Velferdsteknologi
og digital kommunikasjon med helsetjenesten
Pårørende får en
ekstra belastning når dagaktivitetstilbud og andre arenaer som avlaster
i hverdagen, er stengt ned. Mangel på velferdsteknologi som GPS-sporing
for mennesker med demens kan gjøre perioden med nedstenging enda
mer krevende. I tillegg opplever mange pårørende at kontakt og kommunikasjon
med sine nære er vanskelig å få til når man ikke kan møtes fysisk.
Mange kommuner har gått til innkjøp av nettbrett i sykehjemmene,
men dette må rulles ytterligere ut. Dette er også særlig viktig
for hjemmeboende eldre.
Uavhengig av koronakrisen
kan digitale hjelpemidler bety forskjellen på å kunne bo hjemme
eller å måtte flytte på sykehjem, på å være aktiv eller ensom. Digitale hjelpemidler
gir muligheter som kan gjøre livet bedre –for eksempel ved bruk
av digitale hjelpemidler som sikrer både selvstendighet og sosial
kontakt med andre. En digital senior kan få elektroniske dørlåser,
medisineringsstøtte, digitalt tilsyn, videosamtaler og forbedrede varslingssystemer.
I en undersøkelse
Seniornett har utført blant sine medlemmer, svarer 52 pst. (mer
enn halvparten) at de har mindre kontakt med familien nå etter at
koronarestriksjonene ble iverksatt. Når dette forekommer i en medlemsmasse
som generelt er noe digital, kan man frykte at situasjonen er enda
verre for mange eldre som ikke er på nett. Det er godt kjent at
isolasjon og ensomhet kan føre til helsetap, noe som kan få konsekvenser langt
ut over tidshorisonten for koronarestriksjonene.
Smittevernhensyn
har bidratt til at kontakten med helsetjenestene er redusert og
endret. Både fastleger og andre helsetjenester tar i stadig større
grad i bruk løsninger for digital kommunikasjon med pasientene, men
det er viktig at disse tjenestene bygges ytterligere ut på alle
nivåer i helsetjenesten. Det er også variasjon i hvor stor grad
pasienter har kompetanse til å nyttiggjøre seg av slike tjenester.
Forslagsstillerne mener man må videreutvikle systemer, samtidig
som en sikrer tilstrekkelig brukerkompetanse i befolkningen. Man
kan ta utgangspunkt i allerede velprøvde system og metoder for e-helsetjenester,
som eksempelvis bruk av videokonsultasjoner i psykisk helsevern
i Helse Finnmark.