Bakgrunn
Den norske luftfarten
er på grunn av koronapandemien, som for alvor brøt ut i mars 2020,
inne i sin dypeste krise noensinne.
Fra medio mars til
slutten av september 2020 har over 80 pst. av trafikken blitt borte,
og omsetningsfallet i bransjen forventes for hele 2020 å bli på
anslagsvis 24–25 mrd. kroner. Om lag 2/3 av dette er knyttet til
de tre norske flyselskapene Widerøe, SAS og Norwegian.
Det er ventet at
flytrafikken i Norge vil falle ytterligere, og dermed også inntektene
til flyselskapene.
I dag ser det ut
som om den andre smittebølgen i Norge og Europa vil kunne vare gjennom
vinteren 2020/2021. Det er lite som tyder på at sommeren 2021 vil
være upåvirket av koronasituasjonen, uavhengig av om det blir introdusert
virksomme vaksiner våren 2021.
Alt dette fordrer
at det kommer på plass en langsiktig kriseplan for norsk luftfart.
Luftfartssektoren
er en nødvendig del av en moderne infrastruktur som knytter Norge
sammen, og som knytter Norge til det internasjonale samfunnet. Luftfarten
er Norges eneste landsdekkende kollektivtrafikk og er helt nødvendig
særlig for folk og bedrifter i distriktene.
Norske flyselskaper
er videre en viktig sysselsetter, og dramatikken i markedssvikten
illustreres av at Norwegian, som før koronakrisen hadde 10 000 ansatte,
de neste månedene trolig kun vil ha 600 medarbeidere i arbeid.
Norske flyselskaper
har til nå ikke fått kontantstøtte av den typen som øvrig norsk
næringsliv har fått, men har gjennom forlik i Stortinget fått tilgang
til en låneordning.
Det var derfor forventninger
om at regjeringen skulle komme med ytterligere tiltak for å møte
krisen i luftfarten da forslaget til statsbudsjett for 2021 ble
lagt fram. Dessverre valgte regjeringen i stedet å foreslå endringer som
svekker flyselskapenes stilling ytterligere: Flypassasjeravgiften
foreslås økt med 3,3 prosent, merverdiavgiften økes til 12 prosent,
og CO2-avgiften økes med 8,6 prosent.
Forslagsstillerne
viser til at EU på grunn av de omfattende koronarestriksjonene fra
nasjonale myndigheters side har åpnet opp for at det kan iverksettes
støtteordninger som kan bidra til å hjelpe flyselskaper gjennom
den dype krisen. Flere land har gitt slik støtte.
Forslagsstillerne
vil med dette reise debatten om hvordan Norge kan hjelpe den norske
flybransjen gjennom den langvarige nedgangen som kommer på grunn av
koronasituasjonen og de restriksjonene som er innført i forbindelsen
med den. Det er av stor betydning for Norge å gjenoppbygge en lønnsom
luftfartsnæring, både av hensyn til langsiktig verdiskapning, sysselsetting
og ikke minst transporttilbudet i norske distrikter.