Bakgrunn
Forslagsstillerne
viser til at utbruddet av covid-19 og de innførte reglene for å
bekjempe spredning av viruset har skapt en helt ny situasjon i norsk
økonomi. Både små og store bedrifter over hele landet sliter nå
med betydelige uforutsette tap av inntekter. For mange bedrifter
er situasjonen så prekær at de nærmer seg konkurs.
Dette var også bakgrunnen
for at et bredt flertall av partiene på Stortinget gjennom Innst.
232 L (2019–2020) ble enige om å innføre en kompensasjonsordning for
bedrifter som opplever betydelige omsetningsfall. Stortinget anså
dette som nødvendig for å holde en rekke bedrifter flytende og sikre
flest mulig arbeidsplasser i Norge.
En samlet komité
understreket i Innst. 232 L (2019–2020) at ordningen skulle være
enkel og effektiv, og at bedriftene burde få utbetalt penger raskt.
Komiteen la også vekt på at ordningen måtte
«treffe et bredt
spekter av virksomheter fra forskjellige bransjer».
Den opprinnelige
ordningen ble innført med en egenandel på 10 000 kroner for alle
bedrifter, uavhengig av bedriftenes størrelse, omsetning eller bransjen
de tilhører. Egenandelskravet gjør at svært mange bedrifter ikke
får noen kompensasjon for å dekke sine faste kostnader, dette til
tross for at mange av disse bedriftene er svært hardt rammet av
tiltakene som er innført den siste tiden, og at flere av bedriftene
nettopp risikerer å gå over ende innen relativt kort tid. Eksempler
på bedrifter som kan ha for lav omsetning til å falle inn under
ordningen, er blant annet flere lastebileiere, drosjesjåfører, eiere
av små og lokale butikker eller turistbedrifter. Regjeringen har
også anerkjent denne problemstillingen, og finansminister Jan Tore
Sanner varslet tirsdag 28. april at regjeringen halverer egenandelen
fra 10 000 kroner til 5 000 kroner. Den nye egenandelen endrer imidlertid ikke
på det faktum at ordningen fortsatt utelukker mange av de mindre
bedriftene som er hardt rammet av omsetningsfall på grunn av koronapandemien.
En samlet komité
understreket i Innst. 232 L (2019–2020) at det ville kunne bli nødvendig
å gjøre justeringer i kompensasjonsordningen når utbetalingene kom
i gang og ordningen hadde begynt å virke. Komiteen understreket
også at dersom det ville bli aktuelt å forlenge ordningen ut over
mai 2020, skulle regjeringen komme tilbake til Stortinget med et
forslag om forlengelse av ordningen.
Det kommer stadig
bekymringsmeldinger fra mindre bedrifter som sliter med å overleve,
men som får liten eller ingen nytte av kompensasjonsordningen på grunn
av egenandelen. Kompensasjonsordningen treffer større bedrifter
med høye faste kostnader vesentlig bedre enn den er egnet til å
redde bedrifter med lav omsetning og lave faste kostnader. Forslagsstillerne
mener derfor kompensasjonsordningen må justeres ytterligere.