette fordi eiendommene ikke kan omsettes fritt.
Samlet sett mener forslagsstillerne at den kommunale boplikten må oppheves.
Boplikt for boligeiendommer
er opp til den enkelte kommune å innføre. Her åpner loven for at
det kan stilles krav om at eiendommen skal være bebodd 50 pst. av årets
dager. Cirka en femtedel av kommunene praktiserer boplikt for boligeiendommer.
Det blir kalt «nullkonsesjon» fordi det ikke er krav til størrelse
på eiendommen. Forslagsstillerne ser at den kommunale boplikten, særlig
i pressområder, kan bidra til å senke prisene på de mest attraktive
eiendommene. Det viser seg også at boplikten er relativt lett å
omgå, enten ved å bruke den såkalte slektsparagrafen, å leie noen
til å bo der når man ikke er der selv, eller å la boligen forfalle
til man får den omregulert til fritidsbolig.
Det er heller ikke
dokumentert at boplikten i slike områder bidrar til flere heltidsboende.
Et forskningsprosjekt
ved Institutt for økonomi og samfunnsfag ved Norges landbrukshøyskole,
i dag Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU), viste
i 2002 noen interessante funn. Det ble sett på 39 kommuner med boplikt
over hele landet. Disse ble sammenlignet med tilsvarende kommuner
uten boplikt. Undersøkelsen viste at boplikt ikke hadde noen positiv
virkning for økning (og hindret heller ikke nedgang) i folketallet
i kommuner med boplikt i forhold til kommuner uten.
Undersøkelsen viste
følgende:
-
De utilsiktede virkningene
ved boplikt er av betydelig omfang.
-
Gjennomsnittstall viser at i kommuner med
boplikt er boligene like mye bebodd i løpet av året som i kommuner
uten boplikt.
-
Den prosentvise andelen
av boliger som blir overført fra å ha status som helårsboliger og
våningshus til fritidsboliger, er større i kommuner med boplikt enn
i kommuner uten.
-
Boplikten hindrer
omsetning av eiendommer.
-
Boplikten fører til
et lavere nivå på investeringer og vedlikehold.
-
Boplikten har ingen
positiv virkning for å øke innbyggertallet.
-
Boplikten øker den
økonomiske risikoen for personer som kjøper seg eiendom i en kommune
med svak vekst, nedgang i folketallet og boplikt.
-
Kontrollen med overholdelse
av boplikten er vanskelig å gjennomføre og skaper konflikter i lokalmiljøet.
-
Boplikten er lett
å omgå gjennom den såkalte slektsparagrafen, eller ved å kjøpe en
ubebygd tomt som ikke trenger konsesjon, leie noen til å bo der
for å oppfylle kravet eller la boligen forfalle slik at man kan
søke om å få endret status til fritidsbolig.
Undersøkelsen bekrefter
derimot at boplikt fører til kraftig verdireduksjon for eier. Dette
betyr at for en kommune med boplikt er resultatet at eiendomsmassen
samlet sett får en vesentlig lavere verdi. Forslagsstillerne viser
til at det på dette området er mange udokumenterte påstander om
at boplikten bidrar til økt bosetting i fraflyttingsområder. Undersøkelsen
utført ved Norges landbrukshøgskole/NMBU viser at det tvert imot
ikke er mulig å finne signifikante funn som tyder på at boplikten
bidrar til det som er formålet bak boplikten.
Når politikere styrer
over eiendommene til folk, fører det til nullvekst på flere områder.
Boplikt svekker distriktene framfor å styrke dem. Markedspris vil
etter forslagsstillernes mening bidra til at eiendomsstrukturen
blir mer robust. Eiendomsretten må styrkes gjennom å fjerne boplikten,
slik at den ikke hindrer vekst og utvikling i distriktene.