Bakgrunn
Norsk kongekrabbeforvaltning
er basert på to grunnleggende prinsipper:
-
De som får sitt opprinnelige
fiskeri ødelagt av kongekrabbens inntreden er de som skal ha størst
rett til å høste av den.
-
Kongekrabbefisket
er ikke ment å utgjøre et selvstendig driftsgrunnlag for enkelte
fartøy, men skal først og fremst være et supplerende driftsgrunnlag for
dem som er mest berørt av problemene knyttet til bifangst av kongekrabbe.
Disse
prinsippene ligger til grunn for fiskeres adgang til det kvoteregulerte
fisket etter kongekrabbe i Øst-Finnmark. Stortinget har gitt sin
tilslutning til dette blant annet gjennom behandlingen av St.meld.
nr. 40 (2006–2007) Forvaltning av kongekrabbe og Meld. St. 17 (2014–2015)
Evaluering av forvaltningen av kongekrabbe, jf. Innst. S. nr. 143
(2007–2008) og Innst. 350 S (2014–2015). Ettersom fiskere i Øst-Finnmark
er hardest rammet av kongekrabbens inntreden, er det i utgangspunktet
fartøy merkeregistrert i Øst-Finnmark, herunder kommunene Nordkapp
og Porsanger, som kan delta i det kvoteregulerte fisket etter kongekrabbe
i Øst-Finnmark.
Under behandlingen
av Dokument 8:7 S (2016–2017) Representantforslag fra stortingsrepresentantene Frank
Bakke-Jensen og Oskar J. Grimstad om å utvide områdeadgangen i det
kvoteregulerte fisket etter kongekrabbe, gikk flertallet inn for
å gi fiskerne i Måsøy full adgang til fisket etter kongekrabbe fra
og med kvoteåret 2017, jf. Innst. 163 S (2016–2017). Begrunnelsen
var at fiskere herfra ble berørt av kongekrabben i like stor grad som
fiskere lenger øst. De får også bruk ødelagt av kongekrabbe, og
tradisjonelle fiskefelt blir utilgjengelig fordi de er fulle av
krabbeteiner.
I Meld. St. 17 (2014–2015)
ble det fastsatt et aktivitetskrav i annet fiskeri for å kvalifisere
for deltakeradgang i kongekrabbefisket. Dette var for å sikre at
kongekrabbefisket ikke blir et selvstendig driftsgrunnlag for enkelte
fartøy, men at det er aktive fiskere som deltar i kongekrabbefisket.
Aktivitetskravet for omsetning fra annet fiske for å oppnå full
kvote er i 2020 satt til 200 000 kroner.
Forslagsstillerne
peker på at kongekrabben i økende grad er en vesentlig utfordring
for aktive fiskere også i Vest-Finnmark, hvor det foregår desimeringsfiske
etter kongekrabbe. De får bruk ødelagt av kongekrabbe, og tradisjonelle
fiskefelt blir utilgjengelig fordi de er fulle av krabbeteiner.
I desimeringsområdet er det fritt fiske, og hvem som helst kan sette
ut så mange krabbeteiner de ønsker. Fiskere fra det kvoteregulerte
området setter også ut krabbeteiner her når de er ferdig med kongekrabbekvotene
sine i det kvoteregulerte området. Disse ulempene var ikke med i
Havforskningsinstituttets beregninger som konkluderte med at fiskere
i vest ikke har fått sitt tradisjonelle fiske ødelagt. Forslagsstillerne
mener imidlertid at disse forholdene tilsier at aktive fiskere i
Vest-Finnmark også bør få rett til å høste av kongekrabbekvoten
i Øst-Finnmark.
Det andre prinsippet
om at kongekrabbefiske ikke skal utgjøre et selvstendig driftsgrunnlag
for enkelte fartøy, er i stor grad blitt utvannet. I dag er det
hovedsakelig bostedsadresse og oppfyllelse av aktivitetskravet om inntekter
fra annet fiske som kvalifiserer til kongekrabbekvote for nye kvotehavere.
Dette har medført at mange utenlandske borgere (EØS-borgere) melder
flytting til kommuner med kongekrabbekvoter. Dette er en gruppe
som neppe har fått sitt opprinnelige fiskeri ødelagt av kongekrabbens
inntreden, men som like fullt oppnår kvoterettigheter. Dette skaper
ytterligere negative konsekvenser for dem som har fått opprinnelige
fiskeri ødelagt av kongekrabben. En ordning der karantenetiden for
botid i Finnmark blir utvidet fra ett til to år for deltakelse i
åpen gruppe for fangst av kongekrabbe, vil i større grad ivareta
den aktive fiskeren som har fått opprinnelige fiskeri ødelagt av
kongekrabbens inntreden. En opptrapping av aktivitetskravet for
deltakelse i annet fiske er et annet tiltak som kan bidra til å
sikre at retten til å fiske etter kongekrabbe tilkommer aktive fiskere.
Nærings- og fiskeridepartementet
vedtok imidlertid i desember 2019 at det ikke skal gjøres endringer
i hvem som kan delta i kongekrabbefisket i det kvoteregulerte området
i Øst-Finnmark (øst for 26° Ø) i 2020. Departementet uttalte at
det er behov for ytterligere å vurdere konsekvensene av en eventuell
endring i deltakelse, og baserte dette på tilbakemeldinger fra høringsrunden
om saken høsten 2019. Ytterligere konsekvensutredning av en utvidelse
i områdeadgangen bør imidlertid være unødvendig. Dette har vært
utredet siden 2016, og konsekvensene er velkjente.
Som det fremgår av
høringsuttalelsene i høringsrunden høsten 2019 er det et klart skille
mellom Øst- og Vest-Finnmark. Da er det viktig å merke seg høringsuttalelsen
fra de organisasjonene som representerer næringen både i Øst- og
Vest-Finnmark, særlig Fiskarlaget Nord og Norges Fiskarlag. Disse
er positive og anbefaler å innlemme de resterende aktive fiskerne
i Vest-Finnmark i det kvoteregulerte området.
Dersom samtlige 179
fartøy i Vest-Finnmark innlemmes og deltar i det kvoteregulerte
fisket, vil det utgjøre 127,25 kvotefaktorer. For å unngå negative
konsekvenser for de som allerede har fått tildelt fartøykvote i
Øst-Finnmark i år, kan man overregulere årets kvoteanbefaling med
250 tonn, dette vil da kunne gi «full kvote» på 1,94 tonn for fartøyene
fra Vest-Finnmark. Dette vil være tilsvarende full kvote i 2019.