Miljøkrav
som kan inngå i et konsesjonssystem for cruisenæringen
Cruisevirksomheten
er den turistaktivteten med høyest utslipp per personkilometer.
Totale CO2-utslipp fra cruiseskipene
i verden var på 21,2 millioner tonn i 2017. Gjennomsnittlig utslipp
per cruiseturist er ca. 0,83 tonn CO2,
som tilsvarer utslipp fra syv flyturer Oslo-Bergen. De totale utslippene
for cruiseindustrien er enda større.
Cruisetrafikken fører
også til utslipp av NOX og
svovel, noe som bidrar til dårlig luftkvalitet i områder med mye
cruiseaktivitet. I verdensarvfjordene er det innført strengere krav
til utslipp fra skip, noe som sterkt begrenser bruken av tungolje,
gir mindre utslipp av NOX og
gir forbud mot utslipp av kloakk og gråvann. Forslagsstillerne mener
at disse reguleringene er svært positive og at disse burde utvides
til å gjelde alt norsk farvann.
13 cruisehavner,
bestående av både de største byene i Norge og verdensarvfjordene,
la i februar 2019 fram en liste med 14 felles miljøkrav til cruisenæringen.
Mange av forslagene til miljøkrav for et konsesjonssystem under,
er hentet fra denne listen med krav. Forslagsstillerne mener at
Stortinget bør gjøre disse kravene til nasjonal politikk for å støtte
disse kommunenes arbeid med å regulere næringen bedre.
Ni store organisasjoner
innen reiselivsbransjen lanserte i 2018 et veikart for en bærekraftig
turistnæring. Ett av mange krav var at ECA (Emission Control Areas)-sonen
etter Den internasjonale konvensjon om hindring av forurensning
fra skip (MARPOL) må utvides nord for 62 grader. Det synes helt
tilfeldig og ulogisk at ikke dette for lengst er gjort.
Polarkoden, som trådte
i kraft den 1. januar 2017, har gitt strengere krav til fartøy i
nordområdene. Koden tar høyde for de spesielle risikofaktorene som
finnes i polare områder, og er et supplement til det som ikke er tilstrekkelig
dekket gjennom de internasjonale konvensjonene for øvrig. Polarkoden
har regler om utforming og konstruksjon av skip, om utstyr, operasjonelle
forhold, opplæring og beskyttelse av miljøet. Men Polarkoden
har mangler. Blant annet mangler det klare krav til drivstoff, f.eks.
bruk av tungolje.
Norske regler sier
imidlertid at det er forbudt for skip å bruke eller ha med tungolje
i naturreservatene på østsiden av Svalbard og i de tre store nasjonalparkene
i vest. Det er nå på tide at tungoljeforbudet skal gjelde for hele
Svalbard, der skadene på den unike og sårbare naturen er katastrofale
ved oljeutslipp og havari.
Det er heller ikke
holdbart på sikt at det skal tillates «vasking» av eksos, bruk av
såkalte scrubbere, som tiltak i verdensarvfjordene for å hindre
lokal luftforurensning, i stedet for strengere krav til drivstoff.
Tungoljeforbud må etter en viss tid gjelde for hele norskekysten,
og Norge må arbeide for at det innarbeides slike krav i et internasjonalt
regelverk gjennom FNs sjøfartsorganisasjon (IMO).