Det er i årene framover
planlagt store samferdselsinvesteringer. For NTP-perioden 2018–2029
er det planlagt en statlig ramme på 933 mrd. kroner, i tillegg er det
lagt til grunn om lag 131 mrd. kroner i bompenger. Samlet utgjør
dette om lag 1 064 mrd. kroner for hele perioden. Et høyt aktivitetsnivå
i Norge har bidratt til at flere utenlandske entreprenører har fattet
interesse for det norske anleggsmarkedet. De siste ti årene har
man sett en økning i bruken av utenlandske entreprenører i sentrale
roller i utbyggingen av store, offentlige anleggsprosjekter. Bruk
av norske entreprenører i de store infrastrukturprosjektene vil
ha mye å si for det totale samfunnsregnskapet for utbyggingene.
Offentlige penger
skal brukes til det beste for innbyggerne og skal gagne norsk næringsliv
og sørge for at man skaper flere arbeidsplasser og oppnår økt verdiskaping
i Norge.
Utvikling av sterke
fagmiljøer i norsk anleggsbransje er også viktig for å sikre kunnskap
og erfaring fra spesielle norske topografiske og geologiske forhold.
Dette vil igjen bidra til å sikre bedre og mer effektiv gjennomføring
av de store prosjektene som skal utvikles i framtiden, og drift
og vedlikehold av vei og jernbane.
Blant utfordringene
som trekkes fram av norsk anleggsbransje, er høy risiko og høyt
konfliktnivå i det offentlige anskaffelsesmarkedet. Dette skaper
stor usikkerhet, uforutsigbarhet og potensielt høye kostnader. Omforente
og balanserte kontraktbetingelser er også etterlyst av bransjen.
Særlig er det et problem at mange kontrakter har blitt så store
at norske aktører ikke kan eller vil delta i konkurransene. Over
tid vil dette medføre en nedbygging av norsk anleggsbransje. Dette
vil få alvorlige konsekvenser for både sysselsetting og verdiskaping.