Bakgrunn
Den lovbestemte saksgangen
i kommunale plan- og arealsaker legger alvorlige hindringer for
den frie utøvelsen av kommunalt selvstyre. Fylkeskommunen, nabokommuner
og fylkesmannen har alle den samme retten til å fremme innsigelser
til planvedtak i en enkelt kommune. Fylkesmennenes detaljrike innsigelser oppleves
ofte som problematiske fra kommunenes side. Videre er det grunn
til å problematisere at fylkesmannens administrasjon legger ned
veto mot det som er skjønnsmessige beslutninger fattet av folkevalgte
representanter. For å sikre at de statlige føringene for plan- og arealsaker
fortsatt ble fulgt, og for å sikre at andre kommuner og regionale
myndigheters interesser ble overholdt, ble prinsippet om innsigelsesrett
innført i 1985 og senere presisert i plan- og bygningsloven fra 2008.
Fylkeskommunen, nabokommuner og fylkesmannen er tildelt slik innsigelsesrett
mot utlagt arealbruk etter plan- og bygningsloven § 5-4, som beskriver hvem
som har myndighet til å fremme innsigelse til planforslag. Plan-
og bygningsloven § 5-5 gir begrensningene i adgangen til å fremme
innsigelse, og § 5-6 omtaler kommunens rett til å kreve mekling
og avgjørelse av departementet. Den samme retten er også gitt statlige
fagmyndigheter som for eksempel Statens vegvesen. Dersom berørte
statlige fagmyndigheter, fylkeskommunen eller nabokommuner har avgitt innsigelser
til kommuneplanens arealdel, kan ikke kommunen fatte vedtak uten
at det har blitt enighet mellom kommunen og den som fremmer innsigelse. Dersom
det ikke oppstår enighet, heller ikke etter mekling, går saken til
Kommunal- og moderniseringsdepartementet for endelig avgjørelse.
Plan- og bygningslovens bestemmelser om innsigelsesrett er derfor
myndighetsbegrensende for det kommunale selvstyret. I utgangspunktet
skal organer med innsigelsesadgang vise stor aktsomhet med å fremme
innsigelse, og dermed i realiteten overprøve kommunale vedtak. Det
ligger til det enkelte organ å avgjøre hva som er et vesentlig forhold
for at innsigelse rettferdiggjøres.
Plan- og bygningsloven
ble flyttet til Kommunal- og regionaldepartementet i 2013, og etter
at de borgerlige partiene kom i regjering i 2013, har fylkesmannens
innsigelsesmulighet blitt betydelig innskrenket, viser tallene:
Per 12. juni 2020
er 169 innsigelsessaker avgjort av Kommunal- og moderniseringsdepartementet
siden regjeringsskiftet i 2013. Av disse er innsigelsen ikke tatt til
følge i 90 av sakene, i 47 saker er den delvis tatt til følge og
i 32 saker er innsigelsen tatt til følge. Kommunene har fått helt
eller delvis medhold i 81 prosent av sakene, mot 42 prosent under
den rødgrønne regjeringen.
Det er likevel et
lokaldemokratisk problem at fylkesmannen og Statens vegvesen har
innsigelser som en mulighet. Dette sinker utviklingen av kommuner,
det gir liten forutsigbarhet og virker som en hemsko på utvikling
av både privat eiendom, næringseiendom og kommunale områder.
I brev fra kommunal-
og moderniseringsministeren til alle fylkesmenn, datert 3. september
2019, heter det:
«Etter plan- og bygningsloven
skal fylkesmannen medvirke i kommunenes planarbeid, og fylkesmannen behandler
også klagesaker. Brev 17. februar 2014 fra daværende kommunal- og
moderniseringsminister Jan Tore Sanner gjelder rundskriv H-2/14
om retningslinjer for innsigelse i plansaker etter plan- og bygningsloven.
