Lukket
institusjon for barn under 15 år
Samtidig som norsk
lovgivning gjør det svært vanskelig å fengsle unge kriminelle, står
Norge i praksis nesten uten tiltak mot de mest kriminelle under
15 år. Noen av disse er ikke mer enn ti år når de begynner å rane
folk eller selge narkotika for kriminelle. I 2018 ble 404 barn mellom
10 og 14 år i Oslo politianmeldt. Fordi disse er under den kriminelle
lavalderen på 15 år, kan de imidlertid ikke straffes. Politiet står
altså maktesløse, samtidig som barnevernet ikke er i stand til å
håndtere kriminelle og potensielt farlige barn.
Man har dessverre
sett altfor mange eksempler på at barnevernet ikke klarer å håndtere
barn som havner i en kriminell løpebane, og som utøver alvorlig
kriminalitet. Samtidig kan altså disse barna ikke straffes. Da er det
avgjørende at man får på plass en sanksjonsform som hindrer at kriminelle
barn står uten et sanksjonstilbud som kan bryte og avverge en kriminell
løpebane.
Kriminalomsorgen
har gjentatte ganger bevist at de jobber svært godt med å legge
til rette for at kriminelle løpebaner brytes. Det gjøres gjennom
å kombinere bruk av tvangsmidler med positive tiltak, som arbeid, skole,
fysisk aktivitet med videre. Det er ingen grunn til å tro at kriminalomsorgen
ikke skulle klare å gjøre det samme overfor barn som ikke har fått
den oppdragelsen de trenger hjemme i form av blant annet grensesetting.
Det er ikke aktuelt
å fengsle barn under 15 år. Likevel er det behov for en sanksjonsform
som er tilstrekkelig disiplinerende til at den kriminelle løpebanen
brytes. En slik sanksjonsform må utvilsomt være lukket og således
være strengere enn de tiltak barnevernet kan benytte seg av i dag.
Samtidig må sanksjonsformen inneholde betydelig mer bevegelsesfrihet
enn et tradisjonelt fengsel.
Det er således ikke
til å komme bort fra at det er nødvendig å etablere en sanksjonsform
overfor barn under 15 år som gir adgang til bruk av tvangstiltak.
Samtidig er det viktig at ansvaret for sanksjonsformen ligger under
kriminalomsorgen, og ikke barnevernet, nettopp for å legge til rette
for den kombinasjon av tvangstiltak og positive tiltak som kriminalomsorgen
ofte har vist at har god effekt.
Målet med sanksjonsformen
må være å legge til rette for at barn som har begått kriminalitet,
likevel kan få en god start på livet. Samtidig må også samfunnets
behov for vern mot de som har begått alvorlig kriminalitet, ivaretas.
Det dreier seg således om å etablere et lukket institusjonstilbud
som skal fungere som sanksjonsform for barn som ikke kan straffes.
Et slikt tilbud må på plass snarest for å unngå at utviklingen med
stadig økende kriminalitet blant barn fortsetter.