Bakgrunn
Domstoladministrasjonen
(DA) ble vedtatt opprettet i 2001 som et sentralt administrasjonsorgan for
de alminnelige domstolene og jordskifterettene. Domstolene er uavhengige
i sin dømmende virksomhet, og Domstoladministrasjonen har ingen myndighet
på dette området.
Rundt årtusenskiftet
ble en rekke direktorat og forvaltningsorgan opprettet. Innenfor
justissektoren ble blant annet Domstoladministrasjonen og Politidirektoratet
(POD) etablert. POD ble evaluert av daværende Direktoratet for forvaltning
og IKT (Difi) i 2012/2013. Domstoladministrasjonen har på sin side
ikke vært gjenstand for en grundig evaluering i løpet av sin levetid på
om lag 20 år.
Domstoladministrasjonen
er ikke et direktorat, men et forvaltningsorgan for domstolene.
I Norge er dette fortsatt en fersk organisasjonsform for domstolene,
som frem til 2002 lå direkte under Justis- og beredskapsdepartementet.
Det var et ønske om å styrke domstolenes selvstendighet som lå bak
etableringen av DA i sin tid. Senterpartiet mener at tiden er moden
for å vurdere om DA har fungert etter intensjonen og utført sitt mandat
som forvaltningsorgan for domstolene på en tilfredsstillende måte.
En evaluering må se på hvordan DA er organisert og utøver sin rolle
som administrasjon, herunder balansen mellom ulike roller knyttet
til styring og støtte, rettspolitikk og utvikling.
Gjennom blant annet
arbeidet knyttet til Domstolkommisjonen har det blitt ytret kritikk
mot sammenblanding av roller mellom DA og nevnte kommisjon. En slik
sammenblanding av roller kan være problematisk og svekke tilliten
til DA som et forvaltningsorgan. Videre må en evaluering undersøke
om det er endringsbehov og komme med eventuelle anbefalinger knyttet
til dette. Evalueringen må foretas av en uavhengig aktør.
I forbindelse med
Domstolkommisjonens anbefaling av struktur og Justis- og beredskapsdepartementets høring
om domstolstruktur fremkom det i DAs høringsuttalelse datert 6. mai
2020 at:
«DA har over flere
år arbeidet for en reduksjon av antall tingretter uten å få politisk
gjennomslag for mer gjennomgripende endringer.»
En evaluering må
undersøke i hvilken grad DAs politiske ståsted har påvirket forvaltningsorganets
prioriteringer, og hvilke rammer som bør gjelde for DA som rettspolitisk
aktør. Et direktorat eller forvaltningsorgan må til enhver tid forholde
seg til de rammer som er besluttet fra regjering og storting selv
om dette går på tvers av eget syn, agenda eller vilje.