Bakgrunn
Det er i årene framover planlagt store samferdselsinvesteringer. For NTP-perioden 2018–2029 er det planlagt en statlig ramme på 933 mrd. kroner, i tillegg er det lagt til grunn om lag 131 mrd. kroner i bompenger. Samlet utgjør dette om lag 1 064 mrd. kroner for hele perioden. Et høyt aktivitetsnivå i Norge har bidratt til at flere utenlandske entreprenører har fattet interesse for det norske anleggsmarkedet. De siste ti årene har man sett en økning i bruken av utenlandske entreprenører i sentrale roller i utbyggingen av store, offentlige anleggsprosjekter. Bruk av norske entreprenører i de store infrastrukturprosjektene vil ha mye å si for det totale samfunnsregnskapet for utbyggingene.
Offentlige penger skal brukes til det beste for innbyggerne og skal gagne norsk næringsliv og sørge for at man skaper flere arbeidsplasser og oppnår økt verdiskaping i Norge.
Utvikling av sterke fagmiljøer i norsk anleggsbransje er også viktig for å sikre kunnskap og erfaring fra spesielle norske topografiske og geologiske forhold. Dette vil igjen bidra til å sikre bedre og mer effektiv gjennomføring av de store prosjektene som skal utvikles i framtiden, og drift og vedlikehold av vei og jernbane.
Blant utfordringene som trekkes fram av norsk anleggsbransje, er høy risiko og høyt konfliktnivå i det offentlige anskaffelsesmarkedet. Dette skaper stor usikkerhet, uforutsigbarhet og potensielt høye kostnader. Omforente og balanserte kontraktbetingelser er også etterlyst av bransjen. Særlig er det et problem at mange kontrakter har blitt så store at norske aktører ikke kan eller vil delta i konkurransene. Over tid vil dette medføre en nedbygging av norsk anleggsbransje. Dette vil få alvorlige konsekvenser for både sysselsetting og verdiskaping.