Jernbanen er et særdeles
effektivt transportmiddel for å transportere mange mennesker raskt
og smidig, spesielt i og rundt store byer. I Norge er det gjennomført en
større jernbanereform de siste årene som har splittet opp og fordelt
ansvar innenfor jernbanesektoren. Det har blitt mer konkurranse
på skinnegangen gjennom anbudskonkurranser som har sørget for at
folk får togtjenester til en lavere pris over skatteseddelen, samtidig
som tilbudet enten styrkes eller er minst like godt som det var
før togtjenesten på de ulike strekningene ble satt ut på anbud.
Dette viser at konkurranse
virker, også på jernbanen. Gjennom jernbanereformen har man derfor
fått gjort flere grep som skal sikre økt kvalitet til en lavere pris.
Samtidig som det har blitt økt
konkurranse for persontransporten på jernbanen, har det ikke blitt
konkurranse i vedlikehold og bygging av skinnegangen.
Fortsatt har Bane
NOR ene og alene ansvaret for å planlegge, bygge og drifte infrastrukturen
innenfor sektoren. I dag ser man at det er her de største utfordringene
for jernbanen ligger, med blant annet store kostnadsøkninger i planlagte
prosjekter og forsinkelser.
Gjennom opprettelsen
av veiselskapet Nye Veier AS for få år siden fikk Statens vegvesen
en konkurrent som også skulle få ansvar for å planlegge og bygge
ut vei i Norge. Det ser man nå har blitt en stor suksess for hvordan
det planlegges og bygges ut vei i dette landet. Nye Veier AS har
på mange måter revolusjonert veibyggingen. De har fått ned prisen
i prosjektene og realiserer prosjektene raskere enn opprinnelig
planlagt, samtidig som det blir økt kvalitet på veiene. Staten har
spart betydelige summer på opprettelsen av veiselskapet, samtidig
som samfunnet har fått prosjekter ferdig tidligere enn antatt.
Når man ser hvilken
suksess dette har vært for veisektoren, er det på høy tid at det
gjøres det samme grepet for jernbanesektoren og opprettes et nytt
selskap som får ansvaret for planlegging og bygging av skinnegangen.