I brevet presiseres at plansakene må behandles så raskt og effektivt
som mulig, slik at viktige tiltak som boligutbygging og næringsutvikling
ikke blir unødig forsinket. Det understrekes videre at hensynet
til lokaldemokratiet skal vektlegges sterkere fremover. Dette er
også nevnt i selve rundskrivet, der det under pkt. 2.1.3 forutsettes
at innsigelsesmyndighetene viser stor varsomhet med å overprøve
kommunestyrets politiske skjønn i lokale forhold.
Jeg minner om disse
føringene, som fortsatt er viktige. I regjeringens politiske plattform
fremgår det at regjeringen vil legge stor vekt på lokaldemokratiet
i plan- og bygningssaker, samtidig som viktige nasjonale hensyn
skal ivaretas. Fylkesmennenes medvirkning i den kommunale arealplanleggingen
er viktig for ivaretakelsen av de nasjonale og vesentlige regionale
hensynene. Fylkesmennene må bidra aktivt med informasjon og faglige
råd i den kommunale planleggingen, og vurdere innsigelse når nasjonale
og vesentlige regionale hensyn blir tilsidesatt.
Jeg viser også til
nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging, som
ble vedtatt ved kongelig resolusjon 14. mai 2019, der det fremheves
at regjeringen styrker det lokale selvstyret i planleggingen. Det betyr
at kommunene får økt ansvar for å sikre nasjonale og viktige regionale
interesser.
Jeg ber om at fylkesmennene
tar hensyn til disse føringene i sin medvirkning i planleggingen
etter plan- og bygningsloven. Dette gjelder også når det vurderes klage,
og ved behandlingen av klagesaker etter plan- og bygningsloven.
Jeg viser her til endringene i forvaltningsloven § 34, som trådte
i kraft 1. januar 2018. Det fremgår at der statlig organ er klageinstans
for vedtak truffet av en kommune eller fylkeskommune, skal klageinstansen
legge stor vekt på hensynet til det kommunale selvstyre ved prøving
av det frie skjønn. På denne bakgrunn vil jeg minne om at fylkesmennene
bør være varsomme med å overprøve beslutninger som hører til det
lokalpolitiske skjønnet. Samtidig er det viktig at fylkesmannen
ser til at nasjonale og viktige regionale interesser ikke blir vesentlig
tilsidesatt i klagesakene.
Nasjonale og viktige
regionale interesser skal ivaretas av kommunene i planleggingen.
Dette tas også opp i Riksrevisjonens undersøkelse av behandling
av innsigelser i plansaker, Dokument 3:7 (2018-2019). Medvirkning
i kommunens planarbeid er derfor en viktig oppgave for fylkesmennene
også fremover.»
Samtidig fastslås
det at det er kommunene som har ansvaret for at vedtak i kommuneplanen
er i tråd med nasjonale retningslinjer og etter lovens bestemmelser, samt
at det er kommunen som har ansvaret for at vedtak treffes på en
faglig og formelt riktig måte. Det er med andre ord ikke eksplisitt
delegert til fylkesmannen å føre kontroll med kommunene, ut over
eventuelt å behandle lovlighetsklager i etterkant av kommunale vedtak.
Da kommunene fikk endelig myndighet i plansaker gjennom plan- og
bygningsloven, ble ordningen med innsigelser innført for å sikre
at statlige, regionale og nabokommuners interesser ble tilstrekkelig
ivaretatt i den enkelte kommunes arealplan. Anledningen til å fremme
innsigelser var altså ikke ment å være en innordning som de ulike
organene kunne bruke for å demonstrere at de hadde en annen skjønnsoppfatning
enn den enkelte kommune. Det var derimot en ordning ment som en
konfliktløsningsmodell for de tilfeller der Kommuner ikke klarte
å behandle plansaker i tråd med nasjonale retningslinjer. Dagens
rådende forhold i plan- og arealsaker er langt fra den normative
beskrivelsen Kommunal- og moderniseringsdepartementet gir av bruken
av innsigelsesinstituttet i brevet. Erfaringene fra Kommune-Norge
er tvert imot at særlig fylkesmennene, i utpreget grad, fremmer
innsigelser langt ut over det som kan forsvares med bakgrunn i Kommunal-
og moderniseringsdepartementets brev. Det kommer stadig rapporter
om at fylkesmennene i stadig mer omfattende grad overprøver det
kommunale skjønnet, selv om kommunens fortolkning er i samsvar med
gjeldende nasjonale retningslinjer og er fundamentert på lokalpolitisk skjønnsanvendelse.
