Bakgrunn
22. mars 2018 besluttet
et flertall på Stortinget, bestående av representanter fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Miljøpartiet De Grønne, at
Norge skulle innlemme EUs tredje energimarkedspakke i norsk lov
og slutte seg til EUs energibyrå (ACER). Dette ble gjort mot sterke
advarsler fra både norsk fagbevegelse, et hundretalls ordførere
og en massiv motstand i befolkningen.
Under behandlingen
av saken på Stortinget ble det fra flere partier kommunisert at
man stilte såkalt «ufravikelige krav» eller «forutsetninger» for
å kunne godta overføring av suverenitet fra Norge til EU innenfor
deler av norsk energipolitikk. Tydeligst ble dette kommunisert fra
Arbeiderpartiet, som på sine nettsider skrev:
«Landsstyret vedtok
onsdag 14. mars åtte ufravikelige krav for tilslutning til EUs tredje
energimarkedspakke.»
En utvannet versjon
av disse kravene ble inntatt i avtale av 20. mars 2018 mellom Arbeiderpartiet,
Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Miljøpartiet De Grønne om
tilslutning til EUs tredje energimarkedspakke.
Ved Stortingets behandling
av tredje energimarkedspakke ble det gjort følgende vedtak fra flertallet
bestående av Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Miljøpartiet De Grønne:
«Stortinget ber regjeringen
om at det i forbindelse med Norges tilslutning til EUs tredje energimarkedspakke
skal avgis en formell erklæring overfor EU/EØS som gir uttrykk for
vår holdning i tråd med prinsippene i flertallsinnstillingen, Innst.
178 S (2017–2018), som slår fast at dette vil ligge til grunn for
Norges syn ved eventuelle fremtidige endringer i EUs energipolitikk.»
Det man ga inntrykk
av at var «ufravikelige» krav overfor EU, endte ifølge Klassekampen
22. mai 2018 med å bli et brev fra Norges EU-ambassadør til EØS-komiteens
leder. I dette brevet stod følgende:
«I forbindelse med
Stortingets godkjenning av energimarkedspakken, ble det enighet
om en avtale mellom Ap, Høyre, Frp, Venstre og Miljøpartiet De Grønne.
Til deres orientering, vennligst se vedlagt en engelsk oversettelse
av avtalen.»
I forslag til statsbudsjett
for 2019 (Prop. 1 S (2018–2019)) gir Utenriksdepartementet følgende
vurdering av oppfølgingen:
«Vedtaket er fulgt
opp. EØS-komiteen ble 27. april 2018 formelt meddelt at Norge opphever
sine konstitusjonelle forbehold etter EØS-avtalens artikkel 103
for innlemmelse i EØS-avtalen av EUs tredje energimarkedspakke,
jf. EØS-komitebeslutning nr. 93/2017 av 5. mai 2017. I den forbindelse
ble det satt opp et separat møte mellom Norges ambassadør til EU
og representanter fra EUs utenrikstjeneste (EEAS). I møtet ble det overlevert
et brev med engelsk oversettelse av avtalen som ble inngått mellom
Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Miljøpartiet
De Grønne. Videre ble norsk posisjon, slik den er uttrykt i avtalen, gjennomgått
og forklart for representantene for EEAS, som noterte seg innholdet
og det norske budskapet.»
Brevet som er oversendt
EU, er ingen juridisk bindende erklæring. Avtalen er heller ikke
vedtatt i Stortinget og gir kun uttrykk for synet til de partiene
som sluttet seg til avtalen. Regjeringen har imidlertid formidlet innholdet
i avtalen som Norges posisjon i saken. Den eneste responsen Norge
har fått fra EU, er altså at EU har notert seg innholdet og det
norske budskapet.
Island har det siste
året vært utsatt for press, også fra den norske regjeringen, om
å innlemme EUs tredje energimarkedspakke i islandsk lov. Den islandske
regjeringen har gått lengre enn sin norske motpart i å stå opp for
sine nasjonale interesser. EU og Island har gjennom en felles politisk
erklæring fra 22. mars 2019 slått fast at gjeldende bestemmelser
i tredje energipakke ikke påvirker Islands
«fulle, suverene
kontroll over Islands energiressurser og deres myndighet til å bestemme
hvordan de skal bli benyttet og forvaltet. Beslutninger om strømforbindelser
mellom Island og EUs elektrisitetsmarked ligger helt under de islandske
myndigheters kompetanse».
Erklæringen er et
politisk dokument signert av EUs energikommisær og Islands utenriksminister.
Den er ikke juridisk bindende og gir uttrykk for et øyeblikksbilde
av hva EU og Island i fellesskap anser som Islands forpliktelser.
En ny fortolkning av regelverket i ettertid, for eksempel gjennom
en dom fra EU-domstolen eller avgjørelser fra ACER, vil kunne sette
innholdet i erklæringen til side. Island vil fortsatt, gitt regjeringens
strategi, samtykke i EØS-komiteens beslutning om at EUs tredje energimarkedspakke
skal implementeres fullt ut av Island. Således er det fortsatt sterke
argumenter for at det islandske Alltinget vil si nei til den løsningen
som regjeringen skisserer.
Det islandske Alltinget
gjorde nylig vedtak om at behandlingen skal utsettes og det vil
tidligst skje til høsten. I mellomtiden skal konsekvenser for islandsk
industri og grunnlov gjennomgås nøye.
Erklæringen mellom Island og
EU innebærer likevel en helt ny situasjon, all den tid Island har
fått EU-kommisjonen med på en felles politisk erklæring om hvilke forpliktelser
EU anser at Island har etter gjeldende regelverk. Norge har ikke
fått noen tilsvarende erklæring fra EU, og den norske regjeringen
ser ikke engang ut til å ha forsøkt å oppnå noen erklæring.
Den politiske situasjon
knyttet til EUs tredje energimarkedspakke er grunnleggende endret
siden EØS-komiteen fattet sin beslutning i 2017. Beslutningen fra
den gang om at samtykke skulle gjøres uten noen tilhørende felleserklæringer,
bør derfor endres. Det må derfor forhandles frem en felleserklæring
med EU i tråd med den norske posisjonen slik den er uttrykt i avtalen
mellom Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Miljøpartiet
De Grønne, for vedtak i EØS-komiteen, og Norges tilslutning til
EUs tredje energimarkedspakke må legges frem for ny behandling i
Stortinget.