Andre mangler i kompensasjonsordningen
Med dagens kompensasjonsordning
er det flere sentrale faste utgiftsposter som ikke blir dekket.
For eksempel må drosjeeiere betale sentralavgift, bompenger og bensin,
som ikke faller inn under ordningen i dag. Andre eksempler kan være
faste fôrutgifter, leie av nettsider, programvare, bankterminal, leverandørkostnader
for allerede bestilte varer, noen uunngåelige variable utgifter
som tilsyn/vedlikehold og lignende. Forslagsstillerne mener definisjonen
av faste kostnader må utvides for å sikre at flere får reell mulighet
for kompensasjon.
Kompensasjonsordningen
tar utgangspunkt i inntektene fra januar, februar og mars. For sesongbedriftene
i reiselivet treffer denne ordningen ikke særlig godt, med tanke
på at mange bedrifter går med underskudd i enkelte perioder av året,
eller holder stengt, og tjener inn igjen tapet i månedene med større
besøk. Sesongbedriftene i Lom og Jotunheimen er blant mange reiselivsaktører
som har bedt om at de faste årlige kostnadene periodiseres over
månedene med drift.
Reiselivsnæringen
vil med all sannsynlighet være rammet av betydelig inntektsbortfall
hele 2020, selv etter at smittevernrestriksjonene i Norge er hevet.
Reiselivsbedrifter som driver hovedsakelig i vintersesongen, har
behov for støtte frem til neste sesong. Norske fjelldestinasjoner,
som har over 2 100 bedrifter med over 14 000 ansatte, ber om forlengelse
av kompensasjonsordningen fram til oppstart av ny sesong for å sikre
arbeidsplassene. Forslagsstillerne mener at støtteordningen må gjelde
ut året for reiselivsbedrifter.
For å få støtte i
kompensasjonsordningen som enkeltpersonforetak kreves det at virksomheten
er hovedinntektskilde. Svært mange enkeltpersonforetak har dette
som sekundær inntekt, men likevel som en viktig inntektskilde. For
mange mennesker er det svært alvorlig å miste flere tusen kroner
i inntekt i måneden, og det er urimelig de ikke kompenseres for
dette når større bedrifter får dekket en stor andel av sitt inntektsbortfall. Særlig
urimelig er det at frisører, tatovører, akupunktører mv. som har
enkeltpersonforetak som eksempelvis 40 pst. av sin inntekt, ikke
får noen kompensasjon til tross for at virksomhetene ble stengt
ned av staten 12. mars 2020. Problemet gjelder også mange aktører
i jordbruket, som er avhengig av mangesysleri for å få tilstrekkelig
inntekt. Forslagsstillerne mener derfor at det ikke skal være krav
til hovedinntektskilde for at enkeltpersonforetak skal få støtte
gjennom kompensasjonsordningen.
Det finnes også mange
nyoppstartede bedrifter som ikke hadde noe særlig inntektsgrunnlag
å vise til da de måtte stenge på grunn av covid-19. Et eksempel
er treningssenteret Feelgood senter, et nyoppstartet senter som
tilbyr trening for tidligere kreftpasienter, MS-syke, ME-syke og
eldre, blant annet. De vil ikke få noen støtte, fordi de startet
opp 12. august 2019. De hadde da beregnet at første år ville være
negativt økonomisk mens de bygde opp en stor nok kundemasse. De
var på god vei, men nå blir det vanskelig, både fordi de ikke får
kompensasjon og fordi det vil ta tid å få nye kunder. Forslagsstillerne
mener det trengs en ordning for å sørge for at nystartede selskaper
også kan få støtte.
Forslagsstillerne
viser til at regjeringen gjennom lov om midlertidig tilskuddsordning
for foretak med stort omsetningsfall har fullmakt til å utvide tilskuddene
til å gjelde flere aktører og flere kostnader, og vil anmode regjeringen
til å reagere raskere for å tilpasse ordningen slik at de som trenger
det, får reelt krav på støtte.