Bakgrunn
Verdenssamfunnet
har dårlig tid i kampen mot farlige klimaendringer. Å lykkes med
å begrense den globale oppvarmingen til 1,5 grader krever kraftige
kutt i klimagassutslippene det kommende tiåret. Men for å lykkes
må man føre en rettferdig miljøpolitikk som ikke sender hele regningen
til folk flest, distriktene og norsk industri.
En kan ikke ofre
naturen for klimaet ved å tapetsere Norge med vindkraftanlegg på
land. Man kan heller ikke ofre norsk kraftforedlende industri gjennom
eksport av stadig mer norsk vannkraft, som vil øke strømprisene.
Men å løse klimakrisen gir også historiske muligheter. Gjennom en
satsing på flytende havvind kan Norge utvikle ny teknologi og arbeidsplasser
for industriproduksjon. Framfor å sende stadig mer kraft ut av landet
kan Norge satse på å eksportere teknologi og plattformer til den
grunnleggende omleggingen av det globale energisystemet. Gjennom
en aktiv statlig næringspolitikk kan man sikre arbeidsplasser for
framtiden og skape den grønne norske modellen – rettferdig og miljøvennlig.
Teknologien for flytende
havvind er fortsatt i utviklingsfasen. Hvis Norge og norsk industri
skal bli verdensledende, må man gripe muligheten nå.
I september 2019
la Menon Economics fram en rapport som viser at hvis Norge handler
raskt, kan flytende havvind gi opptil 128 400 årsverk og skape verdier
opp mot 117 mrd. kroner fram mot 2050. Med verdens beste vindressurser
tilgjengelig på sokkelen kombinert med landets teknologi og kompetansebase
er Norges utgangspunkt unikt. Men tidsrommet for å få til en slik satsing
er kort, og hvis Norge skal bli ledende i et internasjonalt marked,
må man utvikle teknologien og industrien her hjemme.
Hittil har norsk
politikk i hovedsak handlet om at markedet skal løse dette. Statlige
virkemidler har i stor grad begrenset seg til støtte gjennom Enova
eller Nysnø. Det mangler en helhetlig strategi og et helhetlig støtteregime
for en norsk satsing innen havvind, noe som svekker mulighetene
for at dette kan bli en viktig ny norsk eksportindustri. Enova-tilskuddet
på 2,3 mrd. kroner til utbygging av den flytende havvindparken Hywind
Tampen bidrar til utviklingen, men rapporten fra Menon Economics
viser at det er utilstrekkelig.
Det er kunnskapen
til oljearbeiderne og verftsarbeiderne som kan gjøre Norge verdensledende
innen havvindindustri. Erfaringene fra offshore olje- og gassvirksomhet
med flytende plattformer gjør norsk industri svært godt rustet for
å bli verdensledende på industriutvikling og produksjon til flytende
havvind. Norge har flere bedrifter med spesialkompetanse på tilvirkning
av flytende betong- og stålfundamenter, maritim engineering, forankringsløsninger,
kabling og nettilknytning. Kunnskapen er utviklet slik at den også
kan fungere for flytende havvind. Det avgjørende for å komme videre
nå er å bringe norsk leverandørindustri i posisjon for realisering
av teknologien gjennom å få i gang storskala utbygging for å industrialisere
og oppnå kostnadsreduksjoner. Det vil gjøre både flytende havvind
og norsk industri internasjonalt konkurransedyktig og til en viktig bidragsyter
i klimaarbeidet globalt. For at man skal utnytte eksisterende erfaring
og kunnskap til fulle, må satsingen komme nå.
En større teknologisk
og industriell utvikling må bygge på et visst hjemmemarked. Det
fordrer statlig tilrettelegging og finansiell medvirkning. Andre
land har sett mulighetene og legger offensive planer for havbasert
vind, som f.eks. Storbritannia. Mer nøling resulterer i at Norge
fort kan bli akterutseilt i dette kappløpet.
