Bakgrunn
NorthConnect er eid
av de norske kraftselskapene Lyse, Agder Energi og E-CO, samt det
svenske statlig eide kraftselskapet Vattenfall. I mars 2017 søkte
de om konsesjon til å bygge og drive en sjøkabel mellom Skottland
og Sima i Eidfjord kommune i Hordaland. Konsesjonssøknaden var på
høring med frist 15. april 2018, men ligger fortsatt til behandling
hos Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).
I energiloven er
det fortsatt åpent for at private kan eie og drifte kraftkabler
til utlandet, til tross for at Stortinget 22. mars 2018 vedtok at
det kun skal være Statnett som skal ha denne muligheten, gjennom
følgende vedtak:
«Stortinget ber regjeringen
snarest fremme sak til Stortinget om endringer i lov 29. juni 1990
nr. 50 om produksjon, omforming, overføring, omsetning, fordeling
og bruk av energi m.m. om at konsesjon for å eie eller drive utenlandsforbindelser
bare kan gis til den systemansvarlige (Statnett) eller foretak hvor
denne har bestemmende innflytelse. Systemansvarlig (Statnett) vil kunne
gis konsesjon etter energiloven § 4-2 for å eie eller drive utenlandsforbindelser
som er omfattet av § 3-1. Det vil kreves særskilt konsesjon fra
Olje- og energidepartementet. Ved vurderingen av om konsesjon bør gis,
skal det legges vekt på naturhensyn og prosjektets samfunnsøkonomiske
lønnsomhet.»
Norge har allerede
den kraftutvekslingen med andre land som er nødvendig for å sikre
forsyningssikkerheten. På nettstedet Energifaktanorge.no, som drives
av Olje- og energidepartementet, står det følgende:
«Norges utvekslingskapasitet
med utlandet er i dag 6 200 MW. Dette tilsvarer om lag 20 prosent
av vår installerte produksjonskapasitet. To nye utenlandsforbindelser
til Tyskland og Storbritannia er planlagt ferdigstilt i henholdsvis
2019 og 2021, og er på 1 400 MW hver. Dette vil øke den samlede
norske utvekslingskapasiteten til omlag 9 000 MW. Norge vil dermed
ha en svært høy andel utvekslingskapasitet sammenliknet med mange
av de europeiske landene.»
Dette viser at det
ikke trengs flere kraftkabler av hensyn til forsyningssikkerheten.
Statnetts to nye kabler, NordLink til Tyskland og NorthSeaLink
til Storbritannia, er trolig ferdig utbygd og i drift i 2020 og
2021. Med så stor utvekslingskapasitet vil det være mulig å eksportere
78 TWh årlig. Dette tilsvarer mer enn halvparten av Norges årlige
kraftproduksjon, som de siste årene har ligget på omtrent 140 TWh.
I 17 av de siste 25 årene har Norge vært nettoeksportør av kraft.
De siste ti årene har Norge hatt en gjennomsnittlig nettoeksport på
omtrent 8 TWh per år. Norges største årlige nettoimport har vært
omtrent 11 TWh, mens den største nettoeksporten har vært omtrent
22 TWh.
De som er pådrivere
for mer krafteksport, argumenterer med at tilgangen på stabil forsyning
fra vannkraft er nødvendig for å øke andelen fornybar energi fra
mer ustabile kraftkilder som sol og vind. Disse problemene kan imidlertid
ikke løses gjennom eksport av kraft fra Norge. Norsk kraftproduksjon
tilsvarer i dag tre promille av kraftforbruket i Europa. Selv med
en dobling av norsk kraftproduksjon gjennom utbygging av ny fornybar
energi vil ikke Norge kunne sikre fornybarsatsingen i disse landene.
Norge bør selvsagt
bidra til at andre land kan fase ut fossil energibruk. Heller enn
å eksportere kraft som råvare bør Norge eksportere industriprodukter
og teknologi som gjør andre land i stand til å bygge ren energi
der de er. Det vil også redusere tapet av energi i overføringsleddet.
Elektrisk kraft er
helt nødvendig for omstillingen til lavutslippssamfunnet med redusert
forbruk av fossil energi. Men lavutslippssamfunnet handler også
om hvordan man skal sikre miljøvennlige produksjonsarbeidsplasser
til erstatning for arbeidsplasser i petroleumsindustrien.
En slik omstilling
må bygge på den kunnskapen og de fordelene Norge har. Norges nest
største eksportnæring er kraftforedlende industri, og disse bedriftene
er avgjørende for Distrikts-Norge. Kraftforedlende industri trenger
langsiktig tilgang på elektrisk kraft til konkurransedyktig pris.
Hele 40 pst. av kostnadene på smelteverkene, inkludert aluminiumsverk,
går til kraft. Dette tallet er litt lavere for de andre bransjene,
men i nesten alle bedrifter er kostnadene til kraft høyere enn til
arbeidskraft.
Det er stor bekymring
blant aktørene i den kraftforedlende industrien om hva ytterligere
krafteksport vil gjøre med deres produksjonsvilkår. Med økt krafteksport
vil kraftprisene i Norge bli likere prisene i Europa. Norske industribedrifter
har historisk hatt gode muligheter til å forhandle om langsiktige
kontrakter til lavere priser fordi de er store kraftkunder. Disse
forhandlingsposisjonene svekkes når mer av kraften kan eksporteres.
Det er et nasjonalt
ansvar å sørge for at de norske vannkraftressursene brukes til å
sikre rimelige og langsiktige kraftkontrakter for den kraftforedlende
industrien. Den norske kraftforedlende industrien har svært lave
klimagassutslipp på grunn en kombinasjon av strenge miljøkrav, kunnskapsrike
arbeidere og tilgang på ren vannkraft. Norsk aluminiumsindustri
har 2,2 CO2-ekvivalenter per
tonn produsert aluminium, mot 10 CO2-ekvivalenter
per tonn i EU-landene og hele 17 CO2-ekvivalenter
i Kina.
Økte kraftpriser
i Norge kan føre til at produksjonen flyttes til land med høyere
klimagassutslipp og mindre strenge miljø- og utslippskrav.
Regjeringen har bedt
NVE utsette sin vurdering av konsesjonssøknaden for NorthConnect
til NVEs årlige kraftmarkedsanalyse for 2019 foreligger. I 2018
ble det også kommunisert føringer om at eventuelle konsesjoner til
nye kabler må avvente erfaringer fra kablene som er under bygging.
Disse erfaringene er det ikke mulig å hente på det nåværende tidspunkt.
Den logiske konsekvensen må derfor være å avslå søknaden.