Utrede
offentlig merkesystem for god dyrevelferd
I en undersøkelse
foretatt i 2015 av Ipsos og MMI for Agenda og AgriAnalyse i prosjektet
«Verdien av norsk mat», sa 83 prosent av de spurte at de mener god dyrevelferd
er ganske viktig eller meget viktig for dem.
Men for forbrukeren
er det vanskelig å vite hvilke varer som faktisk har blitt produsert
med mer oppmerksomhet på dyrevelferd enn hva minstekravene i regelverket
tilsier. Hvis produktene var merket med et dyrevelferdsmerke, ville
det vært lettere å velge riktig.
Gode dyrevelferdstiltak,
med større plass, utegang osv., vil koste noe mer enn tradisjonell
drift på en gård. Merking eller sertifisering kan bidra til å dekke
disse ekstrakostnadene, og dermed føre til at flere bønder har mulighet
til å gi det lille ekstra for å sikre at dyrene skal få et godt
liv.
For matbutikker vil
et dyrevelferdsmerke være viktig for å enkelt kunne innføre satsing
på bedre dyrevelferd. For myndighetene vil dyrevelferdsmerking gjøre det
lettere å vite hvilke bønder som satser på bedre dyrevelferd, og
dermed gjøre det enklere å innføre tilskuddsordninger og forbedre
tilretteleggingen for de dyrevennlige produsentene.
I Norge er det spredte
tiltak for merking av god dyrevelferd. Noe skjer gjennom samvirkekjedene
i jordbruket, gjennom dyrevelferdsprogrammene. Disse er næringens
egne verktøy for å dokumentere og forbedre dyrevelferden, foreløpig
i fjørfeproduksjon og svineproduksjon, og det er varemottakerne i
kjøttbransjen som har forpliktet seg til dyrevelferdsprogrammene.
De stiller igjen krav om oppfølging hos sine leverandører.
Et samarbeid mellom
Dyrevernalliansen og matvarekjeder er foreløpig det mest konkrete
tiltaket på merking av god dyrevelferd i Norge. Foreløpig er det
altså ingen offentlige, standardiserte og lovpålagte løsninger for
dyrevelferdsmerking. Dagens merking av et økologisk produkt er ikke
dekkende for god dyrevelferd innen hele feltet.
I flere europeiske
land har sluttleddet i salgskjeden fulgt utviklingen i folks holdninger
til dyrevelferd tett. Holdninger og etterspørsel er selvsagt avgjørende
i et marked. I 2018 lanserte den tyske dagligvaregiganten Lidl dyrevelferdsmerking
av alle egne kjøttvarer. «Dyreholdskompasset» viser hvordan kjøttet
er produsert med hensyn til dyrehold, gradert i fire nivå.
Lidl, som er den
nest største dagligvarekjeden i Tyskland etter Aldi, hevder at de
med dette initiativet svarer på økte forbrukerkrav om bedre dyrevelferd.
Muligens henger dette sammen med at tyskere nå spiser mindre kjøtt
enn for få år siden, særlig svinekjøtt. I tillegg sier 88 prosent
av befolkningen at de er villige å betale mer for kjøtt dersom det
er produsert på en miljøvennlig måte og med god dyrevelferd. I en
meningsmåling gjennomført av BUND (det tyske naturvernforbundet),
svarte to tredjedeler av de spurte at de ønsker et strengere regelverk
for dyrevelferd i landbruket. Når det gjelder kjøtt, var fire av
fem for en lovpålagt merking som viser hvordan dyrevelferden ivaretas.
I mars 2019 gikk
det tyske bondelaget ut og støttet en innføring av en statlig ordning
for dyrevelferdsmerking, og skisserte en løsning i retning av det
Lidl hadde innført.
Men også i Tyskland
har det vært kritikk av at det ikke blir gjennomført en lovpålagt
ordning med offentlig, standardisert merking – bygd på sertifiseringskrav og
et godt kontrollsystem.
Det er svært krevende
for en forbruker å orientere seg i valg av produkter om en ønsker
å kjøpe kjøtt fra gårder med god dyrevelferd. Et akseptert og godt
merkesystem ville gjort valgene mye lettere for forbrukeren.