Forslagsstillerne
er opptatt av nærhetsprinsippet og mener at kommunen i størst mulig
grad må kunne bestemme hvordan kommunens arealer forvaltes. Dette inkluderer
politikk med hensyn til strandsonen, vindmølleparker, sjøarealforvaltning
og verneområder. Det er kun i helt spesielle tilfeller av vesentlig
nasjonal betydning, for eksempel der det skal bygges en europavei gjennom
kommunen, eller tilfeller hvor et tiltak har negative konsekvenser
for arealer i andre kommuner, at kommunen ikke helt fritt skal kunne
disponere egne arealer. Dagens ordning hindrer kommunalt selvstyre
i plan- og reguleringssaker. Utgangspunktet for innsigelsesadgangen
er velbegrunnet, og det finnes tilfeller der innsigelser er fremmet
med godt grunnlag. I enkelte reguleringssaker som har en mer interkommunal
betydning, er det sentralt at ikke én kommune kan ødelegge for sentrale
utviklingsplaner. Utbygging av større veitraseer er et slikt eksempel.
Her vil det være uheldig dersom en kommune ikke ser felles fordeler
i det som isolert sett kan være en ulempe for dem selv. Men det
er likevel ikke Statens vegvesen, som er det statlige fagorganet
som vil ha innsigelsesrett i et slikt tilfelle, som representerer
det største problemet for lokaldemokratiet. Forslagsstillernes oppfatning
er at fylkesmennene ikke følger de retningslinjer som er gitt for
innsigelsesinstituttet. Problemet med fylkesmennenes innsigelser
har heller ikke knyttet seg til å stoppe lovbrudd fra kommunenes
side, men nettopp overprøving av politisk skjønn innenfor lovens
rammer. På denne bakgrunn mener forslagsstillerne at det fortsatt
må drives lovlighetskontroll av kommunale planvedtak, men at den
politiske skjønnsutøvelsen helt og holdent skal ligge til de lokaldemokratiske
organene. For å oppnå dette mener forslagsstillerne at en slik kontroll
bør legges til departementet. Da vil det også være departementet
som behandler arealsaker som må etterprøves. På denne måten fjerner
man et eller flere unødvendige ledd i arealsaker. Fylkesmann og
settefylkesmann er overflødige i arealsaker og må derfor fratas
retten til å fremme innsigelser i lokale saker. Statens vegvesen
må også fratas innsigelsesmuligheten, og de problematiske lokale
sakene bør gå rett til Kommunal- og moderniseringsdepartementet.
Innsigelser fra staten må komme fra departementet, slik at statsråden
står ansvarlig overfor Stortinget. Det sikrer at kommunene ikke
kan gjøre ting som er i strid med nasjonale interesser.
Forslagsstillerne
anmoder Stortinget om å be regjeringen vurdere kostnadene ved de
alternativer som fremmes. Kostnadene må selvfølgelig sees i sammenheng
med at ressursene flyttes fra fylkeskommunen/fylkesmannen. Forslagsstillerne
ønsker å skille skjønn og legalitetskontroll og mener dagens fylkesmannsembete har
en uheldig sammenblanding av disse rollene, noe planavdelingen i
Kommunal- og moderniseringsdepartementet er bedre til å håndtere,
om det er ytterst nødvendig. Dagens begrensning om «samme forhold»
er uklar, og denne svakheten blir ofte misbrukt av fylkesmannen
og Vegvesenet.