Bakgrunn
Den 6. mai 2019 la
det internasjonale naturpanelet (IPBES) frem sin rapport om utviklingen
i verdens naturmangfold. Rapporten er den mest omfattende som er
laget om tap av natur og arter noen sinne. Den viser at tap av naturmangfold
er omfattende og vil ha alvorlige konsekvenser for mennesker over
hele verden. Over én million arter er truet. Det er flere enn på
noe tidspunkt i menneskets historie.
Ødeleggelse av natur
skjer overalt. Det er derfor viktig å ha en sterk miljøpolitikk
på to felt samtidig: på nedbygging av natur, og på de alvorlige,
menneskeskapte klimaendringene. Ifølge FN-panelet har det gått så
langt at det er umulig å nå FNs bærekraftmål og de internasjonale
Aichi-målene for naturmangfold innen 2020. Det kan være mulig å
nå målene mot 2030, men det vil kreve gjennomgripende samfunnsendringer.
Naturtapet foregår
i like stort tempo her i landet. I Norge har minst 114 arter dødd
ut de siste 200 årene. Hver femte art i norsk natur står i større
eller mindre fare for å dø ut om man ikke gjør noe, ifølge den norske rødlista
for truede arter. Næringspolitikk, energipolitikk, samferdselspolitikk,
kommunal planlegging, landbrukspolitikk og politikk for friluftsliv
og rekreasjon er eksempler på politikkområder som påvirker naturen. Ikke
minst er gjennomtenkt og langsiktig arealplanlegging avgjørende
for at ikke natur, arter og dyrket mark skal gå tapt.
For å beholde natur-
og artsmangfoldet er det viktig å prioritere det også med midler
i budsjetter. Sosialistisk Venstreparti har i sitt alternative statsbudsjett
for 2019 satt av 680 mill. kroner til å ta vare på natur, truede
arter og plastforsøpling ut over regjeringens forslag. Dette er en
nødvendig prioritering for å hindre et ytterligere tap.
Store deler av denne
nedbyggingen skjer stykkevis og delt, uten at noen har overordnet
oversikt over verdiene som går tapt. Samtidig truer arealendringer
over 80 prosent av de truede artene i Norge. Riksrevisjonen har nylig
dokumentert at Kommunal- og moderniseringsdepartementet i stadig
flere tilfeller ikke tar fylkesmannens innsigelser til følge, jf.
Dokument 3:7 (2018–2019) Undersøkelse av behandling av innsigelser
i plansaker. Det betyr at naturen taper i stadig flere saker.
Samtidig blir det
stadig mindre villmark. 10 prosent av globale villmarksområder har
blitt borte på 20 år. Regnskogen krymper – nesten 20 prosent av
Amazonas har blitt borte på 50 år. Man ser det samme i Norge: Størrelsen
på såkalte inngrepsfrie områder (INON) har krympet kraftig de seneste
tiår.
Riksrevisjonens rapport
dokumenterer at bruken av innsigelsesinstituttet som verktøy for
å ivareta nasjonale interesser er strammet inn. Innsigelsesinstituttet
er mekanismen som statlige og regionale myndigheter har for å sikre
at planer som kan true nasjonale og vesentlige regionale interesser,
som naturmangfold og jordvern, ikke blir iverksatt. Kommunal- og
moderniseringsdepartementet har gitt signaler om å være varsomme
med å fremme innsigelser, og det samme departementet tar få innsigelser
til følge. Riksrevisjonens rapport viser at det er behov for bedre
kunnskap om innholdet i innvilgede dispensasjoner fra vedtatte planer
og planbestemmelser.
For å hindre tap
av biologisk mangfold er det behov for flere tiltak og sterkere
virkemidler enn dagens lovverk gir. EVAPLAN 2008, et fireårig forskningsprosjekt som
har evaluert plan- og bygningsloven, fant blant annet at loven ikke
i tilstrekkelig grad sikrer hensyn til klima og naturmangfold. Kommunene
ivaretar i for liten grad klimahensyn, vern av landskap og kulturmiljøer
eller sikring av jordressurser. En av grunnene til dette er at det
er mangel på miljøkompetanse i kommunene.
