Nasjonale
prøver
Nasjonale prøver
ble innført våren 2004. De nasjonale prøvene skal kartlegge i hvilken
grad elevenes ferdigheter er i samsvar med læreplanens mål for de grunnleggende
ferdighetene lesing, regning og engelsk. Formålet med prøvene er
å gi informasjon til elever, lærere, skoleledere, foresatte og kommunale
og nasjonale skolemyndigheter.
Flere evalueringer
og undersøkelser viser at nytteverdien av de nasjonale prøvene er
svak. Evalueringen av bruken av nasjonale prøver i NIFU-rapport
4/2013 «Evaluering av nasjonale prøver som system» viste at nytteverdien
av nasjonale prøver sank ettersom man beveget seg nedover i systemet;
størst opplevd nytte hadde de kommunale skolemyndighetene og skolelederne,
mens mange lærere opplevde at prøvene gir dem kunnskap om elevene
som de enten har fra før, eller som de kan få gjennom kartleggingsprøver
som gir lærerne mer konkret informasjon. Dette tyder på at den pedagogiske
verdien av prøvene er liten og ikke står i forhold til ressursbruken
for å gjennomføre prøvene. Dette bekreftes av doktoravhandlingen
fra 2018 der Ann Elisabeth Gunnulfsen ved Universitetet i Oslo har undersøkt
hvordan skolene og lærerne bruker resultater på nasjonale prøver
for å forbedre elevenes læring. Konklusjonen er at den pedagogiske
nytteverdien av de nasjonale prøvene er nærmest fraværende.
Selv om det er delte
oppfatninger om nytteverdien, er det gjennomgående at lærere mener
at nasjonale prøver ikke gir ny informasjon om elevene. Resultatene gir
også kun et avgrenset bilde av de ferdighetene som elevene har,
og har følgelig også begrenset verdi for å kunne si noe om elevenes
kompetanse. Selv om selve gjennomføringen av prøvene i seg selv
ikke tar mye tid, har forslagsstillerne merket seg at det har utviklet
seg en praksis der øving til prøver og andre forberedelser innebærer
relativt mye tidsbruk.
Forslagsstillerne
viser til at informasjon om resultatene av prøvene er gjengitt i
grovt forenklede tall. Det er både uheldig og direkte misvisende
når dette danner grunnlaget for offentliggjøring i media og som
tilbakemelding til skolen, lærere, elever og skoleeier. Dette forsterkes
av tendensen til at et økende antall elever fritas fra prøvene.
Forslagsstillerne
er derfor kritiske til hvordan de nasjonale prøvene påvirker undervisningen
i det enkelte faget, men også tid som går på bekostning av andre
fag. Forslagsstillerne mener derfor at ressursbruken ikke står i
samsvar med nytteverdien, og mener at behovet for styringsinformasjon
kan ivaretas ved å gjennomføre nasjonale prøver som utvalgsprøver.