Bakgrunn
Norge er begunstiget
med vindressurser. Utbygging av vindkraft er nå konkurransedyktig
med vannkraft, og det er stor interesse for å investere i vindkraft
på land. De lovmessige krav til offentlig eierskap og det særlige skatteregimet
for vannkraftsektoren gjelder ikke tilsvarende for vindkraft, selv
om det er mange likhetstrekk mellom vannkraft og vindkraft. Begge
gjør omfattende bruk av naturressurser og produserer samme vare,
kilowattimer, i samme marked. I motsetning til i vannkraftsektoren
er det i hovedsak utenlandske kapitalkrefter som står bak investeringene
i vindkraft, og det gjelder ingen begrensninger for slike investorer.
Den siste tiden er
det avdekket eksempler på at store inntekter fra vindparker i Norge
ikke skattlegges med selskapskatt i Norge. Blant annet har TV2 vist
til at de utenlandske eierne av Tellenes vindpark i Rogaland sender
store inntekter fra norsk vind til en skattefri øy i Karibien.
For vindkraften som
bygges ut, er det ikke et godt nok lovverk, selv om man benytter
seg av en allmenn ressurs som er geografiske områder, og i stor
grad natur. I dag ser man at stadig flere av vindkraftverkene kjøpes opp
av utenlandske interesser.
Forslagsstillerne
ønsker en lokalt forankret utbygging av vindkraft som ivaretar landskap
og naturkvaliteter og eksisterende næringer og bidrar med inntekter
til lokalsamfunnene. Ved utbygging på land må dette være i tråd
med lokale ønsker og kommunestyrevedtak, og det må sikres nasjonalt
eierskap.
I tråd med langvarig
norsk tradisjon for naturressursutnyttelse er det behov for å innføre
et skatteregime for vindkraftsektoren som både sikrer Norge en andel av
den verdiskapingen som landets naturressurser gir opphav til, og
som sikrer naturressurskommunene sin rettmessige andel.
Naturressursskatten
på vannkraftsektoren inngår i grunnlaget for det statlige overføringssystemet
for kommunene. Gjennom inntektsutjevningen blir naturressursskatten
i hovedsak en inntektskilde for hele kommunesektoren. Naturressursskatten
skal være et viktig prinsipielt uttrykk for en lokal skattlegging
av bruk av lokale naturressurser, og bør innføres også for vindkraftproduksjon.
Naturressursskatten må derfor ikke tas inn i grunnlaget for det
statlige inntektsoverførings systemet, men behandles på samme måte
som kommunal eiendomsskatt.
Vindkraftanlegg innebærer
ofte betydelige arealbeslag og landskapspåvirkninger som reduserer
lokale naturverdier eller kommer i konflikt med friluftsinteresser.
Det er urimelig at noen utvalgte lokalsamfunn uten vederlag skal
måtte tåle inngrep i sine naturverdier for tiltak som kommer storsamfunnet
til gode. Det skaper også sterke disinsentiver for en lokal aksept
av omfattende naturinngrep. Konsekvensen av naturinngrepet er uavhengig
av om vindkraftanlegget gir økonomisk overskudd. En naturressursskatt
må derfor utformes som en inntektsuavhengig skatt som kommer vertskommunene
til gode.
Forslagsstillerne
mener vinden og naturområdene, i likhet med vannet og olje og gass,
er en ressurs som tilhører fellesskapet. Utnyttelsen må komme fellesskapet til
gode. Forslagsstillerne foreslår derfor å innføre bestemmelser som
gjør at kommuner som avsetter arealer til vindkraft, skal få mer
igjen av inntektene gjennom en naturressursskatt, samt at det bør
utredes et forslag om en hjemfallsordning for vindkraft slik det
er for vannkraft. I tillegg er det behov for å se på skattleggingen
av utenlandske selskapers verdiskaping i Norge.