Tusenvis er rammet
av Norgeshistoriens største rettsskandale i fredstid. 2 400 mennesker
har fått urettmessige tilbakebetalingskrav, minst 48 personer har blitt
dømt for trygdesvindel på uriktig grunnlag, og av dem er 36 idømt
fengselsstraff.
Ingen enkelt statsråd
kan lastes for det fulle omfanget av denne skandalen, som har røtter
tilbake til flere ulike regjeringsperioder. Forslagsstiller er derfor
av den oppfatning at en grundig gransking og behandling er nødvendig
for å komme til bunns i saken og gjenopprette tilliten til viktige
samfunnsinstitusjoner.
Samtidig medfører
sakens omfang, alvor og klassejustis, der demokratiet og rettssikkerheten
har sviktet noen av dem som trenger det mest, at Stortingets medlemmer
må vurdere om den sittende statsrådens ansvar og håndtering av saken
tilsier Stortingets tillit.
Forslagsstiller mener
det er klart at sakens alvor og omfang har økt under Anniken Hauglies
periode som ansvarlig statsråd.
-
Fra juni 2017 avdekket
Trygderetten at Nav praktiserte regelverket feil. Arbeids- og sosialdepartementet
ble ifølge egen tidslinje informert i november 2018. I mars 2019
besluttet departementet å endre praksis, men bare for korttidsopphold
i utlandet. I forkant instruerte Arbeids- og sosialdepartementets
politiske ledelse Nav om ikke å gjennomgå gamle saker, bare legge
om praksis framover i tid.
-
30. august 2019 fikk
Arbeids- og sosialdepartementet beskjed om at det var sannsynlig
at personer var dømt til ubetinget fengselsstraff på feil grunnlag. Det
gikk deretter to uker før departementet hadde møte med Nav 13. september.
Deretter gikk det nesten fem uker før Riksadvokaten ble orientert 16. oktober.
-
Så sent som 17. september
ble en mann dømt til fengselsstraff. 17. oktober påbegynte en annen soning
av en dom bygget på feilaktig rettsanvendelse. Helt fram til 31. oktober
ble flere sittende i fengsel.
Forslagsstiller
mener det er uakseptabelt at Arbeids- og sosialdepartementet aktivt
motsatte seg å få full oversikt og heller ikke umiddelbart rettet
opp i de feil som hadde blitt begått. Det at feilen rammet sårbare grupper
hardest, gjør ikke saken mindre alvorlig. Det er grunn til å spørre
om saken ville vært håndtert i samme hastighet hvis de rammede var
direktører eller milliardærer.
Heller ikke statsrådens
håndtering av skandalen etter at den ble offentlig kjent, har vært
tillitvekkende, tross statsrådens forsikring i redegjørelsen for
Stortinget om at hun ville gjøre det hun kunne «for å opplyse Stortinget
og offentligheten om alt vi vet om denne saken per nå, og få alle
fakta på bordet».
I en rekke tilfeller
har statsråden unnlatt å svare på spørsmål fra opposisjonen og media.
Statsråden har i flere tilfeller vist til granskingsutvalget, nedsatt
av regjeringen, ikke av Stortinget. I tillegg kommer det stadig nye
opplysninger som strider mot det statsråden sa i sin redegjørelse
til Stortinget 5. november 2019. Det kan stilles spørsmål ved om
statsråden har overholdt sin informasjonsplikt.
Forslagsstiller understreker
at selv om ingen enkelt statsråd kan lastes for det fulle omfanget
av denne alvorlige saken, må samtidig maktpersoner stilles til ansvar. Etter
en helhetlig vurdering av statsrådens ansvar og håndtering mener
forslagsstiller at Stortinget ikke kan ha tillit til arbeids- og
sosialminister Anniken Hauglie.