Det samme forskningsprosjektet
dokumenterte at innsigelsesinstituttet er svekket, og at dette virker
inn på kommunal planlegging. Gjennom intervjuer har det kommet fram
at innsigelsesmyndighetene holder igjen innsigelser de tidligere
ville fremmet med bakgrunn i en faglig vurdering. Årsaken er at
de følger signalene fra regjeringen om at det skal fremmes færre
innsigelser. Her mangler det oversikt over hvilke naturverdier som
går tapt i arealforvaltningen. Man vet ikke hvilke interesser det
er innsigelsesmyndighetene lar være å fremme innsigelse på. Innsigelsesmyndighetene
opplever at kommunene og utbyggerne utnytter departementets signaler
for å få flere saker gjennom.
EVAPLAN 2008 har
konkludert med at plan- og bygningsloven ikke sikrer at naturmangfold
og klima blir ivaretatt i tilstrekkelig grad i dag. EVAPLAN 2008
slår fast at det er stort behov for presisering av når og hvor tungt
hensynet til «lokalt selvstyre» skal veie mot naturverdier, jordvern
og klimautslipp. I tillegg konkluderes det med at det bør være rettslig
krav om begrunnelse i departementets innsigelsesavgjørelser og av
hvorfor «lokalt selvstyre» tillegges / ikke tillegges vekt.
En ny rapport fra
Norsk institutt for naturforskning (NINA) dokumenterer også at landets
mest truede arter ikke er godt nok sikret med dagens lovverk. Med
den utviklingen man ser for naturmangfold og friluftsliv i Norge
i dag, ville en forvente at myndighetene satte i verk sterkere tiltak
og flere og strengere virkemidler.
Regjeringen har gjennom
flere grep strammet inn på innsigelsesinstituttet og gjort det lettere
å bygge ut og bygge ned. En prinsipielt viktig endring var at avgjørelsesmyndighet
i innsigelsessaker ble overført fra Klima- og miljødepartementet
til Kommunal- og moderniseringsdepartementet, like etter regjeringsskiftet
i 2013. Omtrent samtidig, i 2014, gikk det ut rundskriv (H-2/14) som
ble enda mer konkretisert i rundskriv i 2017 (T-2/16 – revidert
januar 2017), der det ble anmodet om å komme med færre innsigelser
og i større grad rette seg etter kommunale vurderinger.
Stortingsflertallet
vedtok sommeren 2017 flere endringer i forvaltningsloven, tvisteloven,
plan- og bygningsloven m.m. for å styrke det kommunale selvstyret. Som
følge av dette ble også Rundskriv H-9/17 sendt ut. Her understrekes
det følgende:
«Endringa inneber
at terskelen for statleg overprøving av det kommunale frie skjønet
blir heva. At føresegna er ein standardregel, inneber at vektinga
av omsynet til det kommunale sjølvstyret kan variere mellom ulike
saksområde. I saksområde av lokalpolitisk art vil omsynet til det
kommunale sjølvstyret ha større vekt enn i saksområder utan særlege
lokalpolitiske interesser.»
Dette er klare føringer
for at man skal gi kommunene større frihet og mindre irettesettelser
etter vedtatte lovverk. Dette gjelder f.eks. tolkningen av naturmangfoldloven.
Disse grepene har hatt ønsket effekt. Det har blitt betydelig færre
innsigelser i arealsaker.
For å styrke arealplanleggingen,
også etter de føringene som stortingsflertallet og regjeringen har
gitt, bør det iverksettes tiltak som kan bidra til at planvedtak
kan gjøres på et sterkest mulig faggrunnlag. Dette vil være mulig
gjennom et krav om at alle kommuner utarbeider arealregnskap som
gir oversikt over arealendringer, behov for kartlegging, status
for økologisk tilstand, behov for restaurering og trender for naturmangfoldet
i kommunene. Dette kan bidra til mer oversikt og forsterket kontroll
av sum-effekten av bit-for-bit-utbygging over hele landet.