Med støtteordninger
må det følge regelverk og skatteordninger som sikrer at overskudd
også går tilbake til det norske fellesskapet. Et helhetlig støtte-
og skatteregime for flytende havvind må bygge på erfaringer fra
støtteordninger og regelverk som sikret ringvirkninger, industribygging
og kunnskap i Norge da petroleumsindustrien ble bygget opp. Oljeindustrien
har også i dag svært gunstige støtteordninger samt hardere skattlegging
enn andre sektorer.
Etter at rapporten
fra Menon Economics ble lagt fram, har det vært foreslått at kapitalbehovet
kan dekkes med subsidier fra kraftbransjen på land. Dette er imidlertid
ingen god løsning, siden det vil øke strømprisen for forbrukere,
både privatpersoner og kraftforedlende industri. Lave og forutsigbare
kraftpriser er helt avgjørende for at norsk industri skal kunne
utvikle teknologi og konkurrere, også i markedet for flytende havvind.
Heller enn å svekke
konkurransekraften til norsk industri gjennom høyere strømpriser
bør en sette Norges finansielle muskler i arbeid for å utvikle framtidens
miljøvennlige arbeidsplasser. Statens pensjonsfond utland er i dag
på over 10 000 mrd. kroner og er plassert i aksjer, obligasjoner
og eiendom over hele verden. Investeringsstrategien består i å spre
risiko og gjøre langsiktige investeringer som kan gi avkastning
på sikt. I 2050 må verdens klimagassutslipp være tilnærmet null.
Dette må påvirke hvordan Norge forvalter oljeformuen. Å skape og
beholde miljøvennlige industriarbeidsplasser vil være å forvalte
formuen for framtidige generasjoner.
Med tanke på formuens
størrelse bør deler av den kunne investeres i klima- og industripolitikk
også i Norge. Å bygge opp ny industri er kapitalintensivt og krever en
eier med et langsiktig perspektiv. Staten kan og bør være en slik
eier, og deler av oljefondet bør settes av til investeringer i industribygging
her hjemme, slik det i dag brukes til industribygging i andre land.
Man kan også se for seg modeller der Statens pensjonsfond Norge,
som var på 260,8 mrd. kroner ved utgangen av 3. kvartal 2019, tilføres
ekstra kapital som øremerkes investeringer i havvind. Uansett modell
er det framtidsrettet å bruke deler av den norske oljeformuen til
å utvikle en eksportindustri for flytende havvind.
Selv om oljefelt
ikke er lønnsomme før mange år etter investeringene, brukes det
store offentlige midler på investeringer. Framover trengs det et
like langsiktig investeringsperspektiv for næringer som må ta over
i takt med at oljeinvesteringene trappes ned.
Hensyn til miljø
og fiskeri må inkluderes fra start når områdene for flytende havvind
skal lokaliseres. Man må lære av de negative erfaringene med utbygging av
vindkraft på land, der konsesjonsprosessene ikke har vært basert
på en helhetlig plan, kartlegging av miljøkonsekvenser i flere tilfeller
har vært utilstrekkelig, og miljøfaglige råd ikke har blitt tatt
hensyn til.
Det må snarest komme
en stortingsmelding om flytende havvind som definerer politiske
målsettinger for utvikling av flytende havvind. Stortingsmeldingen
må ta hensyn til miljøfaglige råd. Marine verneområder, andre viktige
naturområder og viktige områder for fiskerinæringen bør ekskluderes.
I tillegg må det være grundige konsesjonsprosesser for hvert enkelt
prosjekt med omfattende biologisk kartlegging som tar hensyn til økologiske
konsekvenser, slik at det ikke bygges ut flytende havvind i områder
der det vil ha betydelige negative konsekvenser. Konsesjonene må
også inneholde krav om opprydding og tilbakeføring av områder når konsesjonsperioden
er over.
Stortingsmeldingen
bør også ta for seg hvordan energi fra flytende havvind åpner for
annen industriutvikling som offshore ladestasjoner for elektrifisering
av skipsfarten, produksjon av hydrogen og ammoniakk offshore som
energikilde til skipsfart fra offshore fyllestasjoner, og energi
til havbasert oppdrett.