Bakgrunn
Kommunene har ansvar
for mange av innbyggernes viktige velferdstjenester, men kommunenes
demokratiske handlingsrom blir ved flere tilfeller innskrenket av en
kommersiell forkjørsrett. Forslagsstiller mener at profittmotiverte
aktører ikke skal kunne tilsidesette lokaldemokratiets mulighet
til å tilpasse velferdstilbudet til beste både for brukere av og
ansatte i velferdstjenestene.
Offentlige tjenester
er underlagt lovverk som regulerer offentlig innsyn og rettssikkerhet.
Når velferdstjenester settes ut til kommersielle aktører, blir informasjonen
om drift, bemanning og kompetanse derimot omgjort til forretningshemmeligheter,
unntatt offentlig innsyn.
Det kommersielle
markedet er i stadig økende grad dominert av aktører med sentralisert
eierskap, gjennom store kjeder eller oppkjøpsfond i Norge eller
i utlandet. Samlet tas milliarder ut i profitt fra fellesskapets
midler bevilget til velferdstjenestene, av eiere av kommersielle selskaper.
I tillegg har private eiere en del særfordeler, som særlig gir kommersielle
selskaper mulighet til å vokse på bekostning av mangfoldet i sektoren.
I et folkestyre må
innbyggerne ha mulighet til å avgjøre om de skal få en profittfri
velferd eller ikke. I et demokratisk perspektiv er det uholdbart
at dette spørsmålet unndras fra demokratiske vedtak. Ikke minst
fordi hva slags eierskap og styring det er over velferdstjenestene,
kan avgjøre om det opprettholdes et desentralisert velferdstilbud
eller ikke.
Kommunene har i dag
mulighet til å ta enkelte tjenester som er konkurranseutsatte, for
eksempel sykehjem, omsorgstjenester eller barnevernstiltak, tilbake til
kommunal eller ideell drift når kontrakten går ut eller ved kontraktsbrudd.
Forslagsstiller viser til at kommunene ikke har denne demokratiske
muligheten for alle velferdstjenester. Dagens lovverk gir ikke lokalpolitikere
i en kommune eller et fylke adgang til å redusere antall elevplasser
i de private skolene eller barnehageplasser i kommersielle barnehager,
selv ikke hvis det er nedgang i antall søkere til skolene eller
antall barnehagebarn, eller hvis lokale planprosesser tilsier en
annen barnehage- eller skolestruktur. Det eneste stedet lokalpolitikere
har lov til å kutte, er i det offentlige tilbudet. På disse områdene
har de kommersielle, profittmotiverte selskapene en forkjørsrett
foran fellesskapet.
Forslagsstiller mener
at folkevalgte må få mulighet til å gjøre helhetlige vurderinger
og ta demokratiske beslutninger basert på hva som best for innbyggerne. Kommunene
må derfor få rett til å si nei til kommersiell etablering og kunne
justere kapasiteten på alle offentlig finansierte velferdstjenester,
ikke bare være tvunget til å kutte i det offentlige tilbudet. Kommuner
som ønsker bedre bemanningsnorm enn den nasjonale, bør også få mulighet
til å pålegge de private barnehagene bedre bemanning. I dag har
de bare rett til å pålegge dette på de kommunale barnehagene, til
tross for at de private barnehagene får sin finansiering basert
på hva de kommunale barnehagene mottar.
Lokaldemokratiet
rammes av at regjeringen har gitt kommersielle aktører forkjørsrett
på bekostning av det lokalpolitiske handlingsrommet. I kommuneproposisjonen
2019 (Prop. 88 S (2017–2018)) skriver regjeringen at «Kommunene
er bærebjelken i folkestyret og velferdssamfunnet». Det bør også
innebære at folkestyret får styre over velferdstjenestene.
Forslagsstiller mener
at kommunene må ha lovhjemmel til å organisere velferdstjenestene
i tråd med befolkningens behov, og det må inkludere alle offentlig finansierte
velferdstjenester. Det innebærer også at lokale folkevalgte må få
muligheten til å stanse eller begrense bruken av private aktører.
Lokaldemokratiet må veie tyngre enn profitten til kommersielle aktører.