Den norske velferdsmodellen
krever høy arbeidsdeltakelse for å sikre tilstrekkelig finansiering
av felles goder og tjenester. Arbeidsdeltakelsen i Norge er generelt
god, men det er likevel mange som står utenfor arbeidslivet, også
blant de som ikke har helserelaterte utfordringer som vanskeliggjør
arbeidsdeltakelse. Det er flere grunner til dette, men én av årsakene
er at flere reserverer seg mot arbeid av religiøse og/eller ideologiske
årsaker mens desamtidig mottar ytelser fra Nav.
Religions- og trosfriheten
står sterkt i Norge og anses å være en grunnleggende menneskerettighet.
Denne rettigheten er imidlertid vanskelig å se at skal kunne legitimeres
som hinder for å ta arbeid og delta i aktivitet. Velferdsmodellen
bygget opp over år forutsetter solidarisk oppslutning.
Ny forskning, gjennomført
av religionsviter Ragnhild Laird Iversen ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN),
presentert i Vårt Land 30. juli 2020, viser flere eksempler på at
personer som mottar ytelser fra Nav, reserverer seg mot arbeid av
religiøse eller ideologiske årsaker. I undersøkelsen kommer det
frem eksempler på at adventister kan ha kvaler mot å arbeide på
lørdager, noen muslimer kan synes det er problematisk med arbeid
som innebærer salg eller servering av svinekjøtt og alkohol, o.l.
Undersøkelsene viser
stort sprik mellom Nav-kontorene med hensyn til hvordan slike reservasjoner håndteres.
Ved enkelte Nav-kontorer blir ytelser stanset eller redusert, mens
ved andre kontorer kan ytelsene fortsette uten reaksjoner. Også
tidligere har det kommet frem tilsvarende erfaringer.
Stortinget vedtok
i 2016, ved behandlingen av Meld. St. 30 (2015–2016), at regjeringen
skulle sikre at ingen kunne reservere seg mot arbeid av religiøse
eller ideologiske årsaker, jf. Innst. 399 S (2015–2016) og anmodningsvedtak
927 (2015–2016). I oppfølgingen av vedtaket gjennom Meld. St. 17
(2016–2017) uttaler Arbeids- og sosialdepartementet at reglene er
klare. Departementet forsikrer videre at Arbeids- og velferdsdirektoratet
også oppfatter regelverket som tydelig. De nevnte forskningsfunnene
viser at dette klart ikke er tilfelle. Den ulike praksisen er også
uheldig ved at brukere får ulik behandling og vurdering av regelverket,
og bryter dermed også med prinsippet om god forvaltningsskikk.
I svar på skriftlig
spørsmål fra representanten Erlend Wiborg av 1. august 2020 skriver
statsråd Torbjørn Røe Isaksen at plikten etter folketrygdloven om
å ta imot ethvert arbeid kun kan ilegges en begrenset forståelse
til «høvelig arbeid», ettersom Norge er forpliktet på internasjonale
standardiseringskonvensjoner som Europarådets trygdekodeks og ILO-konvensjon
168, jf. Dokument 15:2193 (2019–2020). Videre står det at det er
gitt en generell instruks til Arbeids- og velferdsdirektoratet om
at krav til aktivitet og mobilitet skal praktiseres konsekvent.
Forslagsstillerne
mener Stortingets vedtak ikke er begrenset til ytelser fra folketrygden,
men må forstås også å gjelde ytelser i kommunen under sosialtjenesteloven
og integreringsloven. Det er etter forslagsstillernes syn klart
at regelverket ikke er tydelig, ettersom det nylig er avdekket svært
ulik praksis mellom Nav-kontorer. Det gir grunn til å anta at det
samme gjør seg gjeldene for utbetalinger av ytelser gjennom kommunen. Stortingets
anmodningsvedtak er ikke begrenset til dagpenger, slik at en streng
tilnærming til slike reservasjoner må gjelde alle ytelser, kommunale
som statlige.
Stortinget ber regjeringen
tydeliggjøre regelverket, i tråd med anmodningsvedtak 927 av 2016,
for både statlige og kommunale ytelser, slik at det ikke er adgang
til å reservere seg mot arbeid av religiøse eller ideologiske årsaker
uten stans eller reduksjon i ytelse.
Stortinget ber regjeringen
sikre at brukere som registreres som nye mottakere av kommunale
og/eller statlige ytelser, tidlig informeres om at stans eller reduksjon
av ytelser vil bli en konsekvens ved reservasjon mot arbeid eller
aktivitet av religiøse eller ideologiske årsaker.